Skip to main content

Hallo,

nadat het nieuwe spamfilter was geintroduceerd leek het redelijk de goede kant op te gaan. Ik heb ook altijd netjes al mijn spam vanuit de inbox verplaatst naar spam folder. Helaas loopt de laatste tijd mijn inbox weer over met spam mail. Ik blijf deze netjes verplaatsen naar de spam folder, maar krijg de indruk dat het filter niet erg goed werkt. Is mijn verwachting te hoog of moet ik nog wat anders doen. Wat zijn de ervaringen van anderen.

Gr. Paul.

Hoi @pifs. Wat vervelend dat je veel spam ontvangt in jouw inbox. Het verplaatsen van spam naar jouw spamfolder is niet voldoende. Onze spamfilters, om het aantal spam-berichten dat je mailbox bereikt zo klein mogelijk te houden, houden e-mails tegen waarvan 100% zeker weten dat het spam is. E-mails waarvan we niet weten of het als spam gezien moet worden, worden in de map 'Spam' geplaatst.

Het kan gebeuren dat spam in jouw inbox terecht komt. Je helpt ons spam aan te pakken door deze fouten door te geven. Hieronder zie je hoe je kan aangeven dat deze e-mail als spam gezien moet worden.

 


Hoi @Vikash ,

bedankt voor je reactie. Ik verplaats de spam niet naar een lokale spam folder, maar naar de officiele spam folder door gebruik te maken van imap. Ik heb op de KPN site gelezen dat dit hetzelfde resultaat heeft. Als ik online webmail gebruik zie ik mijn verplaatste mails ook in de goede spam folder staan.

Om even een indruk te geven: van de laatste maand staan er in totaal 239 mails in de spam folder, waarvan het spam filer zelf 90 mails (hebben de indicate [spam]) in de spam folder heeft geplaatst en ik dus vanuit mijn inbox er 149 erin heb gezet. Dit zijn dus een gemiddelde van 5 per dag.

Dus als mijn werkwijze niet correct is dan pas ik deze aan, maar anders is mijn conclusie dat het spam filter voor mij nog niet goed werkt.

Gr. Paul

 


Dat zijn er wel erg veel. Ik begrijp dat dit erg vervelend is. Op deze pagina kan je lezen wat je kunt doen tegen spam. 


Hoi @Vikash ,

Dit beantwoord niet mijn vraag waarom het spam filter niet “bij mij” werkt. Het verwijzen naar een oude pagina van 2017 heb ik niet zoveel aan. Ik dacht dat KPN voor de spam juist een nieuw spam filter heeft genomen mdat de oude niet heeft gewerkt. En het is echt spam die een klein kind nog kan dedecteren. Krijg er net weer een binnen. Er dus meer aan de hand zeg ik even.

Gr. Paul

 


Dit is overduidelijk spam. Je kan het beste in webmail aangeven dat dit spam is, zoals in de afbeelding hierboven. Deze melding komt binnen bij mijn collega's van de afdeling Abuse. Deze afdeling passen de instellingen van het spamfilter continu aan waar nodig.


Tja dat doe ik al sinds de introductie van het nieuwe spamfilters. Misschien deze case is doorspelen aan het abuse team. Kijken of zij kunnen aangeven waarom het niet werkt.

Gr. Paul


Dat doe je eigenlijk al door aan te geven dat deze mail spam is. @Dennis ABD Heb jij enig idee wat Paul nog meer kan doen?


Wat voor het oog overduidelijk spam is, is dat niet automatisch voor een spamfilter. Was het maar zo makkelijk.

 

Hoe dan ook, om spam als zodanig aan te merken moet het bekend zijn dat het spam is. Gezien er een duidelijke neergang is qua ontvangen spam, gok ik dat je ergens voorin staat op de lijst die deze specifieke groep spammers gebruikt. Hierdoor krijg jij de mails binnen voordat ze als spam aangemerkt worden. Hoewel er zeker acties lopen om de detectie snelheid te verbeteren, is hier niet zo heel veel aan te doen. Hoe frustrerend ook.


Hoi @Dennis ABD,

bedankt voor je reactie. Eerste statement ben ik wel met je eens, maar dat ik ergens voor in een lijst sta vind ik wel wat ver gezocht. 
Toch even voor de zekerheid of mijn werkwijze goed is. Ik heb op mijn iPhone de mail via imap ingesteld. Indien ik spam mail in mijn inbox krijg, verplaats ik deze in de “Reclame” folder. Om onduidelijke reden heet de folder op de iPhone zo, maar komt overeen met de online spam folder van mijn account. 
Is deze werkwijze correct en gelijk aan de online werkwijze, zoals hierboven beschreven met het groene verkeersbord icon? 
gr. Paul


Dat je ergens op een lijst staat is vrij normaal, zeker voor een email adres dat al langer gebruikt word. Het feit dat je spam krijgt bewijst dit eigenlijk al.

