Skip to main content

Bij mij is de overstap van Xs4all naar KPN moeizaam. Benieuwd of anderen ook slechte ervaringen hebben. Vooraf werd vermeld dat er niets zou veranderen, helaas is mijn ervaring anders:

  • Meer dan 30 minuten wachten totdat je een helpdeskmedewerkers aan de lijn hebt. Dat is me bij Xs4all nog nooit gebeurt.
  • KPN veilig is niet te downloaden met Safari, zo bleek. Dat uitzoeken duurde nog eens een half uur. Met Google Chrome lukte het wel Hoe kan het dat KPN dit niet heeft getest voordat ze mensen overzetten van Xs4all naar KPN.
  • Sinds de overstap krijg ik berichten dat de mail niet is verstuurd omdat het adres niet bestaat of vanwege andere onbegrijpelijke codes. Na advies van helpdesk contact opgenomen met het Abuseteam van KPN. De helpdesk kon me niet helpen.
  • Het KPN abuse team geeft keer op keer hetzelfde antwoord: het mailadres bestaat niet. Dat is onzin, want het is een adres van een collega en via een andere mailserver lukt het verzenden prima. Het KPN abuse team biedt geen oplossing en de klantgerichtheid is onaanvaardbaar slecht.

Tijd voor een andere provider?.

Ik verstuur het als xxx.esade.edu. 

Dat dacht ik al wel.

De vraag is dan waarom de eerste terugkoppeling van KPN niet geweest is dat het niet mogelijk is om mails van andere (niet kpn domeinen) via de smtp server van kpn te versturen.

Je zult de smtp server van esade.edu moeten gebruiken om die mail te versturen.

Ik sta ook echt te kijken dat dit bij xs4all wel kon want dat druist mijns inziens in tegen alles wat met spf, dkim en dmarc te maken heeft.


Dank wjb, in ieder geval een helder antwoord. En zicht op een oplossing. Dat is fijn. 


De vraag is dan waarom de eerste terugkoppeling van KPN niet geweest is dat het niet mogelijk is om mails van andere (niet kpn domeinen) via de smtp server van kpn te versturen.

Omdat dat simpelweg niet het geval is. Daar kun je de smtp server van KPN prima voor gebruiken. Zoiets staat ook op geen enkele manier het gebruik van spf, dkim en dmarc in de weg. Wat er in dit geval fout gaat lijkt ook niets te maken te hebben met de gebruikte mailserver. De ontvangende mailserver (van esade) zegt het e-mailadres van @Van Xs4all naar KPN niet te accepteren. Aangezien ook dat een esade-mailadres is, en wij geen inzage hebben in de e-mailadministratie van esade, kunnen we hier uiteraard niets zinnigs over zeggen over waarom dit mis gaat.


Ik gebruikte de smtp van xs4all voor uitgaande mail omdat die stabieler was en beter werkte in het buitenland dan de smtp server van de universiteit. Ik heb nu bij de universiteit opgevraagd wat de uitgaande smtp server is en ga die weer proberen. Kijken of dat nu wel goed gaat. Da is het probleem opgelost. 

Nu het kennelijk wel mogelijk is om de SMTP van KPN te gebruiken met een ander domeinnaam blijft de vraag waarom het dan niet niet lukt na de overstap. Dat heb ik ook gevraagd bij de helpdesk van de universiteit. 


De vraag is dan waarom de eerste terugkoppeling van KPN niet geweest is dat het niet mogelijk is om mails van andere (niet kpn domeinen) via de smtp server van kpn te versturen.

Omdat dat simpelweg niet het geval is. Daar kun je de smtp server van KPN prima voor gebruiken. 

@Raymondt,

Sinds wanneer kan ik de mailserver smtp.kpnmail.nl gebruiken om mails te versturen als xyz@mijneigendomein.nl zonder mijneigendomein.nl eerst te koppelen

En hoe zal het spf record dan ooit kloppend kunnen zijn immers het spf record van mijneigendomein.nl heeft geen enkele verwijzing naar de mailservers van kpn.


Dat heeft altijd gekund. DMARC gaat echter wel een issue zijn aangezien we niet signeren met je domein. Voor SPF kan je het volgende in je SPF record zetten:

include:spf.ews.kpnxchange.com

Uhhhh, het wordt me een beetje te technisch nu. Ik ben maar een simpele gebruiker die wel iets snapt van mail instellingen, maar nu wordt het lastig te volgen

 


Uhhhh, het wordt me een beetje te technisch nu. Ik ben maar een simpele gebruiker die wel iets snapt van mail instellingen, maar nu wordt het lastig te volgen

 

Mijn laatste bericht was voornamelijk ook een antwoord op de vraag van @wjb en hoeft geen relatie te hebben met jouw probleem :)


Voor SPF kan je het volgende in je SPF record zetten:

include:spf.ews.kpnxchange.com

Snap ik dat je dat kunt, maar dat kan alleen als je toegang hebt tot de "authoritative" DNS server zodat je het bijbehorende spf record kunt beheren.

Dat zal dus nooit gaan lukken met "@esade.edu" en daarmee zal spf dus ook failen.


