Skip to main content
Antwoord

Van een alias een zelfstandige mailaccount maken

• October 14, 2025
  • 14 reacties
  • 119 keer bekeken

Ik heb een alias adres bij één van mijn drie e-mailaccounts. Van dat alias wil ik een zelfstandig vierde mailaccount maken. Kan dat als ik het als alias adres verwijder bij het account waar het nu staat? Ik durf het alias zonder antwoord op die vraag te verwijderen.

Beste antwoord door Denise van KPN

Je hebt dus 2 mogelijkheden voor het emailadres en dan is aan jou de keuze wat je wil doen.

Mooi samengevat, haha. Voor de volledigheid nog even de 2 opties hieronder:

• Optie 1:

​Doe het volgende:

1)) Maak een nieuw emailaccount aan in “Mijn KPN”. Dat kan alleen nog maar met xxxxx@kpnmail.nl . Naam maakt niet zoveel uit want het is slechts een gebruikersnaam. Maak ook een nieuw account aan in jouw emailprogramma dat met IMAP werkt en dat naar dat nieuwe emailaccount wijst.

2)) Bel met de KPN klantenservice ( tel. 0800 - 0402 ) en vraag om dat ene alias over te laten zetten naar het nieuwe account.

3)) Het overzetten van alle email voor dat alias kan de KPN niet doen. Dat moet je zelf doen met jouw emailprogramma. Stel je hebt account A en het nieuwe account B. Gewoon - per map onder account A - alle email selecteren en dan verplaatsen naar de juiste map onder emailaccount B. Jouw emailprogramma ziet dat de doelmap een IMAP map is en gaat dan de emails terug op de KPN emailserver zetten onder het nieuwe emailaccount.

• Optie 2:

Je kunt de alias ook verwijderen, dan wordt de alias in een reservering geplaatst en dan KPN bellen om het account vrij te geven zodat je er zelf een zelfstandig account van kan maken.

WMG-N schreef:

Na verwijdering van een emailadres komt er een “reservering” op dat emailadres te staan. En die duurt 3 maanden. Dan kan niemand gedurende die periode dat emailadres nog aanmaken. De klantenservice kan die reservering eraf halen voor jou.

Ik ben benieuwd wat ​@Ingerli uiteindelijk gekozen heeft!

14 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@Ingerli 

Doe het volgende:

1)) Maak een nieuw emailaccount aan in “Mijn KPN”. Dat kan alleen nog maar met xxxxx@kpnmail.nl . Naam maakt niet zoveel uit want het is slechts een gebruikersnaam. Maak ook een nieuw account aan in jouw emailprogramma dat met IMAP werkt en dat naar dat nieuwe emailaccount wijst.

2)) Bel met de KPN klantenservice ( tel. 0800 - 0402 ) en vraag om dat ene alias over te laten zetten naar het nieuwe account.

3)) Het overzetten van alle email voor dat alias kan de KPN niet doen. Dat moet je zelf doen met jouw emailprogramma. Stel je hebt account A en het nieuwe account B. Gewoon - per map onder account A - alle email selecteren en dan verplaatsen naar de juiste map onder emailaccount B. Jouw emailprogramma ziet dat de doelmap een IMAP map is en gaat dan de emails terug op de KPN emailserver zetten onder het nieuwe emailaccount.

Probeer eerst eens om een paar groepen van elk bijv. 5 of 10 emails te verplaatsen om te testen of alles goed overkomt.

Indien gewenst kan ik die uitgebreider uitleggen.

• Auteur
  • October 14, 2025

Dankjewel! Ik heb meteen een nieuwe account gemaakt met een gebruikersnaam. Dat is goed gelukt. Ik zal bellen met de klantenservice om de alias daarnaartoe over te zetten. Ik wil voorkomen dat ik al mijn contacten moet laten wennen aan een nieuw mailadres en zo moet me dat gaan lukken. 

Ingerli.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 14, 2025

Dankjewel! Ik heb meteen een nieuwe account gemaakt met een gebruikersnaam. Dat is goed gelukt. Ik zal bellen met de klantenservice om de alias daarnaartoe over te zetten. Ik wil voorkomen dat ik al mijn contacten moet laten wennen aan een nieuw mailadres en zo moet me dat gaan lukken. 

Ingerli.

Beste ​@Ingerli zoals ik het nu lees wordt het alias-account overgezet van het ene account naar het andere account en blijft het dus een alias en geen zelfstandig account, dat was toch niet de bedoeling?

Of was de aliasnaam geen ….@kpnmail.nl? Dan kun je er inderdaad geen zelfstandig account van maken.

• Auteur
  • October 14, 2025

Ik wil inderdaad het alias omzetten in een nieuwe account. Echter, ik had begrepen dat ik eerst een nieuwe account moest aanmaken en daarna de kpn zou bellen. Echter, een nieuwe account met de aliasgebruikersnaam aanmaken lukt niet. Dan krijg ik - begrijpelijk? - de melding dat dit al in gebruik is. De alias eindigt met @kpnmail.nl. Wat is precies de volgorde van de nodige handelingen?

Fijn dat je zo meedenkt!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 14, 2025

Beste ​@Ingerli neem contact op met KPN om de alias om te zetten naar een zelfstandig account.

Je kunt de alias ook verwijderen, dan wordt de alias in een reservering geplaatst en dan KPN bellen om het account vrij te geven zodat je er zelf een zelfstandig account van kan maken.

Succes.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@Ingerli 

Na verwijdering van een emailadres komt er een “reservering” op dat emailadres te staan. En die duurt 3 maanden. Dan kan niemand gedurende die periode dat emailadres nog aanmaken. De klantenservice kan die reservering eraf halen voor jou.

Ik persoonlijk zou voor mijn methode kiezen want qua functionaliteit maakt het niet zoveel uit. Het enige dat verandert is dat je aan de KPN vraagt of zij van dat emailalias een nieuw account willen maken, aan jouw abonnement. Dat is alles.

Maar het overzetten van de emails gericht aan dat alias naar het nieuwe account moet je toch echt zelf doen. Want dat kan en wil de KPN nu juist niet doen. Denk: bijv. “Privacy".

Indien je meer hulp nodig hebt om de emails over te zetten kan ik dat uitgebreider uitleggen.

• Auteur
  • October 14, 2025

Dank jullie wel! Ik ga de KPN bellen. Ik ben zeer geholpen met jullie adviezen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@Ingerli 

Je hebt dus 2 mogelijkheden voor het emailadres en dan is aan jou de keuze wat je wil doen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 15, 2025

Mooi samengevat, haha. Voor de volledigheid nog even de 2 opties hieronder:

• Optie 1:

​Doe het volgende:

• Optie 2:

WMG-N schreef:

Ik ben benieuwd wat ​@Ingerli uiteindelijk gekozen heeft!

• Auteur
  • October 15, 2025

Ik heb voor optie 2 gekozen en heb het alias voor nu verwijderd, om het spoedig via het door jullie genoemd KPN-nummer vrij te laten geven voor een nieuwe account.

Allen hartelijk dank!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Graag gedaan ​@Ingerli laat s.v.p. de goede afloop even weten.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Top! Laat je weten of het lukt?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 16, 2025

Ik heb voor optie 2 gekozen en heb het alias voor nu verwijderd, om het spoedig via het door jullie genoemd KPN-nummer vrij te laten geven voor een nieuwe account.

Allen hartelijk dank!

Beter is het om het alias door de KPN te laten overzetten. Mis je ook geen emails voor dat emailadres.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 16, 2025

Omdat het een alias is, verliest TS geen mails, die staan immers onder het echte account.