 

Indien de “reclame” folder gelijk is aan de spamfolder in de webmail zal het verplaatsen hiervan inderdaad de juiste actie zijn. Is dit een andere folder, welke aangemaakt is door de iPhone werkt het niet.


Ok bedankt, dat bevestigt in ieder geval dat mijn werkwijze juist is. 
Ik ontken ook niet dat ik op een lijst sta dat weet ik zeker, maar dat staat denk ik iedereen die veel spam ontvangt. Maar of ik bovenaan die lijst sta en daarom gemiddeld 5 spam mails per dag ontvang en anderen niet betwijfel ik. Mocht het wel zo zijn dan hoop ik dat andere kpn klanten blij met mij zijn … of zijn er andere mensen die dit gemiddelde ook halen. Ik hoor graag van andere forum leden hun bevindingen.

alvast bedankt 

gr. Paul


Ik heb geen inzage in dergelijke lijsten, dus het is een aanname, uiteraard. Het is echter een van de weinige die verklaart waarom u (en een paar andere) veel spam ontvangen, terwijl dezelfde mail voor de meerderheid van de ontvangers prima als spam gedetecteerd word.


@Dennis ABD Bedankt voor jou reacties. @pifs Zijn jouw vragen hiermee beantwoord?


Hoi @pifs. Wat vervelend dat je veel spam ontvangt in jouw inbox. Het verplaatsen van spam naar jouw spamfolder is niet voldoende. Onze spamfilters, om het aantal spam-berichten dat je mailbox bereikt zo klein mogelijk te houden, houden e-mails tegen waarvan 100% zeker weten dat het spam is. E-mails waarvan we niet weten of het als spam gezien moet worden, worden in de map 'Spam' geplaatst.

 

Op basis van welke regels bepaalt KPN dat iets 100% zeker spam is en wordt de mail niet eens in de spam map geplaatst? Of mogen we die regels niet kennen?

Ook vraag ik me af op basis waarvan wordt besloten dat mail SPAM is. Ik krijg van de meest serieuze bedrijven gewoon mail die bij KPN de spam map in gaat. Zal maar geen lijstje van afzenders hier vermelden, dat wordt te lang.

En wanneer wordt gebruikers en verzenders duidelijk gemaakt dat er verschil is tussen ongewenst en spam? En dat “echte”nieuwsbrieven afgemeld worden door aan het einde van de mail op het knopje te drukken waarmee de verzender weet dat je de mail niet wilt?

 


Op basis van welke regels bepaalt KPN dat iets 100% zeker spam is en wordt de mail niet eens in de spam map geplaatst? Of mogen we die regels niet kennen?

Het is onmogelijk om die regels te delen, puur vanwege het feit dat dat een boekwerk van duizenden pagina's is en er morgen weer honderden pagina's herschreven zijn.


Op basis van welke regels bepaalt KPN dat iets 100% zeker spam is en wordt de mail niet eens in de spam map geplaatst? Of mogen we die regels niet kennen?

Het is onmogelijk om die regels te delen, puur vanwege het feit dat dat een boekwerk van duizenden pagina's is en er morgen weer honderden pagina's herschreven zijn.

en hoe weet ik dat mails van serieuze bedrijven niet gewoon gedumpt worden zonder iemand van dit feit op de hoogte wordt gesteld? Kreeg van een medewerker van de hcc via een andere weg de mededeling dat mail niet werd beantwoord, en dat hij niet zag dat ze niet bezorgd waren? En ja hoor na een onbekende actie kwamen de mailtjes ineens wel aan op mijn kpn account.

PS van het plaatsen van bovenstaande reactie kreeg ik tot nu geen reactie in de mail dat die geplaatst was. Dat is toch een automatisch proces? En er staan weer 5 onterechte mails in de spam map van webmail en niet in Outlook bij de ongewenste mail. Van echt serieuze verzenders als NRC.


en hoe weet ik dat mails van serieuze bedrijven niet gewoon gedumpt worden zonder iemand van dit feit op de hoogte wordt gesteld? 

De verzender wordt daar sowieso van op de hoogte gesteld immers die krijgt een non-delivery bounce message. Het is aan de verzender om daar dan adequaat actie op te ondernemen.


Helaas zorgen al die regels er niet voor dat mijn gemiddelde van 5 spam berichten per dag terug gedrongen wordt. Mijn hoop was gevestigd op dit nieuwe spam filter. Ik heb al jaren een overvloed aan spam in mijn inbox. Heb veel eigen filters ingesteld en continue bijgewerkt. Ik had gehoopt dit niet meer te hoeven doen. 

