Skip to main content
Beantwoord

Uitgaande mail is geblokkeerd, "foutcode: 1988"

• February 24, 2026
  • 9 reacties
  • 83 keer bekeken

Technische details

SmtpSubmissionPermanent5XXException: Verzenden via SMTP is mislukt. Server  --> Unexpected SMTP server response Your mailbox is blocked, contact the Abuse desk (abuse@kpn.com) for more information. Foutcode: 1988

Beste antwoord door Mijn eigen naam

Welkom op de community ​@Mijn eigen naam. Ik sluit me aan bij de eerdere opmerkingen. Heb je dat inmiddels gedaan en is je mail daarmee weer beschikbaar?

Ik had blijkbaar wel antwoord gekregen deze week. Het blijkt dat ik gebruikmaak van een buitenlandse verbinding vanwege Microsoft Outlook via de Microsoft  Cloud. Mijn account wordt dan geblokkeerd als ik meer dan 50 emailadressen binnen een bepaalde tijd stuur. Nooit geweten, zij geven aan dat ik een melding moet maken bij Microsoft. Is het ook mogelijk dat de verbinding gewoon in Nederland is?

Ik werkte altijd via de oude klassieke outlook maar met een nieuwe laptop is outlook blijkbaar via de cloud. Kan je dit veranderen?

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Dus precies even doen wat geadviseerd wordt ​@Mijn eigen naam , met de abusedesk contact opnemen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 24, 2026

@Mijn eigen naam 

Ik zou ook direct alle wachtwoorden veranderen, inclusief dat van het KPN ID. En zorg ervoor dat alle wachtwoorden verschillend zijn.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@Mijn eigen naam. Ik sluit me aan bij de eerdere opmerkingen. Heb je dat inmiddels gedaan en is je mail daarmee weer beschikbaar?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

@Jasper van KPN 

Vraagje: Als ik een nieuw KPN ID aanmaak (“wachtwoord vergeten") wat gebeurt er dan met het oude KPN ID ? Wordt dat dan “ongeldig verklaard” / verwijderd / ……….. ??

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

@Mijn eigen naam 

Kijk dan ook eens in “Mijn KPN” en in de KPN webmail of iemand anders daar veranderingen heeft aangebracht die jij niet herkent. Zo ja, verwijder die dan.

Ik heb de melding gedaan alleen geen reactie op gekregen.  De email doet het weer met af en toe nog een rare melding maar Ik zal gelijk bovenstaande oppakken. Bedankt!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • February 27, 2026

Ik had blijkbaar wel antwoord gekregen deze week. Het blijkt dat ik gebruikmaak van een buitenlandse verbinding vanwege Microsoft Outlook via de Microsoft  Cloud. Mijn account wordt dan geblokkeerd als ik meer dan 50 emailadressen binnen een bepaalde tijd stuur. Nooit geweten, zij geven aan dat ik een melding moet maken bij Microsoft. Is het ook mogelijk dat de verbinding gewoon in Nederland is?

Ik werkte altijd via de oude klassieke outlook maar met een nieuwe laptop is outlook blijkbaar via de cloud. Kan je dit veranderen?

Jasper van KPN
Moderator

Gelukkig wel een reactie, ik kon me al niet voorstellen dat ze niet gereageerd hadden 🙂

Ik wist ook niet dat het daarom geblokkeerd werd, mogelijk sturen veel mensen minder mail waardoor we het niet zo vaak zien.

Of en hoe dat aangepast kan worden durf ik niet te zeggen, misschien dat anderen daar een idee over hebben of Microsoft zelf.

​Vraagje: Als ik een nieuw KPN ID aanmaak (“wachtwoord vergeten") wat gebeurt er dan met het oude KPN ID ? Wordt dat dan “ongeldig verklaard” / verwijderd / ……….. ??

Beetje offtopic hier, maar als je ‘wachtwoord vergeten’ klikt gebeurt er niets met je account. Die blijft bestaan en je maakt er een nieuw wachtwoord voor aan. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 3, 2026

Het blijkt dat ik gebruikmaak van een buitenlandse verbinding vanwege Microsoft Outlook via de Microsoft  Cloud. Mijn account wordt dan geblokkeerd als ik meer dan 50 emailadressen binnen een bepaalde tijd stuur. Nooit geweten, zij geven aan dat ik een melding moet maken bij Microsoft. Is het ook mogelijk dat de verbinding gewoon in Nederland is?

Ik weet niet alle details maar Outlook stuurt eerst alle emails naar een server van Microsoft (MS) en dan pas naar de emailservers van (in dit geval) de KPN, en (indien nodig) daarna pas naar de emailservers van een andere provider. Als je Outlook gebruikt, gebruik je in feite de MS webmail, vergelijkbaar met de KPN webmail. Dit is een uitstekende manier voor de VS om iedereen die Outlook gebruikt te bespioneren. (denk: bijv. emailadressen en wachtwoorden). Zie ook deze pagina van Wikipedia

Ook de KPN heeft een (onbekende) limiet van het aantal emails dat je bijv. per uur of per dag mag verzenden voordat jij als spammer wordt aangemerkt.

Heb jij zelf, als particulier, die meer dan 50 emails (per uur ???) verstuurd ? Zo nee, dan heeft iemand jouw account gehackt en raad ik je aan om alle wachtwoorden z.s.m. te wijzigen (zie mijn eerste reactie).