Skip to main content

Ik krijg de laatste dagen steeds vreemde e-mails.
Het is een reply op een e-mail die ik eerder verzonden heb.

De naam van de afzender is degene waar ik destijds de mail naartoe gestuurd heb, maar het e-mailadres wijzigt steeds.

Verder staat er een .zip bestand bij en de tekst ‘The file is password protected:’ en daarna een wachtwoord.

Hierbij een afbeelding:

Hebben jullie enig idee, wat hier aan de hand is?

Guus Buijlinckx

*admin: persoonsgegevens verwijderd i.v.m. privacy

Hallo @Guus Buijlinckx , ik zou de mail niet  openen en zeker het ZIP-bestand niet, maar even contact opnemen met de afzender of hij/zij iets van die mail af weet.

Het lijkt wel op die nep WhatsApps.


Beste @JanD,

De afzender heeft er geen weet van.
Het onderstaande voorbeeld ben ik namelijk zelf:

Deze mail heb ik op 27 september verstuurd.

*admin: gegevens onzichtbaar gemaakt i.v.m. privacyredenen


@Guus Buijlinckx, wijzig het wachtwoord van je e-mail adres en scan je computer als je deze gebruikt.

Ook een malware programma kan helpen Malwarebytes Anti-Malware


Hallo @Guus Buijlinckx , ik zou de ‘foute mail’ meteen als spam aanmerken, blokkeren en weggooien.

 


@Guus Buijlinckx :

Dit is een heel duidelijk poging om jouw en andere computers te infecteren. De emails hebben een vreemd emailadres dat niet lijkt op de (alias van de) afzender. De afzender (denk: vreemde emailadres) wil dat jij dat *.zip bestand opent en uitvoert.

Hebben al die emailtjes iets gemeen ? Bijv. één persoon (jijzelf ??) of organisatie ? Dan lijkt het erop dat het volgende gebeurd is: Die afzender van die emailtjes is geïnfecteerd. Bij die persoon is dan een programmatje geïnstalleerd dat een kopie van alle verstuurde emails naar een (een kwaadwillend) persoon doorstuurd. En met die informatie probeert die ene kwaadwillende persoon nog meer computers te infecteren (waaronder die van jou). En ik vrees dat meerdere mensen dat *.zip bestandje hebben geopend en uitgevoerd.


Precies, Zombiecomputer, daarom scannen. 


Hi Guus, welkom hier. 

@Guus Buijlinckx :

Dit is een heel duidelijk poging om jouw en andere computers te infecteren. De emails hebben een vreemd emailadres dat niet lijkt op de (alias van de) afzender. De afzender (denk: vreemde emailadres) wil dat jij dat *.zip bestand opent en uitvoert.

Hebben al die emailtjes iets gemeen ? Bijv. één persoon (jijzelf ??) of organisatie ? Dan lijkt het erop dat het volgende gebeurd is: Die afzender van die emailtjes is geïnfecteerd. Bij die persoon is dan een programmatje geïnstalleerd dat een kopie van alle verstuurde emails naar een (een kwaadwillend) persoon doorstuurd. En met die informatie probeert die ene kwaadwillende persoon nog meer computers te infecteren (waaronder die van jou). En ik vrees dat meerdere mensen dat *.zip bestandje hebben geopend en uitgevoerd.

Precies. Wachtwoord wijzigen en en computer voor de zekerheid scannen. :relaxed: