Skip to main content

Sinds een week of zes krijg ik regelmatig als ik een verstuurde mail wil openen, alleen de header te zien, en bericht ‘ Dit bericht is niet gedownload van de server.’. Ik kan het uit gegane mailtje dus niet meer lezen! 

Hallo @Marjet12 

 

Kan je de verstuurde mails nog wel lezen via webmail?

Heb je dit probleem op een mobiel of PC en met welk mail programma?

 

 


Op mijn iPad. Mail die ik daar vandaan verstuur (bijna alle!) zie ik niet terug in de uitbox van de webmail. Ik heb dan ook geen idee over welke server het gaat…


Ik gebruik de Mail-app van Apple (kan geloof ik ook niet anders).


Alles wat je verzend vanuit de mail app op je Mac of iPad, zie je niet terug in de verzonden items van webmail, althans als je POP bij de mail instellingen hebt staan.

Tip! Zet jezelf in de BCC, dan heb je altijd een kopietje voor jezelf. 


Alles wat je verzend vanuit de mail app op je Mac of iPad, zie je niet terug in de verzonden items van webmail.

Tip! Zet jezelf in de BCC, dan heb je altijd een kopietje voor jezelf. 

Maar op welke server staat het dan, als het niet bij KPN is?


Goede tip @driemaster maar die mails zouden natuurlijk ook gewoon leesbaar moeten zijn in de Verzonden map van zowel de iPad en indien gebruik wordt gemaakt van IMAP in de webmail.

 

@Marjet12

Misschien heb je dat al gedaan, zo niet kan je dan de iPad eens herstarten, zie hier hoe je dat doet: https://support.apple.com/nl-nl/HT210631

Misschien verhelpt dat het probleem, zo niet:

Als je bij de instellingen kijkt in je mail programma, welk protocol gebruik je dan om mail op te halen, IMAP of POP?

Kan je afbeeldingen plaatsen van je instellingen, wel even het emailadres gedeelte voor het @ weghalen.

 


Hoe staat je mail ingesteld? POP of IMAP?

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen.htm


SMTP voor uitgaande, imap voor binnenkomend 


Goede tip @driemaster maar die mails zouden natuurlijk ook gewoon leesbaar moeten zijn in de Verzonden map van zowel de iPad en indien gebruik wordt gemaakt van IMAP in de webmail.

 

@Marjet12

Misschien heb je dat al gedaan, zo niet kan je dan de iPad eens herstarten, zie hier hoe je dat doet: https://support.apple.com/nl-nl/HT210631

Misschien verhelpt dat het probleem, zo niet:

Als je bij de instellingen kijkt in je mail programma, welk protocol gebruik je dan om mail op te halen, IMAP of POP?

Kan je afbeeldingen plaatsen van je instellingen, wel even het emailadres gedeelte voor het @ weghalen.

 

Herstarten had ik al eerder gedaan, inderdaad. 


In je afbeelding kan ik je emailadres zien, je kan dat plaatje nog weghalen door op de 3 puntjes onderaan die post te klikken en dan Bewerk te kiezen.

 

Welke server staat bij de IMAP instellingen ingesteld?

Daar zou je nu imap.kpnmail.nl moeten gebruiken, ook voor @wxs.nl email adressen, zie ook deze pagina: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

 

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Voor de duidelijkheid: Waar staat KPN (e-mailadres / wachtwoord) invullen kan je gewoon je wxs email adres en wachtwoord invullen.


Zo staat deze ingesteld. Ik gebruik zowel Wxs.NL als planet.NL. Dat zijn (inderdaad)aliassen. Ook de andere account (planet.NL) heeft dezelfde instellingen. 
Als de instelling zo staan, gaan de uitgaande mailtjes dan ook naar de server van KPN? Zo ja, waar vind ik die dan? 

 


De uitgaande mail gaat zo i.d.d. via de uitgaande server van KPN.

Maar het synchroniseren van de mappen in het mail programma gebeurd via de IMAP server, je moet dus bij de instellingen van de inkomende server kijken hoe dat staat ingesteld.


Dat lijkt goed in gesteld. Zelfs ‘server’ is aangevinkt…Maar waar staan ze dan bij KPN? Kijk er iemand van KPN mee op dit forum? 
Het blijft heel vervelend dat de mailtjes op de iPad niet meer te lezen zijn, maar als ze ergens op een server bewaard worden, ben ik ze iig niet kwijt. En misschien is er een probleem met de server? Dan kan de KPN er misschien iets aandoen? 

