Skip to main content

Na diverse problemen is mijn pc opnieuw geïnstalleerd. Hierbij zijn bijna alle programma’s verloren gegaan, die ik wel weer opnieuw heb kunnen installeren, o.a. ook Outlook 2016.

Nu zijn er diverse problemen ontstaan na de installatie:

  1. Alle mails van vóór de nieuwe installatie zijn verdwenen. Zijn die nog ‘ergens’ (in de cloud/op een server) terug te halen? Zitten belangrijke bij, dus veroorzaakt wel behoorlijk wat stress.
  2. Ook het complete adresboek is verdwenen, waardoor ik veel contactpersonen niet meer kan benaderen. Is het adresboek nog ergens terug te halen?
  3. Na installatie kon ik van en naar mijn diverse mailadressen bij HetNet mails verzenden en ontvangen. Sinds gisteren echter ineens niet meer verzenden (foutmelding 550 5.7.1 Unable to relay without autentication). Heeft dus wél (een dag) gewerkt na de nieuwe installatie.
  4. Het adresboek werd altijd automatisch aangevuld als er een mail binnenkwam. Dat gebeurt nu niet. Honderden mailadressen proberen te achterhalen en daarna handmatig invoeren is best een omvangrijke klus. Is hier een oplossing voor, zodat het adresboek weer automatisch wordt aangevuld?

Ik zou blij zijn als ik vooral voor mijn eerste en tweede vraag een oplossing heb en hoop dat iemand me, als het mogelijk is, in eenvoudige bewoordingen kan helpen!

Hallo @6RD3 als je in Outlook volgens het IMAP-protocol werkte, kun je alles nog via de webmail terugvinden:

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

Verder vind ik het belangrijk en doe ik dus al jaren, belangrijke mail niet alleen opslaan op een eigen medium, maar tevens printen en archiveren.

 


Hoi @6RD3 en welkom op het forum! Wat lastig dat je zoveel problemen hebt gehad met de pc. Ik hoop dat dit met het opnieuw installeren is opgelost.

Ik lees dat @JanD  je al op weg heeft geholpen. Log inderdaad eens in op de webmail om te kijken of de e-mail daar nog staat. Als de e-mail (en adressen) daar niet meer staat, dan staat deze helaas niet meer bij ons op de server. Hopelijk kan de e-mail dan nog worden nagestuurd, want ik snap dat het stress geeft als je belangrijke e-mail kwijtraakt. De tip om belangrijke e-mail in de toekomst apart op te slaan, uit te printen en te bewaren is ook erg waardevol. 

En is de foutmelding inmiddels verdwenen? Anders raad ik je aan om de instellingen even na te lopen. Voor de e-mail gebruik je de volgende instellingen: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: e-mailadres invullen
Wachtwoord: e-mail wachtwoord invullen

Instellingen POP3

Inkomende server: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: e-mailadres invullen
Wachtwoord: e-mail wachtwoord invullen

Ik heb zo geen oplossing voor het adresboek, als ik zoek op Outlook 2016 dan vind ik zo geen optie om de contactpersonen automatisch toe te voegen aan het adresboek. Wel staan er de verschillende opties hoe je dit kan doen op de website van Microsoft : Een contactpersoon toevoegen. Misschien heb je nog wat aan die informatie. 


Beste Liesbeth en JanD, 

Een (ietwat laat, door ziekte én het feit dat ik dit bericht niet meer zo gauw kon terugvinden) bedankje. Het is me niet gelukt om e.e.a. via webmail terug te halen. Printen wat écht belangrijk was, deed ik wel, maar ik kreeg zulke enorme hoeveelheden papier, waarvan ik 98% of zo niet meer nodig had, dat ik daarmee was gestopt… 

Heb inmiddels een extra mailadres aangemaakt, dat ik overal online kan bekijken, en ook het Outlook adresboek ben ik nu handmatig opnieuw aan het aanvullen, waarbij ik de mailadressen even in een Word-document noteer en van dát bestand maak ik een extra back-up. Op dit moment nog veel werk dus, maar helaas, 

In ieder geval heel hartelijk dank voor jullie hulp, en vanaf nu ben ik extra alert!


@6RD3

@Huzky

Je kunt MailStore Home gebruiken om een backup te maken van alle emails. Ikzelf heb dit programma nooit gebruikt. Bij het emailprogramma dat ik gebruik is het maken van een kopie van alle email veel makkelijker dan bij bijv. Outlook.

Andere tip: verwijder regelmatig een forse hoeveelheid emails. Ca. 90% van de emails die men ontvangt is na ca. 6 maanden niet relevant meer.


Beste WIlly22, 


Dank voor de tip(s). Ik ben nu inderdaad alle niet-relevante mails gelijk aan het verwijderen. Ik ga even kijken of ik iets kan met MailStore Home! Fijn dat er wordt meegedacht.

 


@Huzky

@6RD3

Nog 1 tip:

Zorg ervoor dat je 2 accounts - per KPN mailbox - hebt in Outlook die naar hetzelfde emailadres wijzen. Eentje die met IMAP werkt en eentje die met POP werkt. Bij het POP account moet je dan er voor zorgen dat dat account een kopie van de emails op de (KPN) emailserver blijft staan. Op deze manier heb je jouw email zowel op de KPN emailserver staan als op jouw computer.


@Willy22 
MailStore Home heb ik inmiddels geïnstalleerd, moet er nog even mijn weg in zoeken, maar lijkt me niet al te lastig. Ik zal eens kijken of het ook gaat lukken om zowel een IMAP- als POP-account te gaan gebruiken. 
Weer bedankt voor deze tip, zo leer ik telkens weer iets nieuws, haha.

 

 


Hoi @Huzky, fijn dat er zo goed met je is meegedacht en ik hoop dat het nieuwe programma snel went! Hopelijk ben je inmiddels ook weer helemaal opgeknapt. 


Probleem helemaal opgelost.

(Ik weet alleen niet hoe ik dit onderwerp eventueel kan afsluiten 😀.)

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken!