Skip to main content

Ik benĀ iets opmerkelijks tegen het lijf gelopen.

Ik heb een mailbox A met wachtwoord B. Aan mailbox A hingen aliassen C, D, E en F. Aliassen E en F heb ik vervangen door aliassen G en H. Maar als ik in mijn emailprogramma aliassen E en F gebruik / blijf gebruiken dan wordt ook voor aliassen E en F email opgehaald (als ik gebruikersnaam A en wachtwoord B gebruik).

Heeft dit te maken met het feit dat er een ā€œreserveringā€ op E en F is aangebracht en dus waarschijnlijk door de KPN nog als ā€œactiefā€ zijn aangemerkt ?

Hai @Willy22, dat is wel gek inderdaad! Volgens mij is dat niet de bedoeling hoewel het 9 van de 10x ook niet echt kwaad kan denk ik.
Ik kan de reserveringen er wel afhalen om eens te kijken of dat iets uitmaakt. Zou je me daar dan een privƩbericht over willen sturen?


@ThomasĀ 

Dringend advies: Ik denk dat de technische jongens (of meisjes) hier toch even naar moeten kijken.


Ik ga hem doorgeven!


@Thomas

Helemaal vergeten dat ik deze vraag had gesteld. Ben ook zeer druk geweest in de laatste dagen. Ik stuur even een privƩ bericht.


Ik heb een privƩ conversatie gehad met @Thomas. En het lijkt erop dat dit een bug / probleem in mijn emailprogramma is. Want het lijkt erop dat het emailprogramma geen controle uitvoert of een emailadres wel of niet bestaat. Ik zal eens contact opnemen met de ontwikkelaars van het emailprogramma.

Ā 

Als ik eenĀ email naar alias E ofĀ F stuur dan krijg ik een melding terug dat deze emailadressen niet meer bestaan. In dat opzicht werkt de KPN emailserver software dus wel naar behoren.


Het is inderdaad een probleem dat zich alleen voordoet in mijn huidige emailprogramma. Bijv. Windows Live Mail controleert wel eerst of een emailadres bestaat voordat het email gaat ophalen en geeft dan een foutmelding als een emailadres/aliasĀ niet bestaat.

Hier mogen de ontwikkelaars van dat ene programma nog wel even hun tanden inzetten.


Nee... helemaal geen bug. Niks aan de hand. Bij het ophalen van mail word er in de communicatie met de mailserver alleenĀ gebruikersnaam A en wachtwoord B gebruikt. Zoals u zelf al schreef. Die zijn gewoon correct. Dus ophalen van mail blijft gewoon werken. Er word niet gecontroleerd of E of F wel bestaan. Want, dat doet er op dat moment helemaal niet toe.

Als u echter een mail probeert te versturen, dan levert dat waarschijnlijk een foutmelding op. Want de mail krijgt als afzender een niet meer bestaand emailadres. En dat accepteerd de mailserver waarschijnlijk niet.

En als dat toch nog zou werken, dan kan de ontvanger niet antwoorden. Via de Reply knop van zijn email cliƫnt.


Het is inderdaad een probleem dat zich alleen voordoet in mijn huidige emailprogramma. Bijv. Windows Live Mail controleert wel eerst of een emailadres bestaat voordat het email gaat ophalen en geeft dan een foutmelding als een emailadres/aliasĀ niet bestaat.

Hier mogen de ontwikkelaars van dat ene programma nog wel even hun tanden inzetten.

Windows Live gebruikt E of F om in te loggen op de server. Dat werkt uiteraard niet meer.

Uw andere emailprgramma, Outlook?, gebruikt A om in te loggen op de server. Dat heeft u zo ingesteld. U had ook in kunnen stellen dat E of F gebruikt moest worden. Dan had u dit topic niet hoeven openen šŸ˜‰


@Nick83Ā 

Windows Live Mail (WLM) werkt nog heel goed op mijn laptop, hoor ! Ik kan het programma echter niet verwijderen vanwege 2 (bizarre) redenen. Nee, geen details.

Nee, ik had dus aliassen E en F in ā€œMijnKPNā€ verwijderd maar niet in mijn emailprogramma. En dan vertoont mijn emailprogramma bovengenoemd gedrag.


@Nick83

Windows Live Mail (WLM) werkt nog heel goed op mijn laptop, hoor !

Ik zeg ook niet dat het programma niet werkt. Maar u schreef:

Bijv. Windows Live Mail controleert wel eerst of een emailadres bestaat voordat het email gaat ophalen en geeft dan een foutmelding als een emailadres/aliasĀ niet bestaat.

Dat heeft niets met "controleren" te maken. Maar het gebruikt gewoon E of F om in te loggen.

Ā 


Ā 

Nee, ik had dus aliassen E en F in ā€œMijnKPNā€ verwijderd maar niet in mijn emailprogramma. En dan vertoont mijn emailprogramma bovengenoemd gedrag.

Welk mailprogramma bedoelt u hier met "mijn mailprogramma"?


@Nick83Ā 

Gebruik jij Outlook ? Zo ja, hoe reageert Outlook in deze situatie ? Krijg je daar ook een foutmelding ?


Outlook reageert zoals u in uw startpost beschrijft. Namelijk email ophalen lukt gewoon als emailadres A en wachtwoord B gebruikt worden. Wat er bij de instellingen voor emailadres ingevuld staat maakt voor het ophalen van mail geen bal uit.

Plaatje erbij. De onderste Aanmeldgegevens worden gebruikt bij het ophalen van mail. Wat er bij het bovenste emailadres staat, onder Gebruikersgegevens, dat maakt voorĀ email ophalen niets uit.


Dus het is gewoon een kwestie wat de ontwikkelaars in hun programma hebben gestopt.