Skip to main content

Al geruime tijd belandt allerlei reguliere mail in de spamfolder, in plaats van mijn in-box.

En ja, ik weet dat jullie systeem zogenaamd “leert” als je dan op het ‘groene duimpje’-icoon klikt.

Het is dan blijkbaar wel een erg hardleers systeem. Want het blijft foutgaan. 

 

En ik heb ondertussen al een hele reeks mail-adressen en -domeinen via de rubriek “Beveiliging” op de whitelist gezet (zodat mail van deze verzenders “altijd vertrouwd worden”, volgens jullie toelichting), maar ook dat lijkt gewoon niet te werken: nog steeds belanden mailtjes van mailadressen die ik heb ingevuld, in de map “Spam”.

Kan dit echt niet  beter?

En ik heb ondertussen al een hele reeks mail-adressen en -domeinen via de rubriek “Beveiliging” op de whitelist gezet (zodat mail van deze verzenders “altijd vertrouwd worden”, volgens jullie toelichting), maar ook dat lijkt gewoon niet te werken: nog steeds belanden mailtjes van mailadressen die ik heb ingevuld, in de map “Spam”.

Dat is geen whitelist t.a.v. spam maar een whitelist van verzenders waarbij de afbeeldingen direct geladen mogen worden.

Onderstaand een voorbeeld van de echte whitelist functionaliteit in dezelfde software maar dan in de webmail van mijndomein.nl.

 

Helaas heeft KPN alleen de "blokkeerlijst" (blacklist) geïmplementeerd en de "toestaanlijst" (whitelist) niet. Ik hoop dat ze die ooit nog eens open gaan zetten maar ik heb daar een hard hoofd in immers dit is al vaker gevraagd.


Eh nee, dat geloof ik niet; je begrijpt de (toegegeven, onduidelijke) interface verkeerd.

Onder “E-mail” bij “Beveiliging” kun je twee afzonderlijke zaken instellen:

Vooraf laden van externe afbeeldingen toestaan” (met aankruisvakje ervoor)

en:

Vertrouw altijd de e-mailberichten van de volgende verzenders

Met een (te) klein tekstveld waar je kommagescheiden domeinen en mailadressen kunt invoeren.

 

Die functie “Vooraf laden van externe afbeeldingen toestaan” werkt op alle (reguliere) mailberichten, maar niet op berichten die in de spammap belanden. Ook met dat vakje aangekruist moet je nog op een “Afbeeldingen tonen”-knop klikken om de afbeeldingen van mail die als spam beschouwd worden, te zien.

 

Een blacklistfunctie zie ik bij kpnmail ook niet.


Eh nee, dat geloof ik niet; je begrijpt de (toegegeven, onduidelijke) interface verkeerd.

De onderstaande functionaliteit heeft alleen maar te maken met het direct tonen van afbeeldingen voor de genoemde afzenders zonder dat je het vinkje hoeft te zetten dat de externe afbeeldingen altijd vooraf geladen mogen worden.

 

mail.ad.nl in de lijst van vertrouwde verzenders...

...en mail.ad.nl niet in de lijst van vertrouwde verzenders.

 

In het onderstaande screenshot zie je de "blokkeerlijst" (blacklist) bij kpn…

...en dat is dus waar kpn de "toestaanlijst" (whitelist) weg heeft laten halen (onzichtbaar heeft laten maken).

Mijndomein.nl toont op hetzelfde scherm de "toestaanlijst" wel.

 


Ah bedankt, je hebt gelijk. Je moet blijkbaar wel even wachten, en/of uit- en weer inloggen, voordat het toevoegen van een mailadres/domein aan het lijstje resultaat heeft. Dat zette me wat op het verkeerde been.

Maar dan heeft het tekstvakje (en wat je daar eventueel invult) dus eigenlijk enkel relevantie op het moment dat je “Vooraf laden van externe afbeeldingen toestaan” uitzet. Dat zou duidelijk(er) zijn, als dat tekstvak (en toelichting) “greyed out” zouden zijn zodra je die checkbox aankruist.

Raar dat die “toestaanlijst” niet geïmplementeerd is bij KPN. De blacklist-functie heb ik nog niet nodig gehad, en lijkt me (met alle mogelijkheden tot het vervalsen van afzenders) ook niet erg zinvol.


De blacklist-functie heb ik nog niet nodig gehad, en lijkt me (met alle mogelijkheden tot het vervalsen van afzenders) ook niet erg zinvol.

Het is nu juist het vervalsen van afzenders waar zo hard tegen geknokt wordt en waarom zaken als spf, dkim en dmarc in het leven geroepen zijn.

Gelukkig heeft elke zichzelf respecterende organisatie keurig minimaal spf ingericht en als de ontvangende mailserver (die van kpn) dan ook netjes mails als spam betitelt indien ze niet voldoen aan de spf dan wordt het heel lastig om afzenders te vervalsen.


@wjb schreef over DKIM, DomainKeys Identified Mail. De KPN-mailserver zet steeds mailtjes in de spammap die beginnen met [dkim]. Vanwege deze verplaatsing is het kennelijk zo dat hiermee bedoeld wordt dat het domein niet geverifieerd kon worden.

Het gaat allemaal om gewenste mail, dat onterecht in de spammap terecht komt. Ik zou er meer mee gebaat zijn wanneer dat deze verplaatsing achterwege blijft. Nu mis ik belangrijke mededelingen omdat Thunderbird niet aangeeft dat er in die map nieuwe berichten aangekomen zijn (of dat bij de webmail wel aangegeven wordt weet ik niet). Wat heb je aan een spammap wanneer je er toch steeds in moet kijken, terwijl echte spam, in mijn geval, nauwelijks voorkomt.


