Skip to main content

In KPN webmail heb ik de volgende (hoofd)mappen:

  • Postvak IN’ (in vette letters) met daarin ‘Archief’, ‘Concepten’, ‘Ongewenste e-mail’, ‘Verwijderde items’ en ‘Verzonden items’.
  • ‘Concepten’
  • ‘Verzonden’
  • ‘Spam’
  • ‘Prullenbak’
  • ‘Archief’
  • ‘Mijn mappen’ (in dunne letters) met daarin ‘Concepten’, ‘Verwijderde items’ en ‘Verzonden items’.

De e-mails van de map ‘Verzonden items’ van de hoofdmap ‘Mijn mappen’ worden niet gesynchroniseerd met Outlook.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik die e-mails alsnog in Outlook krijg zonder dat ik het risico loop om iets te verliezen of te verpesten?

Hallo @VictorQuint 

 

Ben je wel op die map geabonneerd, dat kan je in Outlook controleren door met de rechtermuisknop op de accountnaam te klikken, dan IMAP-mappen kiezen en op Query klikken.

Dan zie je alle mappen, als er een geel mapje voor staat ben je er op geabonneerd en die mappen synchroniseren dan standaard met de mailserver, tenzij dat aangepast is bij de Groepen voor verzenden/ontvangen.

Map waarop je je wilt abonneren aanklikken en dan op Aanmelden klikken.

Herhalen voor eventuele andere mappen waarop je je wilt abonneren en dan op OK klikken.

Daarna zou die map zichtbaar moeten worden in outlook.

 

 

Als dat allemaal al goed staat dan kan je nog kijken hoe de Groepen voor verzenden/ontvangen staan ingesteld:

Normaal zou de bovenste optie bij E-mailitems ontvangen geselecteerd moeten zijn, maar als de onderste is geselecteerd kan je per map aangeven welke wel of niet gesynchroniseerd moet worden.


@VictorQuint 

“Mijn mappen” worden inderdaad niet getoond, ook in het emailprogramma dat ik gebruik.


@Willy22

Dat hoeft ook niet want daar staat geen mail in, de onderliggende mappen van Mijn mappen worden wel getoond.

Hij wil de map Verzonden items die daaronder hangt synchroniseren, bij mij zitten daar de mappen Concepten, Leesbevestigingen en Gedetecteerde items onder en die krijg je wel te zien in mijn 1ste post en die synchroniseren prima bij mij tussen outlook en de KPN mailserver:

 

 


In KPN webmail heb ik de volgende (hoofd)mappen:

  • Postvak IN’ (in vette letters) met daarin ‘Archief’, ‘Concepten’, ‘Ongewenste e-mail’, ‘Verwijderde items’ en ‘Verzonden items’.

Dit is fout. Dat hoort niet. In Postvak IN kan je beter geen submappen maken. Dat levert alleen maar verwarring op. Sommige mail apps op de smartfoon halen die mappen niet eens op. Die hebben de mogelijkheid om submappen te hebben in Postvak IN niet eens geïmplementeerd. 

In in "Mijn mappen" heeft u dan ook nog eens hetzelfde set aan mappen. Gewoon een rommeltje dus. Ruim alles eens op en veeg alle mail bij elkaar in de juiste mappen.


Inmiddels heb ik de items uit de submap ‘Verzonden’ in de map ‘Mijn mappen’ eenvoudig verplaatst naar de zelfstandige map ‘Verzonden’. Maar daar is het een submap geworden van de map ‘Verzonden’. Hierdoor komen er ook twee mappen (hoofd en sub) ‘Verzonden’ in Outlook (IMAP). Vergeefs trachtte ik de submap ‘Verzonden’ te verplaatsen naar, samen te voegen met, de hoofdmap ‘Verzonden’. Weet iemand of dat toch kan en, zo ja, hoe?


