Skip to main content

Na veel vruchteloos zoeken naar de instelling van de hoogte van het voorbeeldvenster onder de e-maillijst heb ik de KPN-klantenservice gebeld en ik kreeg Simon aan de lijn, die heeft vastgesteld dat die instelling momenteel niet is voorzien. Mijn verzoek om toevoeging van de beheersing van deze hoogteverhouding is door hem genoteerd, maar hij heeft mij aangeraden om in dit forum ook een verzoek in te dienen. Het is een probleem dat op zowel Windows- als op Androïdeniveau speelt. De instelling is nu een heel toevallige, vaak zijn er maar enkele e-mails te lezen, maar geregeld is het voorbeeldscherm ook sterk verlaagd. Dat ervaar ik als zeer storend. Ik pleit voor een aanvulling op de programmatuur, waardoor de laatste handmatig ingestelde hoogte wordt vastgehouden en waardoor een beginwaarde van een half scherm voor de hoogte van het voorbeeldvenster wordt gehanteerd. Dat ziet er dan uit zoals in de afbeelding is te zien. Ik vermoed dat met mij veel gebruikers hier blij mee zullen zijn.

 

Beste @Ritselsmurf, welkom! Ik heb van mijn collega begrepen dat hij het leesvenster wel omhoog kan slepen. Nu twijfel ik een beetje. Kan jij het wél instellen, maar slaat ‘ie dat niet op of kan je het helemaal niet instellen? Ik hoor het graag en geef het dan door 🙂.


Hallo Marcia, ik kan in de Windowsomgeving de scheidingsrand tussen e-maillijst en voorbeeldvenster wel aanpassen, maar die stand wordt nooit onthouden. Daarnaast is elke keer bij het openen van de KPN-webmail die hoogte ook willekeurig, maar wel vaker veel te hoog, dus er zijn dan maar enkele e-mails waar te nemen.

In Android kan ik de scheidingsrand niet verschuiven, zelfs niet als ik het venster sterk vergroot, ik krijg er geen greep op.

Zoals al eerder gezegd, ik zou graag een standaardinstelling zien die beide vlakken in gelijke hoogtes verdeelt, zoals de schermafbeelding toont. Daarnaast een (betrouwbaar!) geheugen voor de laatste aktief gewijzigde hoogte.

Ik ben blij dat je inhoudelijk reageerde en ben erg benieuwd naar de vervolgstappen!


Duidelijk! Ik ga het verzoek dit te kunnen onthouden intern doorgeven. Mocht ik daar zelf een terugkoppeling over ontvangen, deel ik die zeker met je. 


Top, Marcia! Ik wacht deze gewenste aanvulling in spanning af. Bedankt voor je inzet in deze!


Mijn collega's hebben nog wat vervolgvragen om de situatie helder te krijgen, @Ritselsmurf.

Het lukt hen niet om dit te reproduceren. Als in Chrome de scheidingsrand wordt verschoven en de collega's daarna uitloggen, staat die op de laatst gekozen plek. Mogelijk is het een browser specifiek probleem. We zouden graag willen weten: 

  • welke browser gebruik je?
  • welke versie heeft deze browser?
  • welke Windowsversie draait deze op? 

 

De weergave op Android, is dat op een mobiel? Daar kennen we alleen de lijstweergave. Of gaat het bijvoorbeeld om een Chromebook? Ook daar zouden we dan graag willen weten: 

  • welke browser + versie gaat het om?
  • op welk apparaat gebruik je de webmail?
  • op welke ChromeOS draait het apparaat?

 


Ik gebruik Brave, Firefox of Chrome, soms Opera, voor een bredere kijk op eigenaardigheden. Alles in de jongste versies onder Win10 x64 22H2. In Android 10 op TecLast M40SE gebruik ik ook Brave, Firefox of Chrome, altijd in landschapformaat. Het probleem doet zich daar identiek voor, met dat verschil dat ik de scheidingsrand dus niet beet kan pakken. Het ging overigens om het uitschakelen van de PC of het tablet, niet alleen uitloggen voor webmail.

