Skip to main content

Ook het nieuwe spamfilter van webmail vangt soms reacties van mijn klanten af. Mogelijk omdat ze een punt in hun mailadres hebben. Hoe kan ik het spamfilter uitzetten en vertrouwen op mijn bitdefender spamfilter na ophalen van de mail?

Bedankt voor je antwoord JanD, maar misschien moet je mijn eerdere reacties even lezen. Er komen geen nieuwsbrieven en commerciële aanbiedingen in mijn spambox, maar persoonlijke zakelijke mails van klanten. Als ik in mijn eentje aangeef dat het voor mij geen spam is, leert het spamfilter hier niks van want daarvoor is het aantal te klein.


@DBOO de nieuwsbrieven waren een voorbeeld om mijn verhaal te verduidelijken. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom dit gebeurt. Je kunt ook contact opnemen met de collega's van Abuse via abuse@kpn.com. Stuur dan de betreffende mail even als bijlage mee. Wellicht dat zij hierin iets voor je kunnen betekenen!


Marcia, bedankt voor je reactie. Daar kan ik iets mee. Wat mij betreft is de discussie hiermee afgesloten.


het is wel verdomde vervelend dat bv de nieuwsbrief van Quest (ben ik al lang op geabonneerd) regelmatig als spam wordt gemarkeerd. in thunderbird markeer ik die dan als “not junk” en dan gaat ie naar mijn inbox. bijzonder irritant.


Na enig zoekwerk op het spamfilter van KPN, kwam ik bij dit draadje terecht. Ik snap het hele verhaal van ‘dat zelf lerend spamfilter voor alle users’, maar het blijft dus irritant voor veel users.

Ik kom vanaf XS4all en hier was het nooit een probleem. Hoe werd het daar opgelost dan?

Is het uberhaupt nog een item aan jullie kant?


XS4ALL was een provider die het meeste zelf deed en er erg veel aandacht in stak om als zijn diensten goed te laten functioneren. Dat SPAM filter bijvoorbeeld zaten ze steeds aan te knutselen daar bij XS4ALL vermoed ik. 

Bij KPN word alles gewoon uitbesteed. Dat SPAM filter is volgens mij ook gewoon een service van een externe leverancier. En dan krijg je dus dit...


Ik hoop eigenlijk dat de KPN simpelweg het spamfilter van XS4all neemt en installeert op de KPN emailservers. En dat ook de mensen van het spamfilter nog in dienst heeft.


Ik hoop eigenlijk dat de KPN simpelweg het spamfilter van XS4all neemt en installeert op de KPN emailservers. En dat ook de mensen van het spamfilter nog in dienst heeft.

Ik had bij XS4ALL meer last van spam dan bij KPN.


XS4ALL was een provider die het meeste zelf deed en er erg veel aandacht in stak om als zijn diensten goed te laten functioneren. Dat SPAM filter bijvoorbeeld zaten ze steeds aan te knutselen daar bij XS4ALL vermoed ik. 

Bij KPN word alles gewoon uitbesteed. Dat SPAM filter is volgens mij ook gewoon een service van een externe leverancier. En dan krijg je dus dit...

 

Tsja, externe leveranciers, dan wordt het niet wat 😬

Ik zal maar eens aan de slag gaan met een mailserver op de NAS.


Haha, zelfs de KPN community emails komen in de spam folder terecht.


Nieuw gedrag die het NOG VERVELENDER maakt:  Als je onterecht gemarkeerde spam weer in je inbox hebt, en deze wil doorsturen naar je echte mailbox, wordt er geklaagd over externe plaatjes.

En wordt de doorte sturen mail compleet kapot gemaakt.

Doorsturen heeft jaren lang goed gefunctioneerd, zolang KPN met zijn tengels van mijn mail afbleef en door te sturen mail gewoon doorstuurde zoals ik heb ingesteld.   Nu met de niet te verwijderen spamfilter wordt het steeds slechter en slechter.


Nu met de niet te verwijderen spamfilter wordt het steeds slechter en slechter.

Die spamfilter is er (gelukkig) al vele jaren.

Ik moet er niet aan denken dat er geen spamfilter zou zijn, dan zou elke mailbox overspoeld raken met spammail.


Is het uberhaupt nog een item aan jullie kant?

 

Het spamfilter is altijd een item aan onze kant, die doorlopend verbeterd wordt. Gelukkig zien we ook aan de cijfers dat dat zeer zeker de goeie kant op gaat.

 

Bij KPN word alles gewoon uitbesteed. Dat SPAM filter is volgens mij ook gewoon een service van een externe leverancier. En dan krijg je dus dit...

 

Bij xs4all namen ze exact hetzelfde spamfilter af bij exact dezelfde externe leverancier. Zij zijn juist degenen die het ons destijds aangeraden hebben te nemen.

 

Ik hoop eigenlijk dat de KPN simpelweg het spamfilter van XS4all neemt en installeert op de KPN emailservers.

Dat is dus precies wat we jaren geleden gedaan hebben.


Nog een laatste suggestie voor het KPN spamfilter (al eerder opgeschreven in een ander topic):

Ik persoonlijk blijf een voorstander van de volgende volgorde:

1)) “whitelist” checken (altijd doorlaten).

2)) “blacklist” checken (altijd blokkeren)

3)) spamfilter aan het werk zetten.

Maar dan moet de KPN ook een volwassen “Whitelist” implementeren. Diezelfde "whitelist” toepassen op de spammap is inderdaad een heel goed idee.

Maar ik ga af op wat ik vandaag zie gebeuren en weet niet al de technische details van wat wel of niet mogelijk is, wat de voordelen en nadelen zouden kunnen zijn en hoe moeilijk het zou zijn om zoiets te implementeren.


Nee, dat is mijns inziens niet de juiste volgorde.

Mijns inziens moet altijd eerst het spamfilter aan het werk. "Sure spam" moet immers weggegooid worden ongeacht wat in de persoonlijke whitelist staat. Ook mails die niet voldoen aan de SPF/DKIM/DMARC controle en waarvan het overeenkomstige domein aangeeft dat deze dan geweigerd moeten worden (p=reject) moeten weggegooid worden, zelfs als de afzender in de persoonlijke whitelist staat.

Het enige dat KPN dus feitelijk moet doen is de functionaliteit activeren voor het opzetten van een persoonlijke whitelist en deze gebruiken bij plaatsing van de mails in de eigen mailbox nadat het spamfilter zijn werk gedaan heeft.

Dit is bestaande functionaliteit echter deze is door KPN uitgezet.

Onderstaand zie je een screenshot van de oude webmail van mijndomein.nl waarin je die functionaliteit ziet.

Zij gebruikte dezelfde mail-software als KPN echter KPN heeft de "toestaanlijst" (whitelist) dus weggehaald en ondersteunt alleen nog maar de "blokkeerlijst".