Dat kan je in webmail doen, berichten selecteren, dan met de rechtermuisknop erop klikken, dan krijg je een menu waarin je kan kiezen voor verplaatsen, dan krijg je weer een venster waarin je de map kan kiezen waar je ze heen wil verplaatsen.

 


Inderdaad, selecteren en verplaatsen naar de juiste map. Daarna de lege map verwijderen. 


Ja, zo deed ik dat ook, maar dan wordt de verplaatste map een submap. Het lukt mij niet om de berichten van die submap in de hoofdmap te krijgen waardoor ik één map ‘Verzonden’ krijg.


Je moet niet op de map klikken, je selecteert de berichten in de map en klikt op 1 van die berichten met de rechtermuisknop, dan kiezen voor verplaatsen, daarmee verplaatst je alleen de berichten naar de gekozen map.


Hartelijk dank. Dat had ik bijna zelf kunnen bedenken ...☺️

Ik plak de huidige mapindeling hieronder. Links Webmail; rechts Outlook.

De indeling in Outlook is “logisch”, maar die in Webmail niet. Kan ik die mapindeling in overeenstemming brengen met die van Outlook? Zo ja, hoe?


De beste methode lijkt mij om eerst de mails in webmail te verplaatsen (als je dat nog niet gedaan hebt).

Dan in outlook dat account verwijderen, daarna in webmail de (nu lege) mappen onder Postvak IN verwijderen.

Vervolgens in outlook het account weer opnieuw instellen, dan zou outlook weer de juiste mappen moeten oppakken.

 

Een andere mogelijkheid om de juiste IMAP mappen weer aan de Outlook mappen te koppelen zou ik niet weten.

 


Hallo GeSp,

Ik heb de mapstructuur binnen Webmail opgeruimd. Het ziet er nu zo uit, in een logische indeling:

 

De map ‘Mijn mappen’ krijg ik overigens niet weg, de submappen daarvan wel.

Ik werk nu weer op mijn vaste desktop, waar mijn Outlook-account POP is. De verzonden items in webmail krijg ik niet in Outlook geïmporteerd. Bij POP kun je, anders dan bij IMAP, niet zien op welke mappen je “geabonneerd” bent. Dat lijkt ook logisch, want met POP werk je niet rechtstreeks op de server van KPN. Weet je - of een andere lezer - hoe ik de verzonden berichten in Outlook (POP3) kan krijgen? Ik ken wel de import- en exportfunctie van Outlook, maar daar worden bestanden verplaatst tussen gegevensdragers, zoals een backup-schijf.


Hallo @VictorQuint 

 

Dat ziet er een stuk beter uit, Mijn mappen kan je i.d.d. niet verwijderen.

 

Je kan in webmail ook alle mails exporteren uit een map(, je hebt daar alleen weinig aan want ze zijn niet eenvoudig te importeren in Outlook).

Eerst alle mail selecteren en dan bovenin op het hamburgermenu klikken, dan Opslaan als bestand kiezen, hij zet dan alle afzonderlijke mails in een zip bestand wat je op kan slaan.

 

 

Alleen importeren in outlook kan niet zomaar, er zijn betaalde programma's voor of je kan 1 voor 1 zo'n eml bestand aanklikken (na het zip bestand uitgepakt te hebben) maar dan zet hij hem standaard in de Postvak IN, je kan dat via Bestand en dan verplaatsen wel gelijk goedzetten.

Dat is voor b.v. 25 mails nog te doen maar echt handig is dat niet als het er veel meer zijn.

Het was handiger geweest om eerst die mails te exporteren vanuit outlook naar een pst bestand, die had je ook zo weer kunnen importeren op je desktop.

 

Waarom heb je voor POP gekozen op je desktop, dat is niet echt handig omdat je alleen Postvak IN ophaalt en b.v. ook niet de Spam map, soms staan daar ook mails in die je wel wilt zien.

Alle mails die je nu verzend blijven ook alleen lokaal staan en komen niet meer in de Verzonden map van webmail terecht.