Waarom lukte het met de smtp van xs4all dan wel?


Klopt

Voor SPF kan je het volgende in je SPF record zetten:

include:spf.ews.kpnxchange.com

Snap ik dat je dat kunt, maar dat kan alleen als je toegang hebt tot de "authoritative" DNS server zodat je het bijbehorende spf record kunt beheren.

Dat zal dus nooit gaan lukken met "@esade.edu" en daarmee zal spf dus ook failen.

 

Klopt. SPF geeft echter doorgaans een andere foutmelding en een hele hoop partijen controleren SPF niet, daar het nogal een wankele standaard is.


Nog iets merkwaardigs dat wellicht kan helpen bij het vinden van een oplossing. Mails die ik vanaf mijn mobiel verstuur vanaf het Esade domein met xs4all als SMTP server worden feilloos verzonden en komen goed aan zonder bericht dat de mail niet is geaccepteerd. Rara, hoe kan dat. Ik gebruik dezelfde instellingen voor uitgaande mail als op mijn macbook.


Waarom gebruik je niet altijd de smtp server van esade.edu voor het verzenden van mails met jouw esade.edu mailadres?

Die moet overal werken en dat is eigenlijk ook vereist om te voldoen aan de spf check immers de smtp servers van kpn (en xs4all) zijn niet opgenomen in het spf record van esade.edu.


Goede vraag. Die Esade server werkt niet altijd even goed als ik in het buitenland ben voor mijn werk. En de xs4all server werkte altijd waar ik ook was op de wereld.


Het zijn inderdaad alleen Esade mail adressen waarbij het fout gaat als ik een mail probeer te verzenden. Heb net vanaf het Esade domein met xs4all smtp mails gestuurd naar mijn andere mails accounts en dan is er geen probleem. Heb Esade gevraagd om een oplossing. Dank zover voor het meedenken. 


Ben erg benieuwd wat nu uiteindelijk het probleem is.


Ben erg benieuwd wat nu uiteindelijk het probleem is.

@Dennis ABD,

Zou spf hier dan geen roet in het eten kunnen gooien immers smtp.xs4all.nl en smtp.kpnmail.nl staan niet in de spf records voor het domein esade.edu en dat is het domein waarmee de mail verstuurd wordt.


Ben erg benieuwd wat nu uiteindelijk het probleem is.

@Dennis ABD,

Zou spf hier dan geen roet in het eten kunnen gooien immers smtp.xs4all.nl en smtp.kpnmail.nl staan niet in de spf records voor het domein esade.edu en dat is het domein waarmee de mail verstuurd wordt.

Het zou kunnen maar met de foutmelding die terugkomt is het niet te zeggen. Mijn eerste reactie zou dan ook “nee” zijn. Veel partijen checken ook simpelweg geen SPF meer omdat het eigenlijk een beetje een pruts standaard is.


Nog iets geks: de smtp server van een concurrent van jullie doet het feilloos als uitgaande mailserver bij het Esade domein. Die heb ik nu ingesteld. En mail verzenden vanaf mijn telefoon met een de oorspronkelijke xs4all smtp server gaat ook goed. 


Ben ook erg benieuwd wat nu het probleem is. 


Nog iets geks: de smtp server van een concurrent van jullie doet het feilloos als uitgaande mailserver bij het Esade domein. Die heb ik nu ingesteld. En mail verzenden vanaf mijn telefoon met een de oorspronkelijke xs4all smtp server gaat ook goed. 

Er is geen xs4all SMTP server meer, dat is gewoon die van ons.


Nog iets geks: de smtp server van een concurrent van jullie doet het feilloos als uitgaande mailserver bij het Esade domein. Die heb ik nu ingesteld. En mail verzenden vanaf mijn telefoon met een de oorspronkelijke xs4all smtp server gaat ook goed. 

Er is geen xs4all SMTP server meer, dat is gewoon die van ons.

@Dennis ABD,

Maar het zijn wel twee verschillende servers (IP adressen).

Kan het zijn dat die twee verschillend geconfigureerd zijn?

 


de smtp server van een concurrent van jullie doet het feilloos als uitgaande mailserver bij het Esade domein. Die heb ik nu ingesteld.

Waarom niet gewoon smtp.esade.edu?

Je zegt dat je problemen ervaart als je vanuit het buitenland mails via die mailserver wilt versturen. Dan is de vraag waarom je die problemen ervaart.


Probleem opgelost. Vraag me niet hoe. Mail account Esade verwijderd en helemaal van scratch weer opgezet op macbook en apple mail. Met Esade smtp als uitgaande server en dat werk nu. Niet meer aankomen denk ik dan nu in de hoop dat het goed blijft gaan. Het zal voor mij altijd wel een raadsel blijven waarom het na de overstap van xs4all naar KPN misging van de xs4all/kpn smtp server. 


Met Esade smtp als uitgaande server en dat werk nu.

En dat is precies hoe het hoort, niet de smtp server van de provider gebruiken maar de smtp server behorende bij het maildomein waarmee je de mails verzendt.