Skip to main content

Ik krijg geen uitgaande mail weg. Windows 10, Thunderbird versie 115.

IMAP (geen POP3).  Poort 993. Verbindingbeveiliging SSL/TLS.

Authenticatiemethode OAuth2

Dit is het bericht:

 

Inkomende mail gaat goed. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn correct.

 

Hallo @Fred73 

 

Voor de uitgaande mail is tegenwoordig ook nodig om authenticatie te gebruiken.
Bij KPN gebruiken ze geen authenticatie methode OAuth, je moet daar Normaal wachtwoord van maken, zoals in onderstaande afbeelding staat het bij mij ingesteld.

 

Je kan hier meer vinden over mail: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm
en hier vind je de benodigde instellingen voor de servers:

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 


Dank je wel. De instelling van Thunderbird nu:

Wel bij de eerste keer verzenden het wachtoord opgeven en opslaan.


Ik kan sinds de overgang op glasvezel is ingegaan vanaf mijn laptop (onder Linux Mint) geen mail meer verzenden, via Thunderbird en mijn xxxxx@planet.nl account. Via het gmail-account als afzender lukt het wel. Is de omschakeling op glasvezel ‘n mogelijke oorzaak?


Hallo @Jefko 

 

Zolang er niets wijzigde bleef het meestal zonder authenticatie ook werken, door de omzetting zal je nu ook authenticatie aan moeten zetten om het weer werkend te krijgen, zie de 1ste reactie hoe je dat instelt.

Mocht het dan nog niet werken, bij sommige KPN domeinen werkt het met poort 587 en STARTTLS niet maar met poort 465 en SSL/TLS wel.


Bedankt,

ik heb ‘STARTTLS’ ingevoerd en daarna werd bij het verzenden gevraagd om ‘n wachtwoord. Na invoeren werd er nu wel verzonden.

Dus het werkt weer, maar het lag dus wel aan het activeren van de glasvezelverbinding. Misschien de moeite waard om dat te vermelden bij de  activatie van de glasvezel-aansluiting.