Skip to main content
Vraag

Veel meer nieuwsbrieven onterecht in het SPAM box sinds 8 november

• November 18, 2025
  • 5 reacties
  • 62 keer bekeken

rob_g_weemhoff
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Sinds 8 november lijkt het wel of de helft van mijn email ontercht als SPAM wordt gemarkeerd. En aangeven dat het geen SPAM is lijkt ook (nog) niet te werken.

Ben ik de enige?

5 reacties

rob_g_weemhoff
Topper
Forum|alt.badge.img+1

In feite was het 7 november en het meest relevante wat ik kan vinden is dat er toen een Wordpress update is geweest. Ik heb nu een email filter regel ingesteld. We zullen zien.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Ik herken dit zelf niet, ​@rob_g_weemhoff, ervaar jij dit met je KPN mailadres in de webmail? Of gebruik je een ander mailprogramma?

Wat voor soort mail wordt er nu onterecht gemarkeerd? Zijn het nieuwsbrieven van organisaties/bedrijven? Want daarvan zien we dat het kan gebeuren dat die (periodiek) als spam gemarkeerd worden als ze vaak genoeg door andere gebruikers als spam zijn gemarkeerd. Het markeren als niet-spam helpt dan wel, maar kan een poosje duren voor er dan genoeg niet-spam markeringen zijn om dat weer ongedaan te maken.

rob_g_weemhoff
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Ik zie dit in mijn kpnmail spamfolder. Ik ontvang normaal bijna geen SPAM omdat ik pobox als mail forwarder gebruik. Hun SPAM score toon ik in Thunderbird (via PoP3) en is gewoon 0.
Tientallen, maar niet alle, nieuwsbrieven hebben op of na 7 nov:
X-KPN-SpamVerdict e1=100;e11=;e12=;e13=;e2=;e3=;e4=;e5=;e6=;e7=;e9=(e5=10;e11=10;e1=10;e13=10;e3=10;e2=11;e4=10;e7=10;e6=10;e9=10;e12=10);Grey
en de dag ervoor
e1=0;e11=;e12=;e13=0;e2=0;e3=0;e4=;e5=;e6=;e7=;e9=(e5=10;e11=10;e1=10;e13=10;e3=10;e2=11;e4=10;e7=10;e6=10;e9=10;e12=10);White

Markeren als niet SPAM lijkt niet te helpen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 26, 2025

Ah, op die manier. En hoe is die forward ingesteld? Die stuurt gewoon alles door?

Want dan is dat waarschijnlijk het probleem. Alle mails worden gezien als zijnde afkomstig van pobox, en niet meer van de originele afzender. En hierdoor wordt pobox (na verloop van tijd) als spammer gezien. 

Als jij nieuwsbrieven graag (ook) op een ander mailadres wilt ontvangen, dan is het handiger om je (ook) met dat andere mailadres in te schrijven voor die nieuwsbrieven.

rob_g_weemhoff
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Ik doe dit al sinds we email hebben (langer dan 25 jaar) zonder problemen. behalve een enkele afzender die niet goed geconfigureerd is voor DKIM.

Het is duidelijk een probleem met een wijziging in SpamVerdict voor legitimate bulk email.

Tientallen verschillende nieuwsbrieven die ik al jaren ontvang worden niet opeens door andere ontvangers als SPAM gemarkeerd.

Mijn vrouw ontvangt veel minder opt-in email maar heeft het zelfde probleem.