Skip to main content

Sinds een paar weken kan ik mail die ik verstuur op mijn Iphone8 niet meer in “verzonden” teruglezen op mijn MacBook Air, en andersom. De via mobiel verzonden mails staan ook niet in de “verzonden map” van Webmail. De via de Mac verstuurde mails staan er wel in.

Ik heb een Planet IMAP account. Tot een paar weken geleden geen enkel probleem gehad. Dit is erg lastig voor mij als ZZP-er; ik moet op al mijn apparaten mail kunnen raadplegen.

Alle instellingen gecheckt en OK. Wie kan mij helpen?

Zou KPN wellicht kunnen reageren? Het lukt mij niet om contact met ze te krijgen.

Dank bij voorbaat.

 

 


Hoi Eveline, welkom op het forum!  Het is op het moment wat drukker waardoor het wat langer duurt voor de topics opgepakt worden door een van ons. Ik begrijp uit je bericht dat het alleen de mails vanaf de iPhone zijn die niet in de Webmail en de MacBook terug te vinden zijn. Dat wijst er toch op dat ergens een instelling veranderd is. Wil je eens in de webmail het volgende doen:

 

Ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Kijk of daar mappen bij staan die niet aangevinkt zijn. Zo ja, vink ze alsnog aan en kies dan voor “Opslaan”.

Ik verwacht dat in die lijst een extra map voor verzonden items staat (afkomstig van je iPhone) die niet aangevinkt is. Dan kan de webmail die map ook niet binnenhalen, en dan ook niet synchroniseren naar je MacBook. Eenmaal aangevinkt zal het wel gesynchroniseerd worden.


Hallo Erik. Dank je wel voor je reactie. Alle mappen zijn aangevinkt. De bovenste mappen met een grijs vinkje, de onderste mappen met een blauw vinkje.

Het probleem met verzonden mail is over en weer. Dus mail op iPhone verzonden niet zichtbaar op Mac, en andersom ook niet…. De verzonden mail is dus alleen zichtbaar op het apparaat waar het mee verzonden is…

 


 


Ah, op die fiets. In ieder goed om gecheckt te hebben dat het in de webmal goed staat. Wel, voor de zekerheid, ik zie dat je in dat scherm nog een stukje naar beneden kunt scrollen. Er staan geen mappen meer verder naar onderen die toch niet aangevinkt zijn?

 

Volgende stap is checken in de iPhone en op de Mac of daar alle mappen geabonneerd zijn.

 

Voor de iPhone gaat dat als volgt. Dit komt uit een Engelstalige instructie en ik heb geen apparaat bij de hand om dit zelf te testen, dus het kan zijn dat de termen niet helemaal kloppen :)

Ga in de iPhone naar de e-mail instellingen en kies het KPN account en vervolgens de IMAP instellingen. Kies onderaan voor de geavanceerde instellingen. Je zou dan items moeten zien voor ‘verzonden items’ en ‘verwijderde items’. Klik deze een voor een open en zet de instelling op ‘remote’. Dat is dan de Engelse term, ik weet niet precies hoe ze dat in het Nederlands vertaald hebben, maar het zal iets zijn als server, of afstand. Mocht je er niet uitkomen geef even aan welke opties je krijgt.

Vervolgens moet je ook op de mailbox instellingspagina selecteren naar welke map op de server dit moet synchroniseren. Dit staat onder de kop ‘Op de server’. Verzonden items moet synchroniseren naar Verzonden, Verwijderde items naar Prullenbak.

 

Voor de Mac ga je, in de Mail App, naar Mail en kies je voor Instellingen. Je krijgt dan onderstaande pop-up. Dit is ook weer afkomstig uit een Engelstalig voorbeeld dus het kan zijn dat mijn vertalingen niet helemaal kloppen. Kies daar bovenin voor Accounts en selecteer aan de linkerkant je account. Kies dan aan de rechterkant voor het middelste tabblad Mailbox Gedrag. Achter Concepten (Drafts), Verzonden, Spam en Prullenbak staan uitvouwmenu's. In die menu's staan de verschillende mappen op onze server waarmee je de lokale versie van die map kun synchroniseren. Zorg dat deze overeenkomen met de mappen zoals ze in de webmail staan.

 

 

Als je dit op beide apparaten hebt gedaan, verstuur vanaf beide een testmail. Het zou dan allemaal met elkaar moeten synchroniseren.


Dank je Eric,

Ik heb je instructies opgevolgd, dit is het resultaat:

  • een testmail via mobiel komt op webmail in mijn eigen map “sent messages”
  • op mijn mac is deze mobiel verstuurde mail te zien onder (pijltje): verstuurd
  • op mijn iphone is deze verstuurde mail te zien in de map “alle verstuurde”.
  • een testmail via de mac komt op webmail in de map “sent messages”
  • op mijn iphone is deze verstuurde mail te zien onder “alle verstuurde”. Maaaaar naar een paar minuten (of na opnieuw opstarten) is ie daar weg en krijg ik lang een draaiend apple wiel….. ik kan ‘m dan nergens meer terugvinden op de iphone. Op de iphone staat bij geavanceerd als Verstuurd map aangegeven: sent messages
  • op mijn mac is deze verstuurde mail te zien onder (pijltje) verstuurd

Er lijkt dus nog iets mis te gaan met via de Mac verstuurde mails. Die krijg ik niet terug op mijn Iphone. Of beter gezegd: ze zijn na een paar minuten verdwenen… Heb je hier nog een idee over?

Alvast bedankt. Super fijn dat je me kan helpen hiermee.

 

 

 


Eric, op dit moment werkt alles. Heel vreemd allemaal, ik heb nl geen instellingen meer veranderd.

Opvallend blijft dat het allemaal heel lang duurt. In het verleden ging het heel snel.

Heeft dit misschien iets te maken met de migratie van de webmail mailbox?

 

 


Fijn dat het weer werkt, Eveline. Kan zijn dat hij met een wat grotere interval nu dingen synchroniseert. In de webmail zit in de instellingen, gelijk op de eerste pagina, een optie voor de verversingsinterval. Die is in de basis alleen voor de webmail zelf. Maar kijk even of je met de rest ook een snellere ervaring hebt als je deze interval lager zet.


Dank je wel Eric, ik ben hier erg mee geholpen ))

Fijn weekend!