Skip to main content
Beantwoord

Vertraging tussen versturen en ontvangen e-mail en trage update van smartphone

• June 30, 2026
  • 9 reacties
  • 84 keer bekeken

vanmorgen gebeld over e-mail en update"s gsm.ik krijg gisteren avond een e -mail ontvangen om 19,20,

werdt verstuurd naar mijn om 16,21.dus de vraag waarom zit daar 3 uur tussen.ANTW dan zal het wel druk zijn op de site,kletskoek.2 vraag waarom duren de update"S voor dat is verwerkt meestal nog geen 10 min en klaar is kees nou niet bij mijn. 1x 30 min gewacht niks nada de 2 x meer als een 1 uur gewacht,ik dacht dan maar boodschappen doen gsm gewoon aan gelaten,antw ja als je naar buiten heb geen je bereik.weer lariekoek.van boosheid opgehangen.bij ziggo nooit mee gemaakt.de man zij ook ik zit al lang in dit vak ?????.kpn zijn toch de snelste op elk gebied.nou niet bij mijn.zou blij zijn als het contract afloopt

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@pga. Welkom op de KPN Community. Als ik je goed begrijp ben je niet tevreden over het feit dat een e-mail met vertraging is binnengekomen en dat een update langer duurde dan normaal. Het is natuurlijk prima om je frustratie daarover te uiten. Ik wil je wel vragen om spottende opmerkingen achterwege te laten. Mijn collega's aan de telefoon en ​@AriënC doen hun best om je te helpen en we vinden het hier belangrijk dat we elkaar op een respectvolle manier blijven aanspreken. Daarom heb ik je berichten een klein beetje aangepast. Lees onze huisregels hier nog even over door.

Verder noemt ArienC een heel plausibele reden waarom de e-mail pas later is binnengekomen bij jou. Het kan zijn dat de mail bij de verzender is blijven haken en toen hij/zij pas bereik had, de mail is verzonden. Ook kan het zijn dat jouw telefoon tijdelijk geen goede verbinding had en daarom de mail later heeft binnen kunnen halen. Het blijft een beetje bij speculeren wat de reden is geweest. Meestal krijgt de verzender een melding per mail waarom een mail niet verzonden kan worden, dus je kunt daar wellicht nog navraag doen. Het lijkt mij niet dat het met een update opgelost kan worden. 

Als je overstapt van Wifi naar 4G/5G kan het zijn dat de update onderbroken wordt en pas later weer herstart wordt. Dat kan een goede reden zijn geweest waarom de update wat langer duurde. Ook kan het druk zijn geweest op de updateserver of was er misschien wat minder capaciteit beschikbaar. Zoals je merkt, zijn er weer allerlei redenen mogelijk waarom een update wat langer duurt. Houd het in ieder geval in de gaten of je merkt dat je vaker geen Wifi of 4G/5G bereik hebt, want dan is het misschien beter om daar op te focussen. Dan kunnen we eens kijken of we daar bij kunnen helpen. 

9 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Het zou kunnen dat de e-mail nog in de Postvak Uit stond, en dat deze nog niet de digitale weg van het internet betreden heeft. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2026

Alles staat gewoon aan,je lijk die medewerker van de kpn, ze moeten gewoon een update geven wat ze ook bij mijn tv hebben gedaan.dat was ook kut

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Kan je de headers van de e-mail bekijken? Misschien is dat via de webmail makkelijker om te doen.
Als je die hier: https://mxtoolbox.com/Public/Tools/EmailHeaders.aspx in plaatst heb je een duidelijk overzicht over de weg die de mail afgelegd heeft.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 30, 2026

Hoi ​@pga. Welkom op de KPN Community. Als ik je goed begrijp ben je niet tevreden over het feit dat een e-mail met vertraging is binnengekomen en dat een update langer duurde dan normaal. Het is natuurlijk prima om je frustratie daarover te uiten. Ik wil je wel vragen om spottende opmerkingen achterwege te laten. Mijn collega's aan de telefoon en ​@AriënC doen hun best om je te helpen en we vinden het hier belangrijk dat we elkaar op een respectvolle manier blijven aanspreken. Daarom heb ik je berichten een klein beetje aangepast. Lees onze huisregels hier nog even over door.

