Skip to main content

1))
Onlangs ben ik ben heel iets opmerkelijks tegengekomen in mijn emailprogramma. Het is mij onduidelijk of dit aan mijn emailprogramma ligt of dat de KPN (email server-software) hier "een (forse ???) steek  heeft laten vallen". Misschien wil iemand die dit leest onderstaande eens uitproberen in zijn emailprogramma ?

Ik heb bij de KPN o.a. een emailaccount A, met gebruikersnaam A. Voor account A heb ik een wachtwoord B. Aan dat account A hangen 4 emailadressen/-aliasen (C, D, E & F). Om voor één van die emailadressen email op te halen moet ik emailadres C, D, E of  F, gebruikersnaam A en wachtwoord B gebruiken. Het opmerkellijke is dat als ik emailadres C, D, E of F (die elk duidelijk anders is dan gebruikersnaam A) gebruik als gebruikersnaam ik ook in staat ben om email op te halen.

2))
In mijn emailprogramma kan ik niet (meer) expliciet voor SSL kiezen. Wel kan ik bijv. TLS (1.0, 1.1 of 1.2) & StartTLS aan- en uitzetten. Terwijl de KPN aanbeveelt om voor de "inkomende servers" SSL te gebruiken. Hoe komt het dan dat ik wel in staat ben om email op te halen. Of is de software van de KPN slim genoeg om te ondekken welke versleuteling (SSL of TLS) ik gebruik en dat dan de versleuteling automatisch wordt aangepast ?

1))
Om voor één van die emailadressen email op te halen moet ik emailadres C, D, E of  F, gebruikersnaam A en wachtwoord B gebruiken. Het opmerkellijke is dat als ik emailadres C, D, E of F (die elk duidelijk anders is dan gebruikersnaam A) gebruik als gebruikersnaam ik ook in staat ben om email op te halen.

Dat is correct en dat is ook de bedoeling. Dit is overigens ook al vele vele jaren zo.

 

2))
In mijn emailprogramma kan ik niet (meer) expliciet voor SSL kiezen. Wel kan ik bijv. TLS (1.0, 1.1 of 1.2) & StartTLS aan- en uitzetten. Terwijl de KPN aanbeveelt om voor de "inkomende servers" SSL te gebruiken. Hoe komt het dan dat ik wel in staat ben om email op te halen. Of is de software van de KPN slim genoeg om te ondekken welke versleuteling (SSL of TLS) ik gebruik en dat dan de versleuteling automatisch wordt aangepast ?

Veel emailprogramma's bepalen zelf de mogelijke versleutelingen door eerst TLS te proberen en als dat niet werkt terug te vallen op SSL.


Inderdaad, je kan ook een alias gebruiken om in te loggen. Uiteraard wachtwoord wat hoort bij het hoofd emailadres.