Skip to main content

De e-mail van mijn man werkt plots niet meer op zijn macbook. Hij heeft niets gewijzigd. We hebben de instellingen van POP-instellingen al gecheckt op de KPN site; Hier stonden de poorten niet op de juiste getallen (Joost mag weten waarom...) maar ook na de juiste data doet de e-mail het nog niet.

 

Bij de instellingen voor de uitgaande server (SMTP) staat onderaan wel een keuzebalkje “Authenticatie” maar de 5 opties zeggen ons helemaal niets; er staat nu niets aangevinkt. 

 

Zijn webmail doet het ook gewoon en op zijn iphone ook. Bij verzenden krijgt hij de melding dat

“het afzenderadres is geweigerd door de server smtp.kpnmail.nl. 

De reactie van de server waS: Unable to relay without authentication.”

 

Wat is er loos??? 

 

 

Hallo @LiesLies 

 

Je moet nu blijkbaar authenticatie aanzetten om nog te kunnen mailen.
Kan je afbeeldingen plaatsen van wat je nu bij de servers en poorten hebt ingesteld en van die 5 opties (wel even eventuele persoonlijke gegevens weghalen uit de afbeeldingen).

 

Heb je de gegevens gebruikt zoals op deze pagina staan vermeld: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

 


Hoi GeSp,

 

Zoals gezegd heb ik de instellingen allemaal gecheckt die kpn op de site aangeeft.

 

En waarom nu ineens die authenticatie? En welke dan? Want ik heb geen idee wat die betekenen….


@LiesLies

Als je via het netwerk van provider A contact wil leggen met de emailservers van provider B (d.w.z. de KPN) dan moet je, per account in jouw emailprogramma, de optie “Authenticatie/Verificatie” aanvinken en invullen. Je moet gewoon eens proberen welke van die (sub-)opties de verbinding (het beste) laat werken.

Bij de webmail is geen “authenticatie” nodig. Als je via een WiFi (Mac ??) of mobiele verbinding (iPhone ??) werkt is het gewoon aan te raden om ALTIJD de “Authenticatie” aan te zetten.


Wat “aan te raden” is, is niet mijn vraag. Het werkt niet nadat het wel werkte en mijn mail werkt wel. Zucht. Hier word ik geen steek wijzer van. 

 

Ik ga wel weer bellen met KPN.


Kan mijn topic gesloten en verwijderd worden svp? Dank


@LiesLies 

Ik schreef “aan te raden” omdat mensen die hier op het forum hun vraag stellen, met enige regelmaat tegen ditzelfde “authenticatie probleem” aanlopen. Dit is gewoon ALTIJD een goede tip, zelfs als je op het netwerk zit van je eigen provider. Dus: gewoon proberen. Mailen via de webmail moet geen probleem zijn omdat je daar geen authenticatie nodig hebt.

Kun jij wel mailen op de Mac ? Gebruik jullie dezelfde Mac ? Als jij geen problemen hebt met emailen de Mac maar jouw man wel op dezelfde Mac dan lijkt het erop dat er dus iets mis is met jouw man's account op de Mac.

1)) Maak daar een extra account aan met exact dezelfde instellingen. Lukt het dan wel om te emailen met dat nieuwe account ?

2)) Hoeveel vrij geheugen is er nog op de Mac ? Als dat minder is dan bijv. ca. 5% is dan kunnen er “rare dingen gebeuren” omdat dan het geheugen te vol is en te traag geworden is. Leeg daarom eens alle buffers. Of verwijder eens een forse hoeveelheid emails die te oud zijn en niet meer relevant zijn.


Hi @LiesLies! Topics worden niet offline gehaald. Dit omdat ze informatie bevatten waarmee andere forumbezoekers geholpen kunnen worden, dat is hier ook het geval. 

Mocht het inmiddels gelukt zijn dan ben ik benieuwd wat de oplossing was. Zo niet, zou je dan de vragen van @Willy22 willen beantwoorden? 


Jammer dat er niet meer gereageerd wordt door @LiesLies 

Wat ook nog een mogelijkheid is dat er nu een VPN op de macbook van haar man ingeschakeld is en dan werkt mail sowieso niet meer zonder authenticatie, je hebt dan zelfs kans dat het account helemaal geblokkeerd wordt als die VPN te vaak van IP adres wisselt.


Ik persoonlijk dacht ook dat misschien een software update deze problemen veroorzaakt heeft.


Ik vroeg om het topic te sluiten, zodat ik niet steeds mailtjes krijg. 
 

om n snel antwoord te geven; nee er is geen VPN. Nee het probleem is niet het geheugen. Niets is de oplossing en zoals ik al zei toen ik zei dat ik t topic afsloot is dat er maar 1 ding op zit en dat is kpn bellen en ze t laten uitzoeken.

 

bij deze is het topic gesloten. Graag geen reacties meer!