Skip to main content

Enkele malen per week, soms zelfs dagelijks, wil het ontvangen van mail niet lukken, Het systeem blijft hangen. Dat is bijzonder lastig. Enige remedie is PC afsluiten en opnieuw opstarten. Uitsluitend Outlook afsluiten en opstarten helpt niet. Sterker nog, Outlook wil dan niet starten. Bijzonder lastig dus. 

Hoe kan dit? En wat is de oplossing? 

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hallo @willem Bos 

 

Gebruik je misschien een ander programma wat ook iets met mail of contacten doet, b.v. antivirus, antispam, voip programma?

Al een paar keer gezien dat deze af en toe problemen geven en er ook voor zorgen dat het outlook process niet wordt afgesloten als je outlook sluit.

Je kan dat zien bij processen als je taakbeheer start (Kan je vinden door met rechts te klikken op de taakbalk of via <CTRL><ALT><DEL> )

Je kan dan ook dat outlook process daar afsluiten, dan start outlook meestal wel weer op zonder een herstart.

 

Indien je zo'n programma gebruikt even zoeken of er een nieuwere versie is, misschien dat die het probleem oplost.


Dank voor je snelle reactie.  Ik gebruik ter beveiliging slechts F-secure van KPN zelf. 

Interessant dat taakbeheer via ctrl -alt-del. Dacht dat vroeger de PC daarmee in 1 keer uitging. 

Zie een waslijst van dingen daar. Outlook niet eenvoudig te traceren. 

 

Verzenden en ontvangen blijft gewoon hangen bij ontvangen KPN mail. Ik heb ook XS4all maar die ontvangt tegelijkertijd wel goed. Dus het is zuiver KPN dat niet werkt. Ontvangen blijft hangen. Maar wat? 

Las laatst wel ergens dat dit vaker voorkomt bij Windows 10, maar kan dat niet meer terugvinden...

 


Die processen lijst kan je sorteren op naam, dan kan je wel makkelijker iets terugvinden.

Proces heet overigens Microsoft Outlook.

 

Het kan natuurlijk zijn dat het OST bestand waarin de mail van dat account is opgeslagen fouten bevat, je kan dat controleren en repareren met SCANPST.

Microsoft heeft hier een hanleiding staan hoe je dat kan doen: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/outlook-gegevensbestanden-pst-en-ost-herstellen-25663bc3-11ec-4412-86c4-60458afc5253

 

Dan krijg je zoiets te zien:

 


Hallo @willem Bos Ben je er met de mooie tips van @GeSp inmiddels uitgekomen? Laat het gerust weten. 


Hallo Bart, attent dat je reageert.

Ik heb nu net met enige moeite de scanpst.exe gedaan. In eerste instantie dacht ik dat de link van GeSP alleen van toepassing was op Outlook 2003 en 2007 en 2010. Terwijl ik Outlook Office 365 heb. Pas nu ontdekte ik dat er aan het eind van de link-doc ook nog een verwijzing was naar Outlook 2019. De scanpst.exe gedaan. Waarbij het uiteraard ook weer lastig was om het outlookbestand te vinden waarin de post ontvangen wordt. Enfin, de scan gedaan. Er zijn wat fouten gevonden en dat is hersteld. Of het nu wél goed werkt, weet ik nog niet. Omdat nu ook KPN zelf eruit lag. 

Dus even morgen afwachten of de synchronisatie steeds goed blijft gaan.

Willem

 

 


Hallo Bart én GeSp,

Even verkeerde ik in de digitale zevende hemel. Gisteren en vandaag tot nu net ging het groots. Maar hemelse pret duurt vaak maar kort. Nu net weer een melding dat synchronisatie vastloopt. Wat nu? 

Zal nog maar eens de waakhonden van scanpst.exe erop loslaten. Maar ja, als de Office wolven op de “Outlook” staan en even vasthoudend zijn? Wat dan? Nog iemand een list…

Willem Bos  

 

 

 


Hallo Willem,

 

Wat ik in het verleden dan vaak deed is outlook afsluiten en het betreffende OST bestand verwijderen (je weet nu waar je die kunt vinden), dat OST bestand wordt automatisch opnieuw aangemaakt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat dan ook je eigen lokale mappen die onder dat account staan dan ook verwijderd worden.

Dus als je contactpersonen, agenda of andere extra mappen onder dat account hebt staan moet je die eerst even veilig stellen door ze te kopiëren naar een ander account of te exporteren naar een tijdelijk (PST) bestand.


Reageer