Zijn mijn vragen beantwoord: mijn verwachting is te hoog, het spam filter werkt (nog) niet voor mij, maar ik voer wel de juiste acties uit. En nu maar hopen dat het spam filter zo snel gaat werken dat ik er ook profijt van heb ;)

Ben nog wel steeds geïnteresseerd in ervaringen m.b.t. hoeveelheid spam in inbox van anderen of misschien houdt het KPN abuse team statistieken bij die ze wil delen.

Gr. Paul.

 


Ben nog wel steeds geïnteresseerd in ervaringen m.b.t. hoeveelheid spam in inbox van anderen of misschien houdt het KPN abuse team statistieken bij die ze wil delen.

 

Afgelopen periode vanaf donderdag bij een totaal van zo'n 50 mailtjes:

  • onterecht tot Spam verheven: 9
  • terecht tot spam verheven: 0
  • niet “gevonden”duidelijk wel spam: 4

En de melding dat er een reactie geplaatst is is nog niet binnen


Ben nog wel steeds geïnteresseerd in ervaringen m.b.t. hoeveelheid spam in inbox van anderen ...

Zelf ontvang ik nauwelijks spam (een paar per maand) en heel af en toe wordt een legitiem mailtje in mijn spamfolder geplaatst.

Nu synchroniseer ik mijn spamfolder ook met de mailcliënt op mijn tablet en telefoon dus kan ik die spamfolder eenvoudig controleren. 


Ons spamfilter werkt op basis van gebruikersfeedback (ie, ontvangers die aangeven of iets wel of niet spam is) plus spamtraps (spamtraps zijn mail adressen welke minimaal 6 maanden, en meestal helemaal nooit, bestaan hebben). Deze feedback word verzameld bij alle mailbox providers waar onze leverancier actief is. Daar ze een van de weinige zijn die ISP grade filtering aanbieden, zijn dat er vrij veel.

 

Het feit dat legitieme mailinggs in de spam komen (of aan de deur geweigerd) ligt voornamelijk bij de partijen zelf. Meer dan 50% van de mail word bij  dergelijke mailings (ja, ook AH en de belegers mailings van de ABN) door de ontvangers als spam aangemeld en, als de lijst erg slecht is, komt ook in spamtraps terecht. Enkel de verzender kan dit oplossen door goed beheer op hun mailinglist te doen. Denk hierbij niet enkel aan het uitschrijven van bouncende email adressen (de grote doen dit inmiddels al) maar ook aan het kijken naar engagements. Iemand die al 3 maanden niet op links heeft geklikt van een wekelijkse mailing heeft immers waarschijnlijk geen interesse meer.


@Dennis ABD, kun je aangeven of van de e-mails die door de gebruikers worden aangemerkt als spam, het spam filter ook “leert” of alleen deze specifieke mail als spam noteert. 
2e vraag: hoe bepaal je spamtraps. Is dit een lijst die wordt uitgebreid of wordt dit dynamisch bepaald. Ik zie nml dat dezelfde spam steeds door een ander e-mail adres wordt verstuurd, waarschijnlijk gegenereerde adressen. Als de spamtrap dynamisch werkt zou je deze toch niet elke keer in je inbox verwachten. 
Pure interesse.

Gr. Paul.


Simpel gezegt, de mail word opgedeelt in kleine stukjes en deze krijgen individueel een spam/geen spam verdict op basis van rapporten. Denk hierbij aan het URL in de mail of het verzendende IP adres. Als zo'n stukje een spam verdict krijgt, krijgen alle mails met die inhoud het spam verdict.

 

Voorbeeld: randomurll.]com staat in mails die massaal als spam aangemeld worden en word geblokkeerd. Als ik vervolgens een (volledig valide) mail met randomurll.]com probeer te versturen word deze ook tegen gehouden.

 

Spamtraps zijn ontvangende email adressen. Omdat deze adressen minimaal 6 maanden niet bestaan hebben, en dus een foutmelding hebben gegeven, dient hier geen mail op binnen te komen. Alles wat er wel op binnen komt krijgt automatisch een spam verdict.


Dank voor de uitleg @Dennis ABD 

het gaat bij spamtrap dus om ontvangende e-mail adressen. Ik kan mij voorstellen dat zoiets ook mogelijk is met versturende adressen. Bestaat het adres niet of niet meer na het ontvangen van de mail, dan is het spam. Makkelijk gezegd natuurlijk. Want hoe kom je hier zo snel achter 🤔

dank gr. Paul

 


Reageer