Skip to main content
Antwoord

Verzoek tot overzetten e-mail adres naar nieuw abonnement

• December 1, 2025
  • 12 reacties
  • 93 keer bekeken

Ik heb onlangs het KPN-abonnement van mijn vader overgenomen. Nu heeft hij zelf voor zijn eigen woning weer een nieuw KPN-abonnement genomen. In mijn abonnement staat nog zijn kpnplanet.nl e-mail adres. Graag wil ik deze over laten zetten naar zijn abonnement. Zie mijn profiel opmerkingen met de gegevens.  

Beste antwoord door Treleoz

@WMG-N 

Zojuist met KPN contact gehad. Het kpnplanet account wordt in zijn geheel overgezet naar zijn abonnement. Zonder alias aan te laten maken onder zijn kpnmail account. 

Actieve accounts kunnen dus zonder problemen overgezet worden van het ene naar andere abonnement.

Optie 3 is dus van toepassing en als het overgezet is, zal het tijdelijk aangemaakte kpnmail account verwijderd worden. 

12 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

@Treleoz 

Hangt dat kpnplanet.nl adres aan een ander KPN account als een alias ? Of is het een emailaccount (dus geen alias) ?

Als dat account een xxxxx@kpnmail.nl account is, dan kan de KPN dat account in zijn geheel verplaatsen naar het nieuwe abonnement. Zie punt 4)) hieronder.

Heeft dat account (!!!!) een andere naam dan moet je wat meer werk verzetten:

1)) Maak bij jouw vader een nieuw emailaccount aan. Dit kan alleen nog maar een xxxxx@kpnmail.nl account zijn.

2)) Stel bij dat (kpnplanet.nl ??) account een “forward” in (dat doe je in de KPN webmail) dat email voor jouw vader doorstuurt naar zijn nieuwe emailadres.

3)) Verplaats m.b.v. jouw emailprogramma jouw vader's email naar zijn account. Dit kan alleen als het doel-account IMAP gebruikt in jouw emailprogramma.

4)) Bel met de KPN klantenservice (tel. 0800 - 0402 ) of maak een Terugbelafspraak  En vraag of zij het emailadres van jouw vader naar zijn nieuwe abonnement willen verplaatsen. Hetzij als een apart account of als een alias.

5)) Als alles goed is overgekomen / gegaan, verwijder dan de “Forward” (zie hierboven).

6)) Klaar.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

@WMG-N 

Bedankt voor je uitleg. Dit had ik ook gehoord toen ik met de klantenservice belde. Op dit forum lees ik echter dat het ook via dit forum geregeld kon worden door een moderator. Dit las ik in een post van enkele maanden geleden nog als ik het goed heb. 

Het KPNplanet adres is overigens een account en geen alias. 

Mijn vader heeft nu een kpnmail account aangemaakt op zijn abonnement en het kpnplanet mail account forwarded naar dat adres. Hoe moeten wij stap 3 toepassen? Bedoel je hiermee dat hij de e-mails van het kpnplanet account oversleept naar zijn kpnmail account? Of bedoel je iets anders?

Voor nu zal ik een terugbelverzoek aanmaken zodat ze het mailaccount kunnen overzetten naar zijn abonnement. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

@Treleoz 

Nee, de moderators kunnen dit niet meer doen sinds een ca. 2 jaar. Daarvoor moet je echt bij de KPN klantenservice zijn. En jij moet dit verzoek doen omdat het kpnplanet emailadres bij jouw abonnement hoort en niet bij jouw vader's abonnement.

Er is dus al een “forward” ingesteld. Mooi, dat scheelt alweer.

1)) Om een ramp te voorkomen moet je eerst zoveel mogelijk email die nog bij dat kpnplanet account van jouw vader staat verplaatsen naar het nieuwe kpnmail adres van jouw vader. Bel pas daarna met de KPN.

Kopieren / verplaatsen email: zorg ervoor dat je in het emailprogramma (bijv. van jou) 2 (tijdelijke ???) emailaccounts hebt en die naar het (in dit geval) kpnplanet emailadres én het nieuwe kpnmail emailadres van jouw vader wijzen. Dan moet je natuurlijk ook de gebruikersnaam + wachtwoord van jouw vader's kpnmail account weten en invullen om daar toegang tot te krijgen. Zorg ervoor dat het account, waar de email naartoe moet worden verplaatst, een IMAP account is. Selecteer per map alle email en sleep/kopieer/verplaats die email naar de juiste map onder kpnmail account (IMAP). Het emailprogramma herkent dat de doelmap een IMAP account is en gaat dan aan de slag om alle email weer op de KPN emailservers te zetten, in dit geval het kpnmail account van jouw vader.