Ik kom van XS4All, eigenlijk Demon internet, en zit sinds april dit jaar verplicht bij KPN.

Gevolg
Ik heb niet meer de lusten van XS4All, maar des te meer lasten van KPN, mijn abonnement is duurder (want XS4All dus ik betaal afgerond € 50 voor hetzelfde internet abonnement waar ‘echte’ KPN-ers € 45 voor betalen). Waarom is mij een raadsel, waarschijnlijk betaal ik € 5,- per maand / € 60,- per jaar meer voor een 'service’ die bij KPN ver te zoeken is.

Black- en whitelist voor SPAM wél mogelijk bij XS4All

Zo had je bij XS4All gewoon een black- en een whitelist waar je gebruik van kon maken en die stomweg werkte. De lists waren niet bedoeld voor afbeeldingen, die hier eerder genoemd werden maar écht op e-mail en domeinnamen in het spamfilter. Ik had dus amper last van de zogenaamde 'false-positives’ die bij KPN vrijwel wekelijks binnenstromen.
Die kan je dan inderdaad met een duimpje omhoog in je webmail als niet-spam markeren maar dan krijg je de volgende mail tóch weer als spam binnen. Je kan de betreffende mail ook doormailen naar abuse at KPN en daarvan krijg je dan als standaard ‘antwoord’ dat je het duimpje in je webmail moet gebruiken en als je doorvraagt het welbekende ‘excuus’ dat zoveel mensen de mail spam vinden en dat het dus vooral aan die andere mensen en vooral niet aan KPN ligt. Maar dat ze er ook niets aan kunnen veranderen. Zie ook de uitleg met titel: 'Gewenste mail komt in SPAM map’, in dit forum.

Ik geloof dat het de bedoeling is dat ik daar dan begrip voor moet opbrengen, maar het is voor mij vooral een grote brok ergernis en tijdverspilling. Ook al omdat ik weet dat het anders kán!

Waarom ik nog bij KPN zit?
Vooral omdat het lastig is al mijn e-mail connecties, abonnementen en logins naar een ander e-mail adres over te zetten. Maar met  de waardeloze ervaringen van de laatste 7 maanden en een besparing van € 60,- per jaar wordt overstappen ondertussen wel heel aanlokkelijk...


Ik kom ook van xs4all, en merk dat ik ondanks alle beloftes ook te maken heb met de achteruitgang in kwaliteit. Van alles en nog wat wordt uitgezet en is niet meer mogelijk.

Vandaag ontdekte ik ook dat het algoritme dat SPAM zou moeten ontdekken niet goed werkt en dat ik erg veel email in mijn SPAM folder heb rondhangen.

Whitelisten is niet mogelijk bij KPN. Het duimpje is alleen in webmail te gebruiken en schijnt ook niet goed te werken.

Het is eigenlijk net zo als die cynische gedenksteen van de KPN bij Radio Lopik: wij streven naar  winstmaximalisatie en hoe jullie dat ervaren zal ons verder een rotzorg zijn.

Het wordt tijd voor een betere ISP, alle verhuis ellende is beter dan dit.


Het duimpje is alleen in webmail te gebruiken en schijnt ook niet goed te werken.

Het "duimpje" is in elk mailprogramma dat o.b.v. imap met de mailserver communiceert te gebruiken. Je kunt een mail gewoon als spam aanmelden door deze van de inbox naar de spamfolder te verplaatsen. De andere kant op werkt ook.

Het is logisch dat de spamfilter niet reageert op één "duimpje". Pas als er naar verhouding voldoende "duimpjes" gegeven zijn zal de spamfilter daar op reageren.


Ik moet dus eerst veel tijd en energie gaan stoppen om het SPAM filter te trainen. En dit terwijl er klanten zijn die zeggen dat dit trainen niet werkt.

Vanmiddag stuurde ik een email naar de gemeente Amstelveen met mijn iPhone en ik kreeg een bounce terug:

Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.Voor vragen kunt u contact opnemen met abuse@kpn.com 

Hoe groot is de kans dat een iPhone wordt gebruikt voor phishing of SPAM? Zie je jezelf al bezig om dit met een iPhone te versturen? Denkt dit SPAM filter echt dat mijn iPhone een virus bevat?

Nee, KPN heeft de goeie XS4ALL mensen niet meer in huis, die zijn allemaal vertrokken en nu zitten we met een SPAM filter opgescheept dat erg veel frustratie en verlies van klanten gaat opleveren.

 

 


Denkt dit SPAM filter echt dat mijn iPhone een virus bevat?

Dat staat er toch niet? 

Heb je jouw mail al doorgezet naar abuse@kpn.com zodat zij jou aan kunnen geven wat de reden is.


​Ja, dat wordt als een van de mogelijke redenen gegeven, zie hierboven.

 

Geachte heer, mevrouw,



Bedankt voor uw bericht. De problemen die u in uw bericht omschrijft worden veroorzaakt doordat de berichten worden tegengehouden door onze spamfilters.



De filters van onze leverancier zijn inmiddels aangepast en u zou de berichten weer zonder problemen moeten kunnen verzenden of ontvangen.

 

De reden is dus…. het KPN-spamfilter!


Dat was me al duidelijk, dat bleek al uit jouw vorige bericht.

Maar daar staat dus niet dat jouw iPhone een virus zou bevatten.

Goed overigens dat je contact opgenomen hebt met het abuse team van KPN en dat zij het probleem verholpen hebben.