Skip to main content

Ik word er een beetje tureluurs en moedeloos van. De laatste tijd krijg ik steeds allerlei 'Undeliverable' meldingen van de postmaster van KPNmail.nl. Op verschillende emailadressen - want ik gebruik er een aantal naast elkaar - en van verschillende bedrijven en personen.

Heel vervelend, want zo lukt het bijvoorbeeld een meubelbedrijf al maanden niet om mij vanuit hun systeem automatische berichten te sturen. Orderbevestigingen, betalingsverzoeken en aflevermeldingen komen op die manier niet bij mij binnen.

 

Zogenaamd heeft het bericht dan een DMARC policy geschonden. Maar wat is dat dan? En hoe kan een bedrijf (of persoon) ervoor zorgen dat berichten deze policy niet schenden?

De bedrijven aan wie ik dit heb gemeld, hebben echt geen enkel idee; zij sturen ook maar gewoon een mailtje aan een klant. Voor zover ik kan nagaan, gaat het meestal om een los bericht, dus niet per se een mailing aan een aantal personen.

 

De vraag heb ik al een aantal keren aan abuse@kpn.com gesteld, maar verder dan de automatische bevestiging van mijn melding zijn we helaas nooit gekomen ...

 

Ik kreeg vandaag een bericht van Twitter, gewoon rechtstreeks. Maar ook ontving ik tijdelijkertijd de melding van de postmaster dat het bericht een DMARC policy zou hebben geschonden en niet afgeleverd kon worden. 

 

Overigens laat ik mijn KPN mail automatisch doorsturen naar mijn Gmail account, zodat ik mijn mail ook op mijn telefoon binnen krijg. Zou het daar misschien aan kunnen liggen? 

In het onderstaande artikel uit de kennisbank kan je lezen wat DMARC inhoudt.

Kan jij eens een domein (alles vanaf @) noemen van een bedrijf waarvan die mails niet aan de DMARC policy voldoen? 

 

Misschien kan @Dennis ABD of @Raymondt ook eens meekijken.


Dank voor je reactie, Wjb,

o.a. Twitter …

Dennis van ABD stuurde me overigens zojuist het volgende antwoord:
“De door u ontvangen foutmelding wordt veroorzaakt doordat u een auto forward op uw mailbox heeft ingesteld. Normaalgesproken is dat geen probleem. In dit geval maakt de domeinhouder van het bewuste domein echter gebruik van een foutief ingestelde authenticatie techniek (DKIM). Omdat uw e-mailadres door de forward de afzender van het bericht is geworden, ontvangt u daarvan logischerwijs de foutmelding.

Het uitschakelen van de auto forward lost de problemen op. Mocht u de bewuste berichten toch willen blijven doorsturen, dan adviseren wij u contact op te nemen met de bewuste domeinhouder. Deze zou de fouten in de door hem gebruikte authenticatie methode (DKIM) moeten kunnen herstellen. Het probleem zou zich daarna niet meer moeten voordoen.“

=================================

Op zich klinkt dit logisch. Wel heel bijzonder dat ik dan in dit geval Twitter moet laten weten dat ze een foutieve authenticatie techniek gebruiken …

 

Maar het probleem ligt volgens mij niet alleen aan de auto forward. Want de mails van de meubelwinkel komen ook niet binnen in de webmail van KPN.

Dat een mailtje niet wordt doorgestuurd naar mijn telefoon is lastig – en ik zit ook niet te wachten op die extra emails. Maar het is veel vervelender als een bericht ook niet binnenkomt in mijn webmail, want zo mis ik echt berichten.

 


@pooh-15 Ben je hier nog verder meegekomen? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik hier zelf ook weinig invloed op kan uit oefenen. Je zou dan toch het beste nog even kunnen schakelen met Abuse. 


@Remco_ 
Ik ben bang dat het niet op te lossen is. Het ligt blijkbaar toch grotendeels aan het doorsturen van de mail - en dat is iets wat ik erg handig vind, dus niet wil wijzigen. Dat betekent dat ik alle bedrijven zou moeten aanschrijven bij wie het fout gaat om te vragen of ze hun instellingen willen aanpassen … Ze zien me aankomen …
Bij eentje heb ik dat al eens gevraagd en daar hadden ze echt geen idee waar ik het over had. Dus … ik moet er maar mee leren leven. 

En bij het stukje waar het niet aan het doorsturen ligt - daarbij gaat het al mis in de webmail van KPN - daar kan blijkbaar ook niets aan gedaan worden. En dan moet ik maar hopen dat ik geen belangrijke mails mis. 

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken. 


Dat spijt mij oprecht om te horen @pooh-15 en ik zou je echt graag een alternatief dan willen bieden maar ik vrees dat ik ook niet om dergelijke protocollen heen kom 😞 . Post in de toekomst gerust nog eens een topic als we je ergen mee van dienst kunnen zijn!


Maar, mails die in hun geheel niet binnenkomen is wel een iets ander probleem, @pooh-15 . Gaat het alleen om de meubelwinkel? Dan is het belangrijk om eerst te controleren of het mailadres dat zij van jou hebben wel de goede is. Dat je niet, bijvoorbeeld, per ongeluk een typfout in je mailadres hebt gemaakt. 

Als dat zo is, en de mail komt alsnog niet binnen in de webmail, check dan of je een regel ingesteld hebt staan die mails direct verwijderd. En of de mails van de meubelwinkel door die regel gevangen worden.

Als dat niet het geval is, dan is het mogelijk dat de mails door ons spamfilter als zeker-weten spam worden gezien. Daarvoor kun je dan het beste nogmaals met Abuse schakelen. Geef dan bij hen aan om welke winkel het gaat, dan kunnen zij dit nakijken.