Skip to main content

Ik heb al een paar keer gehad dat dat mail van een instantie in de Spambox werd gezet. Het betreft mails van mijn verzekering en de ANWB. Hoewel deze als contactpersoon in mijn contactenlijst staan, moet ik die adressen per se nog een keer in een ‘whilelist’ opnemen, anders blijven die in de Spam terecht komen.

Ik gebruik normaal de webmail, of Thunderbird om mijn mail op te halen en daar staan geen blokkades in.

Misschien is het een optie om mailadressen die in de contactenlijst staan, automatisch als ‘vertrouwde afzender’ aan te laten merken.

Hoi Rob! Ik snap dat je daar dan niet op zit te wachten. Helaas blijft het dan soms balanceren en kan het gebeurend dat er een mailtje onterecht in de spamfolder terecht komt. 

Je kan wel aangeven dat een mailtje geen spam is en ons filter leert daar dan van. 

Spam mail als veilig markeren in webmail

Gewenste e-mail in je spam-map?

  1. Log in op Webmail

  2. Klik bij de mappen aan de linkerkant op ‘Spam’

  3. Selecteer het bericht

  4. Klik op het groene duimpje

 

 


De mail van mijn planner wordt vanaf een Google mailaccount verzonden. Deze heb ik geregeld gemarkeerd als zijnde geen spam. Maar pas toen ik hem in de goedgekeurde lijst invoerde, kwam deze pas weer in de inbox terecht.

Misschien is het toch handig om een optie “Afzenders uit de contactenlijst altijd vertrouwen” te laten ontwikkelen.

 

Ik begrijp goed dat het een hele strijd is tegen spamberichten, maar dit zou al een vrij eenvoudige oplossing zijn.

Misschien iets om eens voor te leggen?


Dit begint knap irritant te worden.

Nu weer twee belangrijke mails van mijn garagebedrijf uit de spam gevist.

 


@Rob M. Het IS irritant.

Er is al meerdere keren een voorstel gedaan om een whitelist toe te voegen. Nu ben je altijd compleet afhankelijk van wat KPN ziet als spam. Hopelijk gaat er een keer iemand iets met het whitelist idee doen.


Die whitelist is er al, je moet alleen alle mailadressen die je vertrouwt er zelf inzetten. Het zou een stuk simpeler worden als je kon aanvinken dat adressen uit je contactenlijst automatisch als ‘vertrouwde afzender’ zou worden beschouwd.


Als je Vertrouw altijd de e-mailberichten van de volgende verzenders bedoelt... dat is zover ik weet niet om als niet spam aan te merken, maar om automatisch de afbeeldingen weer te laten geven.

Dus zover ik weet is er jammer genoeg nog steeds géén echte whitelist.


Sinds ik mijn als spam gemarkeerde afzenders in deze lijst heb gezet, worden ze niet meer als spam aangemerkt. Dus ik denk dat dit twee verschillende instellingen zijn.

Maar dan nog: de huidige manier van whitelisten is verschrikkelijk omslachtig.

Ik gebruik mijn Telfort/KPN mail voor zakelijke dingen zoals rekeningen, planning, afspraken bij bedrijven. Voor alle minder belangrijke zaken gebruik ik mijn Outlook account. Maar ook Microsoft heeft de schroeven aangedraaid, waardoor ik ook hier geregeld vertrouwde mails in mijn spam terug vind.

Sommige bedrijven eisen dat je een mailadres van een internetprovider gebruikt, om te voorkomen dat er wordt gespamt, dus een ander mailaccount gaan gebruiken is ook al geen optie.


Diverse keren het groene duimpje gebruikt, het mailadres van mijn verzekeringsagent handmatig in de whitelist gezet en toch dat er vandaag weer een mailtje van dit adres in de spam is terechtgekomen.

Lees bovenstaande nog een keer door moderatoren: Mail van een verzekeringsbedrijf blijft in de spam terechtkomen, ondanks dat meerdere malen is aangegeven dat het geen spam is én het betreffende mailadres in de white-list staat van de webmail.

 


Dan voldoet de mail van jouw verzekeringsagent waarschijnlijk niet aan bepaalde protocollen waardoor dezer als spam gezien wordt @Rob M. 

Je zou een voorbeeld van die mail naar abuse@kpn.com kunnen sturen ter beoordeling.

 

 


Bedankt voor de tip. Ik dacht dat dat mailadres alleen was om daadwerkelijke spam te melden.

Ik zal het eens proberen en ik zal ook de afzender een mail sturen, wellicht dat hun IT team kan achterhalen wat de oorzaak hiervan is.


Het abuse-team kan van alles analyseren en daar conclusies uit trekken @Rob M. 


Ik heb net bericht van het abuseteam gekregen:

kpn.com/service/internet/veilig-internetten/spam-voorkomen.htm

Ik heb toch duidelijk het probleem en de door mij ondernomen acties in de mail genoemd.


Met dat standaard antwoord schiet je helaas ook niets op @Rob M. , dan toch ook maar even met de afzender van de mail contact opnemen.

Heb je nog andere mail-accounts buiten KPN om? Laat ze de mail daar eens naar toe sturen en kijk dan of het goed binnen komt.

 


Ik heb onderstaande advies gekregen vanuit KPN:

Bedankt voor uw reactie. Wij adviseren u de beschreven methode te blijven hanteren. Onze spamfilter leverancier werkt met drempelwaarden. Wanneer voldoende ontvangers aangeven dat het bericht ten onrechte wordt gefilterd zal dit aangepast worden.”

Ik zal dus blijven aangeven en hopen dat het wordt opgelost.


Nee, dat gaat niet werken… De enige goede oplossing is een whitelist.


Die whitelist blijkt dus ook niet te werken.


Die whitelist blijkt dus ook niet te werken.

Klopt. Eerst gaat alles door het spam filter. Wat door het spamfilter aangemerkt word als spam, dat blijft spam. De whitelist of filterregels hebben daar dan geen invloed meer op.