Skip to main content
vanaf het moment dat ik ben overgestapt op IMAP heb ik nogal wat mappen. Ik heb naast een map Postvak in met als submappen concepten, verzonden, prullebak en spam nog een folder Mijn mappen, met daarin (nu) verwijderde items en verzonden items.



Verwijder ik een mail komt die in een van de mappen terecht (heb de logica er achter nog niet ontdekt).

Ga ik naar de map Verwijderde items in de hoofdmap Mijn mappen zie ik de mail daar staan.

Gooi ik de mail daar weg komt die ineens terug in Postvak in, Prullenbak.



Sluit ik webmail en ga ik terug naar Office Outlook wordt het nog verwarrender: ik heb daar een map Verzonden Items, Verwijderde items, sent en trash (plus nog wat andere mappen).



Leegmaken mailbox is dus alle folders meerdere malen doorlopen, en wat weg kan weg doen. Waarom meermaals: het gedrag van Outlook en webmail is onvoorspelbaar!



En in Outlook: verstandig is een nieuwe .pst (Outlook gegevens bestand) lokaal op de pc aanmaken, en daar in een duidelijke folderstructuur al je gelezen mail opslaan. Aan die .pst kan Webmail en IMAP niet komen!



Helpt dit?
Bij POP werkt dat anders: connectie heeft tot gevolg dat de mail wordt opgehaald, weggehaald van de server en zijn na die actie dus niet meer op de server aanwezig. Als een pc met pop wordt gewerkt kun je na die actie dus de gedownloade mail niet meer vinden op een andere telefoon, notebook of tablet.

Dat is niet waar, je kunt prima een POP account zo instellen dat de mails op de server blijven staan bij het downloaden (synchroniseren) zodat die gewoon beschikbaar blijven voor telefoon en tablet. Je hebt dat moeilijk doen met een pst dan ook helemaal niet nodig. Gewoon in Outlook een POP account gebruiken en instellen dat de mails op de server moeten blijven staan en op telefoon en tablet IMAP gebruiken.

Bij POP werkt dat anders: connectie heeft tot gevolg dat de mail wordt opgehaald, weggehaald van de server en zijn na die actie dus niet meer op de server aanwezig.

Dit is de standaard. Ja het kan ook ingesteld worden dat mail op de server blijft staan (x dagen of totdat de mail naar deleted items gaat) gebruik maken van die instelling maakt m.i. het mailen op meerdere apparaten met een deel in POP een deel in IMAP onvoorspelbaar. Daarnaast maakt KPN het lastig, want bij pop zie je de spam map niet.



Maar alleen het feit dat er al zo lang gediscusseerd wordt over de oorspronkelijke vraag brengt mij weer terug tot die vraag: KPN maak eens (eindelijk) een eenduidige beschrijving, zo kort mogelijk (maar volledig!) die te snappen is voor een eindgebruiker die (zoals veel van mijn kennissen) geen IT kennis heeft en met mail wil omgaan.



Begin er intussen spijt van te hebben hoe deze discussie van die oorspronkelijke vraag is weggedreven. Vind het daarom ook jammer dat ik mijn eigen bijdragen aan de discussie niet weg kan halen. De gemiddelde gebruiker snapt volgens mij deze weggedreven discussie niet meer.
Mijn persoonlijke advies dat ik al vele malen hier op het forum geplaatst heb.



Gebruik op één PC/laptop een POP account waarbij ingesteld is dat de mails niet van de server verwijderd mogen worden totdat de mail in de mailcliënt verwijderd wordt.

Gebruik op alle andere apparaten (laptops, telefoons en/of tablets) IMAP.



Op de PC/laptop wordt het archief opgebouwd van alle mails die je wilt bewaren, zelfs als deze van de mailserver verwijderd worden.

Ontvang je een mail op een IMAP apparaat die je wilt archiveren, verwijder deze niet totdat je de mail op jouw PC/laptop gesynchroniseerd hebt zodat deze gearchiveerd wordt.

Ontvang je een mail die na lezen niet bewaard hoeft te worden, dan gooi je hem weg, nog voordat je de PC/laptop laat synchroniseren.



Ik doe het bovenstaande voor zowel mijn privé mail van KPN als mijn zakelijke mail en mijns inziens is dit veruit de beste manier om je mailbox op meerdere apparaten beschikbaar te hebben en ook een goed archief te hebben.

Reageer