Skip to main content

Hallo , namens een dame die met de handen in het haar zit. 
Ze wil mails versturen naar haar zoon met een gmail email adres. 
Deze komen allemaal terug met de volgende (deel)dump. 

-------------------
host gmail-smtp-in.l.google.com /142.250.27.26]
SMTP error from remote mail server after pipelined end of data:
550-5.7.26 Your email has been blocked because the sender is unauthenticated.
550-5.7.26 Gmail requires all senders to authenticate with either SPF or DKIM.
550-5.7.26
550-5.7.26 Authentication results:
550-5.7.26 DKIM = did not pass
550-5.7.26 SPF kpnmail.nl] with ip: 85.10.150.123] = did not pass
550-5.7.26

Er even van uitgaand dat het probleem aan haar kant ligt -- hoe moet een gebruiker van  kpn mail (ken ik verder niet) instellingen doen van SPF of DKIM (een van de twee lijkt voldoende) zodat ze voorbij deze horde komt?  Mocht iets dergelijks al zijn uitgelegd dan wordt ik graag doorverwezen.

Ik hoor het graag  

Mvg John 

Beste ​@John De Jongh , de dame in kwestie kan ook van de KPN webmail gebruik maken, dat werkt altijd.

Succes 

de oplossing ligt in dit geval niet aan het instellen van dkim/spf. Dit is trouwens ook niet iets wat een eindgebruiker kan doen.

Probleem zit erin dat deze dame de verkeerde mailserver gebruikt om mail te verzenden. Deze mail wordt vervolgens terecht aangemerkt als spam omdat deze verstuurd wordt via een mailserver die daar toe niet bevoegd is. 

oplossing controleer bij deze dame de instellingen voor de uitgaande mail en stel deze correct in.

Meer informatie over de juiste instellingen vindt je op: https://www.kpn.com/service/ugs/internet/e-mail

Beste JanD, 

zou inderdaad een optie kunnen zijn. maar zoals gezegd ben ik slechts tussen persoon. 
Dus de vraag wat is de (web)link  waarop een kpn email gebruiker inlogt? (weet namelijk niet zeker of zij deze wel kent)  

bvd John 

@eagle3824 

Over welke settings hebben we het dan ? de imap en pop settings of ook nog anderen ? 
En ik neem aan dat ze het noodzakelijkje zelf kan instellen ….

mvg John 

als ik de melding zo lees dan vermoed ik dat er gebruik gemaakt wordt van smtp voor verzenden en pop voor ophalen vd mail. De SMTP staat dan vermoedelijk verkeerd.

Via de link die ik in mijn vorige bericht zetten kan je voor alle veel voorkomende mail programma's instructies en de juiste instellingen vinden.

@eagle3824 

ik dacht inderdaad ook met name aan smtp. Ik zal nagaan wat ze voor mail programma gebruikt. 
Wat ik me afvroeg is of alleen gmail (google) zo streng is of loop met oude server settings bij veel meer providers tegen problemen aan?  
Andere suggestie was webmail gebruiken,  Weet jij misschien op welk adres je dan moet inloggen? 

Ik zelf ben ziggo klant 

mvg John 

Ik heb ook het idee dat haar SMTP instellingen niet goed staan. 

Laat die vrouw eens (onder begeleiding) deze stappen eens doorlopen:

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail

Webmail is te vinden op:

https://webmail.kpnmail.nl

Beste JanD, 

zou inderdaad een optie kunnen zijn. maar zoals gezegd ben ik slechts tussen persoon. 
Dus de vraag wat is de (web)link  waarop een kpn email gebruiker inlogt? (weet namelijk niet zeker of zij deze wel kent)  

bvd John 

Beste ​@John De Jongh onderstaand de link voor de KPN webmail:

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

Inloggen met je emailaccount en wachtwoord.

Geen instellingen verder nodig.

Succes.

@AriënC   ik ken de historie van KPN mail instellingen niet maar is het zo dat dit mogelijk in de loop der tijd is veranderd? want ze gebruikt dit volgens mij al enige tijd.  

Als ik de settings zie die nodig zijn dan snap ik de meeste wel.  Ze blijkt thunderbird te gebruiken en versie lijkt zeer recent. ik zal vragen naar welke settings ze op dit moment heeft. 
Als ik de documentatie lees dan is er een onderscheid in "ssl/tls” en "starttls”  welk verschil mij niet helemaal duidelijk is.  In de KPN uitleg van Thunderbird wordt echter "starttls” aan de smtp server geplakt dus daar zal ik maar even van uitgaan. 

Gr.  John 

@AriënC   ik ken de historie van KPN mail instellingen niet maar is het zo dat dit mogelijk in de loop der tijd is veranderd? want ze gebruikt dit volgens mij al enige tijd.  

Als ik de settings zie die nodig zijn dan snap ik de meeste wel.  Ze blijkt thunderbird te gebruiken en versie lijkt zeer recent. ik zal vragen naar welke settings ze op dit moment heeft. 
Als ik de documentatie lees dan is er een onderscheid in "ssl/tls” en "starttls”  welk verschil mij niet helemaal duidelijk is.  In de KPN uitleg van Thunderbird wordt echter "starttls” aan de smtp server geplakt dus daar zal ik maar even van uitgaan. 

Gr.  John 

Er zijn in de loop van de tijd wel wat dingen veranderd. 