Verder noemt ArienC een heel plausibele reden waarom de e-mail pas later is binnengekomen bij jou. Het kan zijn dat de mail bij de verzender is blijven haken en toen hij/zij pas bereik had, de mail is verzonden. Ook kan het zijn dat jouw telefoon tijdelijk geen goede verbinding had en daarom de mail later heeft binnen kunnen halen. Het blijft een beetje bij speculeren wat de reden is geweest. Meestal krijgt de verzender een melding per mail waarom een mail niet verzonden kan worden, dus je kunt daar wellicht nog navraag doen. Het lijkt mij niet dat het met een update opgelost kan worden. 

Als je overstapt van Wifi naar 4G/5G kan het zijn dat de update onderbroken wordt en pas later weer herstart wordt. Dat kan een goede reden zijn geweest waarom de update wat langer duurde. Ook kan het druk zijn geweest op de updateserver of was er misschien wat minder capaciteit beschikbaar. Zoals je merkt, zijn er weer allerlei redenen mogelijk waarom een update wat langer duurt. Houd het in ieder geval in de gaten of je merkt dat je vaker geen Wifi of 4G/5G bereik hebt, want dan is het misschien beter om daar op te focussen. Dan kunnen we eens kijken of we daar bij kunnen helpen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2026

Sinds ik bij kpn zit,nog nooit problemen gehad,zoals tv en mobiel,jullie geven toch de wifi door.dus dat probleem licht bij niet bij mijn.mijn 2e tv dat is helemaal niks die doet het niet eens,dus kan niet kijken.daar bel ik niet over omdat het toch niet helpt,bij ziggo perfect,als het zo door gaat stap ik weer over

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Daarom is mijn advies om naar de headers te kijken. Die geven prima aan wanneer de e-mail verzonden is, en dus door de e-mailserver ontvangen is. Kijk eens naar de tijd in de header van de e-mail uit de Verzonden Items map?

Ik kan mij niet indenken dat een e-mail consequent vertraagd is. Want ik stuur geregeld ook e-mails via de KPN-server, en die komen netjes op tijd aan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 1, 2026

Wat is een header

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

Wat is een header

De titel van de mail in de aanhef, oftewel berichten.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

​@JanD Nee, de titel wordt de subject genoemd. 

De header is de verzameling technische gegevens die door mailservers aan een e-mail worden toegevoegd. Deze informatie wordt gebruikt om de route van de e-mail te volgen, de afzender te identificeren en de authenticiteit van het bericht te controleren. De header is normaal gesproken verborgen; standaard zie je alleen velden zoals Van, Aan, Onderwerp en Datum.
Een volledige e-mailheader bestaat uit een reeks sleutel-waardeparen, bijvoorbeeld:

Voorbeeld:

Return-Path: <afzender@example.com>
Received: from mail.example.com (mail.example.com [192.0.2.10])
    by mx.ontvanger.nl with ESMTPS id abc123
    for <gebruiker@ontvanger.nl>;
    Tue, 1 Jul 2026 10:15:42 +0200
Received: from laptop.example.com (unknown [198.51.100.25])
    by mail.example.com with ESMTPSA;
    Tue, 1 Jul 2026 10:15:40 +0200
From: Jan Jansen <afzender@example.com>
To: gebruiker@ontvanger.nl
Subject: Testbericht
Date: Tue, 1 Jul 2026 10:15:38 +0200
Message-ID: <123456789@example.com>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; ...
Authentication-Results: mx.ontvanger.nl;
    spf=pass smtp.mailfrom=example.com;
    dkim=pass;
    dmarc=pass

Als je goed kijkt zie je hier drie verschillende tijden staan. Dit zijn oplopend de tijden van de systeemtijd van jou computer, de tijd waarop de ontvangende e-mailserver jou e-mail ontvangt, en de tijd dat e-mail server van je geadresseerde de e-mail ontvangt. Hierin zie je dat er maar 4 seconden tussen zit voordat de e-mail in de e-mailbox van jou geadresseerde zit. 

In je e-mail die in de Verzonden Items map staat, die is juist compacter, dat die enkel laat zien wanneer de e-mail is weggestuurd volgens de tijd van jouw apparaat. Dat geeft dan de indicatie wanneer hij dus gestuurd is, en of dat direct is gegaan nadat je verwacht dat de e-mail gestuurd is. 

Als je verzender de volledige route wilt weten, dan moet de ontvanger de rauwe e-mail of op zijn minst de headers naar jouw doorsturen. Een reply of forward gaat niet werken.Â