 

Als je toch POP wilt blijven gebruiken op je desktop, de simpelste methode om die Verzonden mails te importeren is om hetzelfde account ook als IMAP in te stellen op je desktop, dan ‘haalt’ hij al die mails in Verzonden op en vanuit die map kan je ze dan weer kopiëren of verplaatsen naar je Verzonden map van je POP account.


Waarom heeft u voor POP3 gekozen? POP3 haalt alleen de mail op uit Postvak IN en doet verder niets. Het synchroniseert geen andere mappen. Dus ook geen verzonden mails.


GeSp en Nick83,

Vooreerst veel dank aan jullie voor je aanhoudende hulp en meedenken!

Ik zit nog met twee vragen.

De minst belangrijke is:

Waarom voegt KPN Webmail telkens aan de map ‘Postvak IN’ de submappen ‘Concepten’, ‘Ongewenste e-mail’, ‘Verwijderde items’ en ‘Verzonden items’ toe? Ik verwijder ze steeds (eerst naar de prullenbak, die ik vervolgens leegmaak), mar ze keren hardnekkig spontaan terug.

De belangrijkste vraag/opmerking is de volgende:

IMAP en POP hebben beide voor- en nadelen, die ik meen alle wel te kennen. Al vele jaren werk ik op mijn “hoofd”computer met POP. Voor mij is daarvan het enige nadeel dat ik af en toe ook in webmail moet kijken voor spam. @Nick83: ik vermeldde waarschijnlijk ten onrechte POP3.

Ik denk zelf een eenvoudige oplossing te hebben gevonden om de verzonden e-mails alsnog in Outlook (POP) te krijgen. Vanaf de laptop die met IMAP werkt de berichten met een usb-stick importeren in Outlook op de desktop met POP. Maar dan moet ik die berichten wel eerst van webmail in Outlook (IMAP) krijgen. En dat gebeurt niet. Mijn concrete vraag is dus:

Hoe importeer ik verzonden e-mails in KPN Webmail naar Outlook (IMAP)? Het lijkt me een kwestie van synchronisatie, maar die gebeurt blijkbaar niet vanzelf. 


Hoi @VictorQuint, fijn om te zien dat je al zo goed op weg geholpen bent!

Ik denk zelf een eenvoudige oplossing te hebben gevonden om de verzonden e-mails alsnog in Outlook (POP) te krijgen. Vanaf de laptop die met IMAP werkt de berichten met een usb-stick importeren in Outlook op de desktop met POP. Maar dan moet ik die berichten wel eerst van webmail in Outlook (IMAP) krijgen. En dat gebeurt niet. Mijn concrete vraag is dus:

Hoe importeer ik verzonden e-mails in KPN Webmail naar Outlook (IMAP)? Het lijkt me een kwestie van synchronisatie, maar die gebeurt blijkbaar niet vanzelf. 

Verzonden mail wordt standaard gesynchroniseerd als je je account met IMAP ingesteld hebt. Bij POP3 gebeurt dit niet, zoals @GeSp eerder ook al vertelde. Als verzonden mail niet gesynchroniseerd wordt bij een IMAP ingesteld account, raad ik je aan om dat account eens opnieuw in te stellen. Zo te zien heb je al een boel met instellingen geprobeerd, mogelijk zit er daardoor iets niet helemaal lekker.

 

Waarom voegt KPN Webmail telkens aan de map ‘Postvak IN’ de submappen ‘Concepten’, ‘Ongewenste e-mail’, ‘Verwijderde items’ en ‘Verzonden items’ toe? Ik verwijder ze steeds (eerst naar de prullenbak, die ik vervolgens leegmaak), mar ze keren hardnekkig spontaan terug.

Dit komt doordat het standaard mappen in Webmail zijn, die altijd beschikbaar blijven. Stel dat je e-mailprogramma zoals Outlook het ineens niet zou doen (om welke reden dan ook), dan moet je via Webmail altijd bij die mappen kunnen.