Skip to main content

Hi,

 

Ik heb zojuist een e-mailadres aangemaakt en aan mijn laptop gehangen middels IMAP, maar zag dat wanneer ik hier e-mails archiveer dat deze op de webserver niet mee gearchiveerd worden. Nu wil ik niet helemaal afhankelijk zijn van de Outlook client, dus vroeg ik me af of het mogelijk was om te zorgen dat de e-mails ook gearchiveerd worden op de webserver als ik dit in Outlook doe.

Hallo @Bramvdzee als je alles volgens het IMAP-protocol heb ingesteld, gebeurt die synchronisatie echt wel, alleen niet (altijd) realtime.

Met webserver neem ik aan dat je bedoelt de webmail van KPN?

 


Hallo @Bramvdzee als je alles volgens het IMAP-protocol heb ingesteld, gebeurt die synchronisatie echt wel, alleen niet (altijd) realtime.

Met webserver neem ik aan dat je bedoelt de webmail van KPN?

 

Ik heb de e-mail nu anderhalf uur geleden gearchiveerd en regelmatig handmatig gesynchroniseerd in Outlook en op de Webmail (die bedoel ik inderdaad met de webserver). Wat ik ook zie is dat Outlook een andere archiefmap gebruikt dan Webmail (‘Archive’). Ik heb gepoogd deze aan te maken in de Webmail, maar omdat het een gereserveerde map is mag dat helaas niet. 


Ieder systeem gebruikt zijn eigen benamingen, maar komt op hetzelfde neer.

Heb je bij het mailaccount (of alias?) binnen de webmail je wel ‘geabonneerd’ op de mappen, m.a.w. de bedoelde mappen wel aangevinkt voor synchronisatie? @Bramvdzee 

 


@JanD ik heb even naar de IMAP mappen gekeken en zie dat Outlook (new) voor MacOS emails archiveerd naar de ‘Archive’ map, die niet wordt gesynchroniseerd met de Webmail. Ik had de oude Outlook interface even teruggezet en daar gearchiveerd, en daar wordt de e-mail in de ‘Archief’ map gezet. Deze wordt wel gesynchroniseerd met de Webmail server.

Ik ga even kijken of ik de nieuwe Outlook interface kan laten archiveren naar de Archief map.


Voor de nieuwe Outlook interface van MacOS lijkt het niet mogelijk te zijn om de archiefmap te veranderen naar ‘Archief’, en in Webmail lijkt het niet mogelijk te zijn om een map ‘Archive’ te maken. Ik ben bang dat dit een tekortkoming is van beide systemen.


Hoi @Bramvdzee, welkom hier. 

Begrijp ik het goed als ik zeg dat alleen de archief map niet goed synchroniseert? Alle overige mappen wel? 

Want via de webmail synchroniseert het dus wel in Outlook, maar andersom niet. 


@Bart_Z Klopt, de ‘Archief’ map wordt wel gesynced, maar omdat Outlook geen optie geeft de archiefmap te veranderen van ‘Archive’ naar de gesynchroniseerde map werkt deze functionaliteit niet.


Hallo @Bramvdzee 

 

In Outlook zou je de Archiefmap via Bestand → Hulpprogramma's moeten kunnen wijzigen:

Of zit dat niet in de Mac versie?


@GeSp nee helaas zit dat niet (meer) in de Mac versie. Ze hebben hem laatst kaal geplukt. De archivering functionaliteit is op de android app ook niet bruikbaar zag ik:

 


Jammer dat dat er niet inzit @Bramvdzee 

 

Ik heb nog wel gevonden dat je de 1ste keer gebruiken van de Archief functie in de Mac versie je wel de vraag zou moeten krijgen welke map je als Archief wilt instellen: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/berichten-archiveren-in-outlook-voor-mac-10a5f3f2-1c50-4477-af19-034f09289655

 

Je zal het account dan moeten verwijderen en opnieuw moeten instellen lijkt mij.
Je kan het ook even uittesten met een ander of nieuw mail account of dat inderdaad zo is.


Ik heb het toch werkende gekregen. 

 

Als je je account maakt moet je eerst de taal naar Engels zetten in Webmail en daarna voor het eerst een email archiveren. Hierdoor wordt de map 'Archive' aangemaakt en kunnen third party applicaties de map direct ontdekken.

Een nogal omslachtige oplossing, maar zolang het werkt vind ik het prima.

 

Dank allen!


Het is multiplatform altijd wel een zootje geweest:

Sent/verzonden kun je vaak nog wel aanpassen, inbox lijkt standaard. 

  •  Ik heb archive, archief,
  • Junk, Spam, ongewenste mail of ongewenste reclame,
  • concepts, concepten,
  • Verzonden, verstuurd, verzonden items, Sent  

het kost veel tijd en moeite om dit recht te krijgen, elk platform maakt eigen mappen aan.

Archief vind ik op zich nog de gemakkelijkste. Ik maak een Mijn_archief in de webmail en verplaats van Macbook, iphone, windows, tablet, Linux clients thunderbird, alles daarheen.

 

Voor jou lijkt het me dat je alle mail verplaatst naar de naam die je niet kunt wijzigen en de niet gebruikte map opruimt.


Het is multiplatform altijd wel een zootje geweest:

Sent/verzonden kun je vaak nog wel aanpassen, inbox lijkt standaard. 

  •  Ik heb archive, archief,
  • Junk, Spam, ongewenste mail of ongewenste reclame,
  • concepts, concepten,
  • Verzonden, verstuurd, verzonden items, Sent  

het kost veel tijd en moeite om dit recht te krijgen, elk platform maakt eigen mappen aan.

Archief vind ik op zich nog de gemakkelijkste. Ik maak een Mijn_archief in de webmail en verplaats van Macbook, iphone, windows, tablet, Linux clients thunderbird, alles daarheen.

 

Voor jou lijkt het me dat je alle mail verplaatst naar de naam die je niet kunt wijzigen en de niet gebruikte map opruimt.

Ik ben nogal slordig met mijn mail dus het naar links swipen op de telefoon om te kunnen archiveren is voor mij wel een uitkomst. Het handmatig in webmail bijhouden ga ik sowieso vergeten.

 

De archiefmap is blijkbaar een beveiligde map (of in ieder geval de naam, in meerdere talen), dus deze kan niet worden gewijzigd. Als dat nu wel kon, of de archiefmap kunnen wijzigen in Outlook dan was er geen probleem geweest, maar helaas haha.

Gelukkig werkt het nu naar behoren!


Nou helemaal top. Bedankt ook voor het delen van jouw oplossing. 🙂 Fijne avond.