Skip to main content

Regelmatig hapert de verzending van E-mails en krijg ik de melding: wachttijd voor de verbinding met de (SMTP)-server smtp-kpnmail is verlopen.

Wat te doen?

Is dat via de KPN-webmail of een eigen mail-programma @Janoe ?

 


Kpn-webmail via thunderbird


Probeer dan eens een andere browser @Janoe en/of controleer de instellingen van Thunderbird.

Want binnen de webmail is qua verzenden en ontvangen standaard niets in te stellen, het is een webgebaseerde applicatie.

 


Hallo @Janoe 

 

Sinds een tijdje is het nu nodig om ook bij uitgaande mail authenticatie te gebruiken.
Ik vermoed dus dat je geen authenticatie hebt aanstaan voor de uitgaande mailserver, bij een andere Thunderbird gebruiker die exact hetzelfde probleem had was dit het geval.

Je kan hier van alles vinden over mail: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm
en hier vind je de benodigde instellingen voor de servers:

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

In Thunderbird zou je dat dus zo moeten instellen bij de SMTP-server (bij gebruikersnaam dan je eigen e-mailadres invoeren):

 

Voor bepaalde KPN domeinen werkt poort 587 en STARTTLS niet, dan moet je poort 465 en Verbindingsbeveiliging SSL/TLS gebruiken.


Dank je, ga ik proberen.


Best Gesp

Bedankt voor je tip.

Authenticatie aangezet en de mail werkt op dit moment weer prima.


Fijn dat het weer werkt @Janoe 

Is dat met de standaard waarden 587 en STARTTLS zoals in de afbeelding?

 


Inderdaad, die stonden al ingeschakeld, alleen de authenticatie niet.


Dan gebruik je ook geen webmail van KPN, maar een eigen mailprogramma @Janoe 


?

Ik log in met een planet.nl mailadres en een bijbehorend wachtwoord. Ik gebruik Thunderbird .