Skip to main content
Vraag

Telfort mail werkt ineens niet meer met oude Telfort instellingen in Outlook 2010

• May 26, 2026
  • 10 reacties
  • 102 keer bekeken

In andere topics lees ik over instellingen van de Telfort mail. Nog vorig jaar met KPN een discussie gehad, nadat ik een klacht had ingediend, waarom er GEEN mogelijkheid is om met de servicedesk in contact te komen.

Dit resulteerde dat KPN mij heeft geïnformeerd dat ik gewoon met mijn oude instellingen en MET telfort.nl kan gebruiken. Deze kon ik met een bestaande verbinding op een desktop blijven gebruiken. Tot 25 mei. Ik probeerde weer Outlook 2010 op een laptop te installeren om mijn e-mails in het buitenland te kunnen ontvangen en te versturen. Ditmaal kreeg ik opnieuw problemen met het verzenden van berichten.

En, ga mij niet vertellen dat ik mijn instellingen moet veranderen en via KPN moet doen (POP3 en SMTP). Tevens kan ik nu nog gewoon via de webmail met mijn Telfort gegevens gebruiken. Ook hier gaat het niet op dat ik ineens via KPN moet doen: ik heb geprobeerd om met de webmail van KPN mijn mailbox te benaderen met de gegevens van KPN (zoals dat in de community werd voorgesteld). Resultaat: melding dat dit niet bekend is. Met dezelfde webmail van KPN mijn Telfort gegevens ingelogd en zie daar dat werkt wel.

Waarom krijg ik nu sinds 25 mei problemen via Outlook 2010 met mijn oude instellingen ? Het duistere hiervan is dat ontvangen met de oude instellingen wel lukt, maar het verzenden niet ! Met de webmail lukt alles gewoon, ook met de oude instellingen !!

10 reacties

• May 26, 2026

Beste ​@DidiTan via de KPN webmail valt er niets in te stellen, vandaar dat het altijd goed werkt.

In een ander programma heb je wel met de juiste instellingen te maken.

Vooral voor verzenden heeft KPN het protocol aangescherpt.

Bij de instellingen in de webmail zie je de juiste instellingen voor je eigen programma:

Klik binnen de webmail rechts boven op het tandwieltje,

Klik dan op ‘sluit uw apparaat aan’ en kies dan voor windows in jouw geval? en je ziet de juiste instellingen die nu gelden bij KPN.

Succes

• Deelnemer
  • May 26, 2026

Hoi ​@DidiTan 

vervelend dat het opeens is gestopt met werken.

En, ga mij niet vertellen dat ik mijn instellingen moet veranderen en via KPN moet doen (POP3 en SMTP).

Maar heb je dat wel of niet geprobeerd? Want als ik nu de instellingen opzoek om een telfort e-mailadres in te stellen kom ik wel bij de KPN servers uit?
Welke foutmelding krijg je precies in outlook?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Beste JanD en Pruygje,

Het is grote onzin wat er steeds wordt gezegd over de instellingen. Ik weet niet wat er gebeurt is, maar ik kon ineens (vanochtend) op mijn desktop weer de SMTP server bereiken en kan dus gewoon weer berichten versturen met Outlook 2010. Tevens nu al een aantal malen getest en ik krijg GEEN fouten meer.

Daarna heb ik met de laptop met exact dezelfde instellingen geprobeerd en ik krijg nog steeds de melding dat de smtp server niet verbonden kon worden en dat het versturen niet mogelijk is !

Een instelling is een instelling, of dit op een desktop of laptop wordt gebruikt. Het mag niet uitmaken.

RaRaRaRa hoe kan dat. Ik heb bijna 40 jaar in de IT gewerkt en had ook veel met Outlook mailboxen te maken gehad, maar dit is de allereerste keer dat dit fout gaat. Ik heb zelfs bij een bedrijf meegewerkt aan het uitrollen van Outlook (diverse apparaten als desktops, laptops, en smartphones) en totaal geen problemen ondervonden. 

Tevens heb ik vorig jaar (of 2024) met KPN gecommuniceerd en ze vertelden daarbij, niet alleen dat ik nog steeds met mijn originele inloggegevens kan blijven werken, maar dat ik nog steeds niet fysiek uitgerold ben van Telfort naar KPN omgeving. Het heeft dus geen zin om met instellingen van KPN te gebruiken, tenzij KPN mij een bericht stuurt dat ik via de KPN servers kan gebruiken en dat zij tevens de juiste instellingen moeten geven hoe ik dit in Outlook 2010 moet instellen ! Tevens wil ik de garantie krijgen dat ik ook mijn mailbox zie en geen lege mailbox !

