Skip to main content

Goedendag,

Voor mijn vader (van 87) een nieuwe pc geritseld en ben daar zijn mail op aan het installeren. Middels zijn gebruikersnaam en wachtwoord kan ik in zijn KPN-omgeving inloggen, maar vul ik het emailadres en wachtwoord in voor de webmail dan mekkert ie dat het incorrect is. Zowel op de KPN- als Telfort-webmail. En dit was als redmiddel omdat ik Microsoft 365 installeer en daar problemen heb met het account als ik het als IMAP aanmaak. Terwijl de instellingen hetzelfde zijn als op zijn oude laptop.

Overigens lees ik ook elders of je kan pingen naar oa imap.telfort.nl etc, en dit resulteert in wel een ip-adres maar de request timed out.

En wat ook geopperd wordt elders is dat het wachtwoord minimaal 10 karakters moet zijn: daar voldoet ie ook aan. En op zijn huidige laptop komt gewoon mail binnen.
Of het mail wachtwoord moet toch niet gelijk zijn aan het KPN-id-wachtwoord.

Update: even later: deed maar even wachtwoord vergeten in de webmail en toen werd ik geloodst naar de KPN-omgeving en kon daar het wachtwoord voor hem aanpassen. Moet ik dat nu dus doen op zijn huidige laptop, omdat die nieuwe nog bij mij staat. :-)

Hallo @pluim003 

 

Het wachtwoord van de mailaccounts hoeft zeker niet hetzelfde te zijn als het KPN ID wachtwoord, het zal bij je vader dus ook verschillend ingesteld zijn.

Als het wachtwoord van het mailaccount onbekend is kan je hem via https://email.kpn.com wijzigen, daar inloggen met het KPN ID.
Vervolgens op het mailaccount klikken en daar kan je dan het wachtwoord wijzigen.

 

Aanvulling naar aanleiding van je update:

Mooi dat het ondertussen al gelukt was.

Via wachtwoord vergeten kom je daar inderdaad ook uit en heb je ook de optie om het wachtwoord te wijzigen zonder KPN ID.


@pluim003 

Eigenlijk moet je alleen nog maar de KPN webmail gebruiken.

Het wordt zelfs STERK aanbevolen om voor jouw KPN ID een ander wachtwoord te kiezen dan voor jouw emailaccounts. (denk; extra veiligheid).


@pluim003

Eigenlijk moet je alleen nog maar de KPN webmail gebruiken.

Het wordt zelfs STERK aanbevolen om voor jouw KPN ID een ander wachtwoord te kiezen dan voor jouw emailaccounts. (denk; extra veiligheid).

Met het gebruik van e-mailprogramma's is echt niks mis. Dat jij al decennia lang de webmail gebruikt is jouw keuze, maar e-mail programma's zijn echt veel krachtiger dan dat. 


@AriënC 

@pluim003 

Ik moet mijn laatste reactie wat aanpassen. Gebruik i.p.v. de Telfort webmail altijd de KPN webmail.

Ikzelf gebruik de KPN webmail slechts spaarzaam. Te gebruikersonvriendelijk en er zitten nog een aantal storende foutjes / bugs bij de zoekfunctie.


Dank allen. Senior gebruikt geen webmail, dat was even de optie die ik gebruikte om te testen. En dat beiden hetzelfde wachtwoord hebben is voor hem minder spannend, maar zal er later nog weer eens induiken om toch onderscheid te maken. We hebben te maken met iemand van 87 en die moet niet al teveel verschillende wachtwoorden hebben. Zelf gebruik ik zo'n beetje voor elke website een ander emailadres (handig als je eigen domein hebt) en wachtwoord.


Heeft u nu de wachtwoorden in orde? Kunt u inloggen op webmail? Dan moet het in Outlook ook lukken toch?


Jazeker. Dat had ik zelfs al in mijn oorspronkelijke bericht gezet. Ik kon helaas het bericht niet verwijderen, maar echt 5 minuten nadat ik bericht had geplaatst was het opgelost.


Als je op webmail http://webmail.kpnmail.nl inlogt en hij geeft aan dat het onjuist is is het dat ook. Dan lukt het aanmaken in Outlook of Thunderbird natuurlijk ook niet.

Gebruikersnaam mail is het mailadres wat ie gebruikt om te mail. Het wachtwoord voor KPN ID, vaak met hetzelfde e-mailadres, moet anders zijn. I.i.g. kan want de wachtwoorden kies je zelf (of paps).

Je kunt wel in zijn KPN Account MijnKPN met het KPN ID.

Dan kun je in http://email.kpn.com een nieuw wachtwoord voor de mail maken. Op welke laptop je dat doet maakt niet uit; het wordt in het mailsysteem opgeslagen (gecodeerd). Maar ook in de oude laptop in het mailprogramma dan weer even aanpassen 😉.

Dan lukt het met webmail en mailprogramma overal weer.


C's, zie hierboven. Het probleem is al opgelost. Ik weet niet of het mogelijk is dat een draad gesloten wordt alhier.


C's, zie hierboven. Het probleem is al opgelost. Ik weet niet of het mogelijk is dat een draad gesloten wordt alhier.

Met deze reactie heb je dat in feite gedaan en zullen we hier verder niet meer (hoeven) reageren. 

Geniet er nog van dat je je pa nog hebt en doe hem de groeten. 

Fijne dag! 🌞


Mooi om te lezen dat het probleem inmiddels is opgelost @pluim003 


Reageer