Skip to main content
Beantwoord

Veel meer nieuwsbrieven onterecht in SPAM box sinds 8 november (icm gebruik van pobox)

• November 18, 2025
  • 13 reacties
  • 155 keer bekeken

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Sinds 8 november lijkt het wel of de helft van mijn email ontercht als SPAM wordt gemarkeerd. En aangeven dat het geen SPAM is lijkt ook (nog) niet te werken.

Ben ik de enige?

Beste antwoord door Erik van KPN

Dank voor je verdere uitleg, Rob. 

Maar ik snap dan niet zo goed waarom je het überhaupt doorstuurt. Als jij een mailadres hebt van POBOX, dan zou ik verwachten dat je daar ook een webmail omgeving bij hebt die je kunt gebruiken. En als je wel graag een mailprogramma wilt gebruiken, dat je dan het POBOX adres zelf instelt in een mailprogramma. In plaats van dingen te redirecten naar je KPN adres.

Het probleem van geredirecte mails die als spam gemarkeerd worden zal blijven bestaan. Zoals de collega's van Abuse ook al bij jou hebben aangegeven, de kern van het probleem zit hem in die forward/redirect. Onze mailserver ziet dat een mail niet meer afkomstig is van de originele afzender. Sommige beveiligingskenmerken zijn dan ook niet meer van toepassing, en dan wordt zo'n mail strenger beoordeeld, en kan dus sneller in de spam terechtkomen.

Wat je in dit geval nog zou kunnen doen als je de KPN webmail specifiek wel zou willen gebruiken, is het POBOX account daaraan toevoegen. Dan hoeft het niet doorgestuurd, en krijg je de spam-markeringen niet. 

13 reacties

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

In feite was het 7 november en het meest relevante wat ik kan vinden is dat er toen een Wordpress update is geweest. Ik heb nu een email filter regel ingesteld. We zullen zien.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Ik herken dit zelf niet, ​@rob_g_weemhoff, ervaar jij dit met je KPN mailadres in de webmail? Of gebruik je een ander mailprogramma?

Wat voor soort mail wordt er nu onterecht gemarkeerd? Zijn het nieuwsbrieven van organisaties/bedrijven? Want daarvan zien we dat het kan gebeuren dat die (periodiek) als spam gemarkeerd worden als ze vaak genoeg door andere gebruikers als spam zijn gemarkeerd. Het markeren als niet-spam helpt dan wel, maar kan een poosje duren voor er dan genoeg niet-spam markeringen zijn om dat weer ongedaan te maken.

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ik zie dit in mijn kpnmail spamfolder. Ik ontvang normaal bijna geen SPAM omdat ik pobox als mail forwarder gebruik. Hun SPAM score toon ik in Thunderbird (via PoP3) en is gewoon 0.
Tientallen, maar niet alle, nieuwsbrieven hebben op of na 7 nov:
X-KPN-SpamVerdict e1=100;e11=;e12=;e13=;e2=;e3=;e4=;e5=;e6=;e7=;e9=(e5=10;e11=10;e1=10;e13=10;e3=10;e2=11;e4=10;e7=10;e6=10;e9=10;e12=10);Grey
en de dag ervoor
e1=0;e11=;e12=;e13=0;e2=0;e3=0;e4=;e5=;e6=;e7=;e9=(e5=10;e11=10;e1=10;e13=10;e3=10;e2=11;e4=10;e7=10;e6=10;e9=10;e12=10);White

Markeren als niet SPAM lijkt niet te helpen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 26, 2025

Ah, op die manier. En hoe is die forward ingesteld? Die stuurt gewoon alles door?

Want dan is dat waarschijnlijk het probleem. Alle mails worden gezien als zijnde afkomstig van pobox, en niet meer van de originele afzender. En hierdoor wordt pobox (na verloop van tijd) als spammer gezien. 

Als jij nieuwsbrieven graag (ook) op een ander mailadres wilt ontvangen, dan is het handiger om je (ook) met dat andere mailadres in te schrijven voor die nieuwsbrieven.

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ik doe dit al sinds we email hebben (langer dan 25 jaar) zonder problemen. behalve een enkele afzender die niet goed geconfigureerd is voor DKIM.

Het is duidelijk een probleem met een wijziging in SpamVerdict voor legitimate bulk email.

Tientallen verschillende nieuwsbrieven die ik al jaren ontvang worden niet opeens door andere ontvangers als SPAM gemarkeerd.

Mijn vrouw ontvangt veel minder opt-in email maar heeft het zelfde probleem.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 6, 2025

Het is me nog niet duidelijk hoe je de forwards precies doet. Krijg je de mails op je KPN mailadres en forward je het ergens anders heen? Of krijg je ze op een ander adres en forward je ze naar je KPN adres?

In beide gevallen is het zo dat voor de ontvangende partij, de mails worden gezien als zijnde verzonden door pobox. En niet meer door organisatie, webwinkel, bedrijf, etc. die ze normaal gesproken verzendt. Wat niet per se een probleem hoeft te zijn. Maar blijkbaar is er dan inderdaad iets verandert waardoor mails van pobox als spam worden gezien. En dat is dan iets wat je bij pobox zou moeten aankaarten. 

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Het is eigenlijk geen forward maar een redirect. Daar zijn standaarden voor zoals SRS en ARC.

