Skip to main content

Sinds kort kan ik via Thunderbird geen e-mail meer verzenden. Geen idee waarom. Ik heb niks veranderd aan de instellingen. Ontvangen van e-mail geeft geen probleem.

Dit is de melding die ik krijg:

Verzenden van het bericht is mislukt.
Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde: Unable to relay without authentication.. Controleer of uw e-mailadres juist is ingesteld in uw accountinstellingen en probeer het opnieuw.

De instelling van mijn SMTP server is:

Instellingen

Beschrijving: ….

Servernaam: smtp.kpnmail.nl

Poort: 587

Beveiliging en  authenticatie

Verbindingsbeveiliging: STARTTLS

Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord

Gebruikersnaam: ….

 

Hallo @Thar 

 

Heb je dan ook je Gebruikersnaam ingevuld, dat is het complete e-mailadres wat je ook voor de inkomende mailserver hebt ingevuld.

 

Hij zal de 1ste keer om het wachtwoord vragen, dat invullen en niet vergeten het vinkje te zetten om het te laten onthouden.


Ja, ik heb als gebruikersnaam het complete e-mailadres ingevuld. Hij komt terug met dezelfde foutmelding. Maakt het nog uit dat het een xxxx@hetnet.nl adres is?


Nee, dat het een hetnet e-mailadres is maakt niet uit.

Misschien klopt het opgeslagen wachtwoord niet, al zou hij daar dan om moeten vragen lijkt mij.

Je kan die vinden onder Instellingen:

Daar het smtp wachtwoord verwijderen, bij de volgende keer ophalen zou Thunderbird er dan weer om moeten vragen.


Wachtwoord verwijderd en opnieuw ingesteld. Maar zonder effect. Ik krijg weer dezelfde foutmelding….


Die foutmelding geeft toch aan dat er geen authenticatie gedaan wordt.

Staat er misschien een spatie voor of achter het e-mailadres in de gebruikersnaam?

Heb je nog meer KPN mailaccounts?
Zo ja, dan zou je een andere kunnen proberen, het wordt alleen gebruikt voor de authenticatie en heeft dus geen invloed op het afzender e-mailadres.


@Thar 

Ik zou toch eens de verificatie/authenticatie opties/velden nog eens nalopen. In mijn emailprogramma (ik  gebruik geen Thunderbird) ziet het er als volgt uit. Zie de plaatjes hieronder:

 

 


heb je thunderbird al geupdate en kijk of het verzenden wel lukt via thunderbird. 

Want het moet wel gaan doen. 

Hier zijn de juiste mailserver adressen van kpnmail. 

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

veel succes nog 


Die foutmelding geeft toch aan dat er geen authenticatie gedaan wordt.

Staat er misschien een spatie voor of achter het e-mailadres in de gebruikersnaam?

Heb je nog meer KPN mailaccounts?
Zo ja, dan zou je een andere kunnen proberen, het wordt alleen gebruikt voor de authenticatie en heeft dus geen invloed op het afzender e-mailadres.

Inderdaad een ander KPN mail account gebruikt, met hetzelfde resultaat: dezelfde foutmelding, helaas.

 


heb je thunderbird al geupdate en kijk of het verzenden wel lukt via thunderbird. 

Want het moet wel gaan doen. 

Hier zijn de juiste mailserver adressen van kpnmail. 

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

veel succes nog 

Thunderbird is geüpdatet, denk ik. Als ik check zie ik staan:

Dus daar valt niet zo veel te halen, denk ik.

 

 


Gebruikt je een VPN verbinding?
Dat geeft ook vaak problemen, al zou je dat dan voor inkomende mail ook moeten hebben lijkt mij.

 

Heb je het account als IMAP toegevoegd in Thunderbird?

Zo ja dan staat ook alle mail nog op de KPN mailservers, je kan het account dan eens helemaal verwijderen uit Thunderbird en opnieuw instellen.
Opnieuw instellen zou automatisch moeten gaan na invullen e-mailadres en wachtwoord.


Gebruikt je een VPN verbinding?
Dat geeft ook vaak problemen, al zou je dat dan voor inkomende mail ook moeten hebben lijkt mij.

 

Heb je het account als IMAP toegevoegd in Thunderbird?