 


Als ze op de server zouden staan moeten ze in webmail in de map Verzonden staan, als je ze daar niet ziet staan ze helaas niet op de server.

Als er algemene problemen met de IMAP server zouden zijn waren er veel meer berichten over geweest dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

 

Heb je nog een ander apparaat waarmee je mail ophaalt of kan je dat ook nog instellen op een ander apparaat, dan wordt al meer duidelijk waar het probleem zit als het daar wel goed of ook fout gaat.

Als dat goed gaat zou je het account van de iPad kunnen verwijderen en opnieuw aanmaken, misschien dat daar een fout in zit.

 

Er zal nog wel iemand van KPN reageren maar gezien de drukte op het forum kan dat een aantal dagen duren.

 

 


Ik heb mail op mijn Samsung mobiel. Daar lijkt het probleem niet te zijn. Dan zou het toch iets met iOS zijn. Er is al eerder discussie over geweest, maar die draad is niet (meer) toegankelijk. 
Misschien inderdaad account opnieuw aanmaken. En misschien komt er nog een reactie van KPN. 
Hartelijk dank voor alle adviezen! 


Hallo @Marjet12 

 

Toevallig gisterenmiddag net zo'n soort probleem tegengekomen maar dan op een iPhone, dat is opgelost door het verwijderen en opnieuw aanmaken van het account.

Probleem was ontstaan na installatie van de laatste iOS update, heeft jouw iPad die ook gehad net voor de problemen begonnen met je mail?


Hartelijk dank @GeSp ! Ik heb iig de update van iOS (15.7) geïnstalleerd. Dat bleek nog niet gedaan. En ik ga naar de KPN om mijn account opnieuw te installeren. De vraag blijft voor mij: over welke server gaat het? Staan de mailtjes daar nog, en kan ik die nog terughalen. Misschien heeft de @KPN antwoord? 


Hallo @Marjet12, welkom op het forum! Ik kwam jouw topic tegen en ik ben erg blij om te zien dat @driemaster en @GeSp je van goed advies hebben voorzien, dank daarvoor 🙂 . Ik vrees alleen dat het lastig gaat worden om de eerder verzonden mail dan nog te achterhalen. Je ziet ze dus niet meer staan binnen de Webmail in de map Verzonden?


Nee. Maar geen van de uitgaande mail vanaf mijn iPad staat in uitgaande mail op webmail. Moet ik dan andere instellingen gebruiken? 


Ik vergeet helemaal om je te bedanken voor je reactie! 


Hoi Marjet. Als ik je screenshots zo bekijk staan de serverinstellingen goed. Ik kan het dan ook even niet plaatsen. Met jouw mobiele telefoon van Samsung had je toch wel de optie om de verzonden mail te bekijken? Dan lijkt het mij toch een iOS issue. 


Ik ga mijn e-mail accounts verwijderen en opnieuw installeren. Omdat de inrichting met 2 mailboxen (wxs en planet) ook raar is, ga ik toch maar even langs bij een KPN-service punt…

ik laat weten als het het probleem daarmee is opgelost. Duimen….


@Marjet12 Ik hoop dat het dat dan is Marjet. Ik hoor graag wat de uitkomst is!


@Remco_  En toe ontdekte is een heel klein tekstje onderin de mailbox van wxs.NL, de mailbox waar vanuit mijn mail wordt gestuurd. 

In de details staat dat er geen wachtwoord is opgevoerd voor wxs, maar dat is wel zo! Maar zeer wrs is dit de reden waarom er niet wordt gesynchroniseerd met kpn-mail. Helaas weet ik het wachtwoord van wxs niet meer. Misschien als ik dat ww aanpas, dat het probleem is opgelost . Maar hoe vraag ik een nieuw ww aan?


Hallo @Marjet12 

 

Als je kan inloggen via webmail https://webmail.kpnmail.nl met je wxs account en bijbehorend wachtwoord dan is het wachtwoord wat je intypt goed.

Als je het wachtwoord niet meer weet kan je via https://email.kpn.com (daar eerst inloggen met je KPN ID) een nieuw wachtwoord instellen voor je wxs account.