Ik heb dit medium gebruikt (community) daar KPN weigert om via de online chat te reageren. Tevens heb ik de vorige keer (begin 2026) ook al zoiets meegemaakt. Het opvallende toen is dat ik in de chat toen had aangegeven dat ik gebeld wil worden en kreeg toen de melding om mijn nummer op te geven. Ik heb slechts 2 cijfers ingetypt en mijn telefoon ging direct over. KPN kan mij niet vertellen dat er geen medewerker beschikbaar is als er iemand zo snel gereageerd heeft. Men is gewoon niet van plan om via de chat te communiceren en zitten gewoon op hun plek en bekijken wanneer deze optie wordt gevraagd.

• May 26, 2026

Dan is er waarschijnlijk even een storing in het mailsysteem geweest ​@DidiTan ,

dat gebeurt nu eenmaal in de techniek, die laat het soms afweten.

De helpdesk is ook gewoon goed bereikbaar, eerst sturen ze je een SMS met oplossingen en als je dan weer belt en inspreekt ik wil een medewerker spreken,heb je vrijwel gelijk een medewerk(st)er aan de telefoon.

• Deelnemer
  • May 26, 2026

Ik begrijp dat je frustratie hebt over dat het eerder niet gewerkt heeft en de (gebrekkige) commucatie van KPN. 

Maar we zien hier vooral om elkaar te helpen, dus laten we ons daarop focussen ;-)

Als ik de SMPT servers smtp.telfort.nl en smtp.kpnmail.nl opzoek, zijn dat twee verschillende namen voor exact dezelfde server (195.121.65.26).
De servers voor pop3 lijken wel een verschillend ip-adres te hebben.

ik heb net mijn telfort e-mailadres instesteld in een verse outlook (2019, dat dan weer wel) installatie mbv de KPN servers, en dat werkt voor mij in ieder geval prima.

Welke serveradressen, poorten en protocollen (dus wel of geen SSL/TLS) gebruik je?
En wat is de exacte foutmelding en bij welke stap krijg je die?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Probleem zelf door mij opgelost, zonder de instellingen te wijzigen.

Hiermee kan deze case afgesloten worden.

• Deelnemer
  • May 27, 2026

Goede morgen ​@DidiTan 

waar zat nou uiteindelijk het probleem?
Altijd handig om te delen zodat anderen met hetzelfde probleem daar ook naar kunnen kijken.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@DidiTan, goed om te lezen dat het uit zichzelf weer opgelost is! Het kan zijn dat het inderdaad een korte verstoring was bij de verwijzing van de mailservers, waardoor je die melding kreeg. Dat is dan weer rechtgezet waardoor het nu wel weer werkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2026

Het heeft niets met de instellingen of korte verstoring te maken. Als het een kleine verstoring geweest zou zijn, waarom was het wel mogelijk met desktop en niet met de laptop.

Een instelling geldt voor alle apparaten, zolang de instellingen kloppen. Het kan niet zijn dat met de zelfde instellingen wel op de desktop kan en niet op de laptop.

Het probleem ligt veel dieper, dat men weleens vergeet. Ik heb een crash gehad met de laptop en moest Windows 10 schoon worden geïnstalleerd. Gelukkig maak ik altijd backups van al mijn apparaten. Ik kon nog met een oudere backup terugzetten. De nieuwste backup was om duistere reden niet te gebruiken. In dit geval moet je dus updates laten uitvoeren om de juiste drivers en programma's te installeren. Gisteren had ik daar ineens aan gedacht en had, via de Windows applicatie, updates uitgevoerd. Hierin zag ik ook dat er meerdere updates voor Outlook waren. Nadat dit klaar was, heb ik Outlook eerst op de desktop getest en het werkt daar nog steeds. Daarna getest op de laptop en ineens werkt dit ook weer, zonder aanpassingen van de instellingen.

Jasper van KPN
Moderator

Dat is inderdaad iets wat mee kan spelen, dat is informatie die we nog niet wisten. Wij zien natuurlijk niet wat jij ziet, we weten alleen wat jij vertelt. Adviezen die we kunnen geven zijn op basis van wat we weten. Gelukkig had je er zelf aan gedacht om een back-up terug te zetten en dat het daarmee weer opgelost is.