Zo ja dan staat ook alle mail nog op de KPN mailservers, je kan het account dan eens helemaal verwijderen uit Thunderbird en opnieuw instellen.
Opnieuw instellen zou automatisch moeten gaan na invullen e-mailadres en wachtwoord.

Nee, geen VPN verbinding.

Ook niet een account als IMAP toegevoegd in Thunderbird.


Probeer eens of deze instelling werkt, dus poort 465 en verbindingsbeveiliging SSL/TLS:

 

Als dat ook niet werkt:

Nee, geen VPN verbinding.

Ook niet een account als IMAP toegevoegd in Thunderbird.

Wat bedoel je met die laatste zin?
Het gaat om het account waar je problemen mee hebt, hoe heb je dat ingesteld, POP of IMAP?
Als het IMAP is dan kan je het account verwijderen en opnieuw instellen.
 

Anders kan je eens proberen of het via dat andere KPN account wel lukt en die instellen in Thunderbird.


Hoi @Thar. Wat vervelend dat je deze foutmelding te zien krijgt. Weet je zeker dat het wachtwoord klopt? Zou je eens willen inloggen op KPN Webmail om dat te controleren? Krijg je het HetNet e-mailadres ook te zien wanneer je inlogt op https://email.kpn.com/ of is het e-mailadres wat je wil instellen een alias van een mailbox?


Op KPN Webmail kan ik gewoon inloggen. Op https://email.kpn.com/ zie ik het e-mail adres en als ik doorklik zie ik de aliassen die daarmee samenhangen.

 


En wil je dan een e-mailadres instellen dat als alias onder een mailbox hangt? In dat geval gebruik je als gebruikersnaam het mailadres van je mailbox. Misschien kan je het beste het e-mailaccount helemaal opnieuw aanmaken in Thunderbird en als het goed functioneert de oude verwijderen. 


Ik heb een nieuwe e-mail account aangemaakt, maar daar doet zich hetzelfde voor.

Ik krijg het bericht:

Heb je een suggestie voor een goed ander email programma?

Langzamerhand wordt je nl. moedeloos van al dit gedoe…..

 

 


Ik kom er achter dat soms er wel om een wachtwoord wordt gevraagd en soms niet. In dat laatste geval wordt de mail niet verstuurd.

Dus het is zaak om die vraag naar het wachtwoord op te kunnen roepen, dus zichtbaar te maken, zodat ik het wachtwoord kan invoeren….

Is dit een aanwijzing voor de oorzaak van het probleem van niet kunnen verzenden van mails?


Thunderbird zou na invoeren en opslaan van het wachtwoord daar sowieso niet meer om moeten vragen.

Ik heb Thunderbird op een stuk of 5 PC's/Laptops geïnstalleerd, dat werkt zonder problemen met de kpn e-mailaccounts.

Het lijkt er op dat er toch iets mis is met jouw Thunderbird programma.

Je zou hem eens kunnen verwijderen, daarna ook in de mappen onder %userprofile%\AppData de mappen daaronder die met Thunderbird te maken hebben verwijderen.
Wel eerst eventuele data (mails, contacten e.d.) in lokale mappen ergens opslaan als je dat wilt bewaren.

Daarna weer opnieuw installeren.

Als dat ook niet helpt dan weet ik het verder ook niet meer.


Excuses voor de traagheid van mijn reactie…. Ik kan al enige tijd weer mails “normaal” verzenden: als het mij niet lukt met mijn normale e-mail adres dan gebruik ik een van mijn aliassen. Dan krijg ik de vraag om het wachtwoord in te vullen en de mail die ik wil verzenden wordt dan zonder problemen verzonden… Ik kan dus weer normaal werken met Thunderbird. 

Dank voor alle moeite.

Ik werd op dat spoor gebracht door de opmerking van “Vikash van KPN Moderator”, toen hij het had over het instellen van een e-mailadres dat als alias onder een mailbox hangt….

Het is geen koninklijke oplossing, maar het normale werken met Thunderbird is nu weer mogelijk.

Jammer dat ik het niet helemaal snap wat er gebeurt. Maar goed, voor nu werkt een en ander weer.

Nogmaals dank!!


@Thar 

Misschien helpt het volgende:

1)) Maak een kopie van alle emails (bij elk POP account)

2)) Verwijder het account in Thunderbird en maak het weer aan.

Probleem opgelost ?


Reageer