Ik gebruik POBOX, (nu gehost door FASTMAIL) al voor ik van UPC naar KPN als ISP overging, ongeveer 25 jaar geleden.

Het biedt een betaald levenslang email adres.

Dus al (tientallen per week) mijn email wordt altijd al via POBOX ontvangen. Tot 7 november zonder problemen, daarna wordt veel email gemarkeerd als [SPAM] en niet in de inbox geplaatst zodat ik ze niet met POP3 kan ophalen.

Ik heb (desgevraagd, maar pas na een klacht bij klantenservice) verschillende eml bestanden naar abuse gestuurd, maar zij zeggen simpel: het ligt aan het forwarden, dat is ongebruikelijk, we kunnen u niet helpen.

Ik heb zelf nog wat geëxperimenteerd (als retired SW engineer, de laatste 8 jaar QA lead).

Ik heb als voorbeeld een dagelijkse nieuwsbrief van het WordPress platform ook geabonneerd direct naar KPN: geen spam.

Om technische redenen had ik ook een gmail adres dat ook redirect naar KPN.

Dus ik heb me ook opt-in met mijn gmail adres, doorgestuurd naar KPN: ook geen spam.

Daarna heb ik POBOX i.p.v. naar KPN naar gmail laten sturen, en door naar KPN: wel SPAM.

Dus prima vista ligt het aan POBOX.

MAAR, ik heb ook nieuwsbrieven van WordPress via POBOX zonder problemen.

Het is in ieder geval een lokaal KPN probleem. De emails zijn technisch perfect volgens de analyse van verschillende AI’s. En ook gmail keurt ze niet af.

Volgens AI zou het een server reputation issue zijn. Idd hebben die WordPress emails verschillende server adressen.

Om eerlijk te zijn heb ik nu Thunderbird op gmail ingesteld i.p.v. KPN omdat ik moe van werd.

Maar KPN is een dure ISP en ik zou graag willen dat ik de mailbox van mijn betaalde ISP kan gebruiken. Ook omdat mijn vrouw hetzelfde probleem heeft maar dan kleiner en geen work around.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 23, 2025

Dank voor je verdere uitleg, Rob. 

Maar ik snap dan niet zo goed waarom je het überhaupt doorstuurt. Als jij een mailadres hebt van POBOX, dan zou ik verwachten dat je daar ook een webmail omgeving bij hebt die je kunt gebruiken. En als je wel graag een mailprogramma wilt gebruiken, dat je dan het POBOX adres zelf instelt in een mailprogramma. In plaats van dingen te redirecten naar je KPN adres.

Het probleem van geredirecte mails die als spam gemarkeerd worden zal blijven bestaan. Zoals de collega's van Abuse ook al bij jou hebben aangegeven, de kern van het probleem zit hem in die forward/redirect. Onze mailserver ziet dat een mail niet meer afkomstig is van de originele afzender. Sommige beveiligingskenmerken zijn dan ook niet meer van toepassing, en dan wordt zo'n mail strenger beoordeeld, en kan dus sneller in de spam terechtkomen.

Wat je in dit geval nog zou kunnen doen als je de KPN webmail specifiek wel zou willen gebruiken, is het POBOX account daaraan toevoegen. Dan hoeft het niet doorgestuurd, en krijg je de spam-markeringen niet. 

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ik wil een betaald levenslang email adres en mijn dure KPN als mailbox gebruiken en Thunderbird als email client. Pobox kon dat vroeger niet, Fastmail kost om POP3 te doen extra geld.

De kern van het probleem zit echt niet in de redirect dat gebruik ik al 25 jaar zonder problemen. Op dit moment, als work around, stuur ik van pobox door naar gmail zonder enig probleem en haal het daar op met POP3.

Als test heb ik ook direct naar gmail en dan door naar KPN gestuurd. Ook geen enkel probleem.

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb, als gezegd, nu een work-around, fastmail (pobox) naar gmail en via POP3 naar Thunderbird. En bovendien zend ik kpnmail ook naar gmail, bv voor dit forum.
Ik heb nog steeds een test setup, een dagelijkse nieuwsbrief van wordpress met 3 subscriptions, naar pobox, gmail en kpn.

En nu merk ik dat de subscription naar kpn regelmatig helemaal niet aankomt, dus kennelijk als sure-spam wordt beschouwd.

Nota Bene, dit gaat om directe email naar kpnmail.nl

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 31, 2025

Ik heb nog steeds een test setup, een dagelijkse nieuwsbrief van wordpress met 3 subscriptions, naar pobox, gmail en kpn.

En nu merk ik dat de subscription naar kpn regelmatig helemaal niet aankomt, dus kennelijk als sure-spam wordt beschouwd.

Nota Bene, dit gaat om directe email naar kpnmail.nl

Dit specifieke geval kun je door de abuse afdeling (abuse@kpn.com) laten nakijken waarom dat gebeurt, wat daaraan gedaan kan worden en door wie. 

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Mijn fout, een artefact van mijn testopzet. Mijn kpnmail inbox ontving ze wel, maar ik zag ze niet in mijn Thunderbird inbox. Gmail de-dupliceert message-id’s.

rob_g_weemhoff
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Dat neemt niet weg dat ik voor het originele probleem uitgeweken ben naar Gmail in plaats van KPN.