Sinds gisteren lijkt overigens het probleem ‘opgelost’, op beide fronten. Ik heb niets aangeraakt, alleen de dagelijkse raadpleging van de diverse bladzijdes uitgevoerd. Het is erg aangenaam om deze zonder de bekende ergernis te aanschouwen, kan ik je zeggen! De scheidingsrand bevindt zich (ongeveer) in het midden, maar of dat mijn laatst ingestelde positie is of een berekende, dat kan ik helaas niet beoordelen. Maar ik ben wel op mijn hoede met dit soort fluctuaties, die zomaar weer voorbij kunnen zijn. En soms een (on)bedoelde verbetering kunnen vormen.

Weet jij er meer van?


Vreemd! Ik stuur je ervaring door! Fijn dat het nu in ieder geval weer naar behoren lijkt te werken. 


Wat ik al verwachtte, vandaag is de fout weer terug. Dus na uitloggen van webmail en afsluiten van de PC gisteren en starten van de PC en weer inloggen bij webmail vanochtend. Ik kan nu maar 2½ regel van de e-maillijst zien door de scheidingsrand, de rest is voorbeeldvenster. Frustrerend!


Ik geef het door!


Mijn collega geeft aan dat de webmail de browser Brave niet ondersteunt. Ik adviseer je dan ook om alleen Chrome en Firefox te gebruiken. Dan zou het beter moeten gaan!


Nee.

Het probleem treedt met alle browsers op, dus dit is geen geldig argument.

Bovendien zou dat heel eigenaardig zijn, want Brave is gebaseerd op precies dezelfde kern als Chrome en alle extensies (nu uitgeschakeld) van de een passen ook in de ander. Ik doe er praktisch alles mee en bijna altijd naar alle tevredenheid. Dus ‘alleen Chrome en Firefox gebruiken’ is uitgesloten voor mij.  

Maar de technici hebben blijkbaar nog helemaal geen idee van wat er misgaat. Ik verzoek ze om vooral door te gaan met zoeken, want ik ga elke dag registreren wat ik waar tegenkom. De klacht is er ernstig genoeg voor en, heel eerlijk, met een flutreden(ering) als deze neem ik geen genoegen!   


Het is al een tijd stil daar. De wisselende start- en opvolgsituaties komen nog steeds in alle genoemde browsers en apparaten voor. Ik vind het zorgelijk dat er nog steeds niets bereikt is en dat het lijkt alsof de dooddoener van laatst 'het antwoord' zou moeten zijn. Ik ben zelf testengineer geweest en hier had ik echt niet mee aan moeten komen. Dus nogmaals de oproep om professioneel onderzoek en een oplossing die aantoonbaar werkt!


Het is zeker vreemd dat dit ook nog steeds bij Chrome voorkomt, ik geef het nogmaals door en hou je op de hoogte!


Ik heb al even reactie, maar het is me helemaal ontschoten om deze terug te koppelen. Mijn excuses. Mijn collega zou volgende graag willen weten: 

  • Welke browser + versienummer + OS wordt gebruikt?
  • Komt de browser voor op de ondersteunde lijst met browsers?
  • Zo ja, treedt dit altijd op als de browser wordt afgesloten, er wordt uitgelogd door de uitlog functie te gebruiken en als de sessie is verlopen?
    Zo niet, wanneer wel en wanneer niet?

Belangrijk hierin voor ons is even dat je een paar dagen achter elkaar alleen Chrome gebruikt en niet Brave. We ervaren dan heel graag hoe je precies uitlogt en of dit dus elke keer gebeurt of niet. 


Ein-de-lijk. Het werkt nu zoals ik wenste. Met alle genoemde browsers open wordt de laatst ingestelde verdeling steeds onderling overgenomen. En wat ik ook al vermoedde, Brave doet keurig mee. De allergie van sommigen blijkt ongegrond. Zelfs in Android wordt de verdeling beïnvloed, al is dat niet één op één. Hopelijk wordt daar ook nog iets op gevonden, de automatische halvering van de beschikbare ruimte, bijvoorbeeld. Of een werkende handgreep om de verdeling handmatig in te kunnen stellen. Nu maar hopen dat deze verbetering behouden blijft bij nieuwe versies, dat weet je vandaag-de-dag maar nooit. Voor nu mijn dank aan de programmeurs.


Blij om te lezen dat het werkt! Fijn dat je het even liet weten nog.