@AriënC  Het heeft aardig wat tijd gekost maar inmiddels heb ik wat settings ontvangen;

- Beschrijving : volgens mij wat vrije tekst

- server naam: mail.hostingserver.nl

- poort : 587

- verbindingsbeveiliging : STARTTLS

- Authenticatienethode : normaal wachtwoord

- Gebruikersnaam   : <iets wat lijkt op een organisatie account, niet haar eigen account>

Als ik google op de servernaam dan lijkt het erop dat ik bij een club VDX hosting terechtkom en is geen Kpn denk ik. 

Als ik omswitch naar  KPN server dan moet de server naam veranderen. Maar wat moet ik met de gebruikernaam doen ? Kan elke Kpn mail gebruiker met dezelfde credentials ook bij de smtp server authenticeren? 

Groetjes John 

@John De Jongh Waar haal je die gegevens vandaan? Dit zijn niet de inloggegevens van een KPN dienst.

@AriënC Zoals ik al  aangaf heb ik dat vermoeden ook nml VDX. Moet het probleem aldaar worden aangekaart? 

Groeten John

@AriënC  Settings komen uit haar thunderbirdclient. 

@AriënC  Settings komen uit haar thunderbirdclient. 

Ik vermoed dat ze als afzender haar KPN-mailadres gebruikt, en dat kan uiteraard niet vanaf een andere server. Dus ze moet het mailadres gebruiken die bij hostingserver.nl gebruikt wordt, of overstappen op het KPN-mailaccount en mailen via haar KPN-mailadres. (en dan dus niet met haar domeinnaam die ze bij hostingserver.nl heeft)

Dat zou mooi zijn: Via KPN, of een andere provider lekker mailen en je voordoen als  Elon.Musk@x.com. Gelukkig steken veel ontvangende mailservers daar een stokje voor.

@AriënC met deze settings mailt ze als 

<voornaam.achternaam>@kpnmail.nl 

@John De Jongh En dat gaat natuurlijk niet via de mailserver van Hostingserver.nl … ;-)

Wat er gebeurt is het volgende. De gebruiker stuurt via de server van hostingserver.nl een mail nar een gmail-adres, en doet zich voor als jan.janssen@kpnmail.nl. De mail komt bij Gmail binnen, en de mailserver gaat kijken of kpnmail.nl echt de afzender is, maar hé.. dat is Hostingserver.
Volgens de SPF-regels van die domein is dit dus geen KPN, en weigert Gmail de mail dus…. "Verkeerde afzender…."

De gebruiker moet dus de juiste afzender gebruiken. of via de KPN-mailserver mailen.
Dus het is afweging maken of diegene zich via het geregistreerde domein bij hostingserver.nl wilt voordoen, of via het kpn-mailadres.

@AriënC Dus of via hostingserver blijven werken en dan een daarbij horend email adres OF via smtp server van KPN en kan ze jan.janssen@kpnmail nl blijven gebruiken? 

Klopt. Uiteraard is alias jan.janssen@kpnmail.nl wel fictief, maar dat snap je wel. 

@AriënC Uiteraard. Ik vind de constructie wat verwarrend. Gezien haar domeinnaam verwacht in eigenlijk toch wel enige relatie met KPN. Als je via Kpn smtp server werkt hoe authenticeer je dan? Met dezelfde email/password combinatie als ze nu gebruikt? 

Ze mailt nu via de mailserver van hostingserver.nl. Dan heeft ze NIKS met KPN te maken, en kan en mag je je niet eens voordoen met een afzender als @kpnmail.nl. Dat is toch zeer logisch? Anders kan je je voordoen als iedereen.

Bij elke mailserver horen eigen inloggegevens en instellingen. Je kan uiteraard NIET met je KPN gebruikersnaam en wachtwoorden authenticeren bij Hostingserver.nl, en dat geldt ook voor andersom. Ook vrij logisch!

Gezien haar domeinnaam verwacht in eigenlijk toch wel enige relatie met KPN.

Leg dit eens uit?

@AriënC Als ze in kpn webmail kan inloggen duidt dit dan op voldoende mogelijkheid om Kpn  smtp toegang te krijgen die als ik het goed zie dezelfde email/wachtwoord combinatie verwacht ? 

Zie ook mijn vorige reactie:

@AriënC Die link heb ik al eens doorlopen maar is niet echt bruikbaar. Het geeft aan hoe je in thunderbird met accounts werkt (aanmaken) en heeft een kopje instellingen waarin imap, pop en smtp zijn opgenomen. Echter alleen de eerste twee worden daar gelijst en geen smtp. Ik heb een google search gedaan en de smtp settings voor kpn mail gevonden. Daarin staat dat aanmelden op smtp met eigen mail/wachtwoord combi moet gebeuren.  Ik denk dus dat als ze eerst op webmail inlogt ( en evt wachtwoord goed zetten) en daarna dan  deze combi in thunderbird instellen het zou moeten werken. 

Ik zal ze nog vragen of hun praktijk nog iets met vdx heeft of waar deze settings nu eigenlijk vandaan komen.

@John De Jongh ik ben benieuwd hoezo deze link niet bereikbaar is: 

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

Dit beschrijft hoe je een KPN e-mail account kan installeren op Outlook of Thunderbird. Dat is waarschijnlijk wat zij wil.

Of anders moet ze e-mailen vanuit haar eigen domein met de gegevens die HostingServer.nl haar verstrekt. 

Maar ik lees nu ook dat zij de webmail gebruikt van KPN? Hostingserver.nl zal ongetwijfeld ook een webmail hebben. 

Ik ben benieuwd naar haar situatie hoe ze nu precies e-mailt. Als het goed is kan je ook andere e-mail accounts toevoegen aan je KPN webmail. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik ga daar even mee experimenteren.....

Reageer