2)) Wat wil jouw vader ? Wil hij alleen dat ene nieuwe xxxx@kpnmail.nl account gebruiken dan moet je vragen om dat kpnplanet adres naar dat nieuwe account te laten verplaatsen als een alias. Dat kan altijd. 

3)) Is het geen probleem dat jouw vader een 2e account heeft, dan kan de KPN misschien het account in zijn geheel verplaatsen. Ik schrijf “misschien” omdat ik niet weet of je een kpnplanet account kunt laten verplaatsen. Het kan zijn dat dit alleen mogelijk is met een @kpnmail.nl account. Gewoon even vragen of het mogelijk is. Indien het niet mogelijk is moet je (jammer maar helaas) optie 2)) (zie hierboven) gebruiken.

(Laat even weten wat je gedaan hebt. Dit is ook voor mij een beetje “onbekend terrein").

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • December 2, 2025

@WMG-N 

Zojuist met KPN contact gehad. Het kpnplanet account wordt in zijn geheel overgezet naar zijn abonnement. Zonder alias aan te laten maken onder zijn kpnmail account. 

Actieve accounts kunnen dus zonder problemen overgezet worden van het ene naar andere abonnement.

Optie 3 is dus van toepassing en als het overgezet is, zal het tijdelijk aangemaakte kpnmail account verwijderd worden. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Bedankt. Goed om te weten. Met deze kennis kan ik weer andere KPN klanten helpen. ;-)

• December 2, 2025

​Zojuist met KPN contact gehad. Het kpnplanet account wordt in zijn geheel overgezet naar zijn abonnement. Zonder alias aan te laten maken onder zijn kpnmail account. 

Is dit al gebeurt? Of heeft een KPN medewerker beweert dat dit zo zal gebeuren?

Het maakt geen bal uit of het een alias word of niet. Want je merkt er niets van. De werking is hetzelfde. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

@Marlon92 

Ik snap dat de werking hetzelfde is. Ik vind het zelf ook onnodig om een e-mailadres 'bezet' te houden enkel om hier een alias onder te hebben hangen (niet dat er anderen zijn die hetzelfde adres zouden aanmaken). 

Ik heb aan de telefoon met de medewerker inderdaad hetzelfde nagevraagd of het een alias wordt of dat het account wordt overgezet en het tweede is het geval, volgens de medewerker. Hoe het in de praktijk gaat zijn, moet nog blijken.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

​Zojuist met KPN contact gehad. Het kpnplanet account wordt in zijn geheel overgezet naar zijn abonnement. Zonder alias aan te laten maken onder zijn kpnmail account. 

Is dit al gebeurt? Of heeft een KPN medewerker beweert dat dit zo zal gebeuren?

Het maakt geen bal uit of het een alias word of niet. Want je merkt er niets van. De werking is hetzelfde. 

Klopt. Maar ik wist dus niet of men ook een kpnplanet account in zijn geheel kon overzetten (kan dus kennelijk wel). Vandaar de extra uitleg.

In het verleden was er hier op het forum meer dan eens een probleem met het overzetten van aliassen met als gevolg dat klanten hun hele emailarchief verloren. Vandaar het extra verhaal over het overzetten van email.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Treleoz. Welkom op de community! Fijn om te horen dat het KPNplanet account helemaal kan worden overgezet naar het abonnement van je vader, zonder dat er een alias wordt gemaakt. Uit je bericht begrijp ik dat het e-mailaccount nog niet is verhuisd. Laat je ons weten hoe dit afloopt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Hoi ​@Vikash van KPN,

Het overzetten is inmiddels gelukt en ging vrij snel!

Het hele kpnplanet.nl account is zonder problemen overgezet van mijn abonnement naar die van mijn vader. Er is dus geen alias aangemaakt onder zijn tijdelijk aangemaakt kpnmail.nl account. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Fijn dat het volledige kpnplanet.nl account zonder problemen is meeverhuisd naar het abonnement van je vader, en dat er geen extra alias nodig was.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

Hoi ​@Vikash van KPN,

Het overzetten is inmiddels gelukt en ging vrij snel!

Het hele kpnplanet.nl account is zonder problemen overgezet van mijn abonnement naar die van mijn vader. Er is dus geen alias aangemaakt onder zijn tijdelijk aangemaakt kpnmail.nl account. 

Weer wat geleerd.