Skip to main content
Antwoord

Thunderbird geeft foutmelding: Unable to relay without authentication

• July 12, 2025
  • 9 reacties
  • 134 keer bekeken

Dit is het bericht dat ik opeens krijg, out of the blue, dat Thunderbird geen mails meer kan versturen. Heeft KPN iets veranderd of zo? Ik moet wel gewoon mails kunnen versturen.

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Klaas Soms ,controleer jouw e-mail instellingen eens.

Voor de uitgaande mail is het tegenwoordig ook nodig om authenticatie te gebruiken.

KPN voert dat geleidelijk bij iedereen in. Ook bij Mozilla Thunderbird kan dat als Authenticatie-methode Normaal wachtwoord wordt gebruikt, zoals in onderstaande afbeelding staat ingesteld. Dan bij de eerste keer verzenden het wachtwoord ingeven en opslaan.

9 reacties

• July 12, 2025

Ja. Inloggen op de smtp server is tegenwoordig verplicht. Dus even de inloggegevens bij de instellingen activeren.

• Auteur
  • Topper
  • July 12, 2025

Dank je. Ik weet niet hoe dat moet.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 12, 2025

Hallo ​@Klaas Soms ,controleer jouw e-mail instellingen eens.

Voor de uitgaande mail is het tegenwoordig ook nodig om authenticatie te gebruiken.

KPN voert dat geleidelijk bij iedereen in. Ook bij Mozilla Thunderbird kan dat als Authenticatie-methode Normaal wachtwoord wordt gebruikt, zoals in onderstaande afbeelding staat ingesteld. Dan bij de eerste keer verzenden het wachtwoord ingeven en opslaan.

• Auteur
  • Topper
  • July 12, 2025

Dank je. Wordt dan mijn e-mail adres niet gewijzigd?

• July 12, 2025

Dank je. Wordt dan mijn e-mail adres niet gewijzigd?

Nee.

• Auteur
  • Topper
  • July 12, 2025

Voor @kpnmail.nl moet ik daar mijn accountnaam invullen (dat is XXXXX@telfort.nl)?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

Voor @kpnmail.nl moet ik daar mijn accountnaam invullen (dat is                          ?

Haal even je e-mailadres weg via de … rechtsonder je bericht. Dit is een openbaar forum en kan over de hele wereld gelezen worden.

• Auteur
  • Topper
  • July 12, 2025

Het heeft gewerkt, bedankt allemaal.

Eerlijk gezegd mag KPN zoiets wel mededelen, voordat ze zoiets doen. Zitten een paar miljoen lui zich af te vragen wat er opeens aan de hand is. Verder prima bedrijf, hoor!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

Daarom wordt het ook zeer gefaseerd uitgerold. 

Dus het zijn er een paar duizend per keer.

En heel veel gebruiken webmail waarbij je niets merkt van de invoering.