Skip to main content

Sinds een paar weken duurt het verzenden van emails via mijn Experiabox v10 naar de smtp-server van Strato heel lang, 50- 60 s.  Deze storing geldt voor laptops en pc, voor Windows en Android, voor Thunderbird en Outlook. Andere smtp-server (gmail, werk) zijn normaal bereikbaar.

Via andere netwerken zoals Ziggo of KPN 4G werkt de Strato smtp-server gewoon snel.

Het probleem moet dus tussen de Experia box en de smtp-server zitten. Geen verschil tussen de poorten 465, 587, 25.

Sinds de installatie door de monteur heb ik aan de box niks veranderd. Ik heb ook geen eigen mailserver.

Nu wordt het interessant: als ik via de Experia box met een VPN-verbinding, dus met een ander IP-adres de emails naar Strato verstuur, gaat het razendsnel.

Het probleem heeft dus iets met mijn KPN IP-adres te maken.

Strato zegt met klem, dat zij onschuldig zijn.

@Minka Welkom op het forum. 

Wat vreemd dat het zo lang duurt om de mails te verzenden. Gaat het om verzenden van meerdere mails in 1 keer of duurt het ook zo lang op het moment dat er 1 mail verzonden wordt? 

 


Ook bij alleen een mail. Bij het verzenden via Thunderbird zie ik meteen de melding "verbonden met smtp.strato.com". Daarna een minuut de groene balk als teken dat het verzenden nog niet afgesloten is.


@Rutger_ Duidelijk. Ik heb ook even met een collega overlegd en wat ons opvalt is dat bij het verbinden met een VPN de mail wel direct de deur uit gaat. 

Met andere woorden, met een ander ip adres is het verzenden over dezelfde verbinding geen probleem. Dat duidt toch vaak op een issue bij de ontvanger. Heb je een mogelijkheid nogmaals contact op te nemen met Strato met deze informatie? 

Ik ben benieuwd wat zij dan aangeven!


Bedankt voor de mededeling.Ik zal opnieuw contact met Strato opnemen.


De reactie van Strato Nederland:

Dit is niet een logisch antwoord wat je van KPN hebt gekregen. Als je via je eigen vaste IP mailt gaat de mail traag weg, maar als je via een VPN mailt gaat het ineens snel. Dat duidt er dus op dat het niet aan onze mailserver kan liggen. Die reageren dus duidelijk snel genoeg. Als je een VPN gebruikt omzeil je feitelijk bijvoorbeeld een virusscanner op je Experia box. En zoals je zelf zegt; Als je over willekeurig welk ander netwerk mailt, gaat het prima.

@Minka Bedankt voor het opnieuw contact opnemen met Strato en het delen van het antwoord!

Ik heb deze vraag bij een collega uitgezet, zodra ik antwoord heb zal ik dit zo snel mogelijk delen.