Skip to main content

Hoi, ik zie sinds vandaag ineens dat de emails die ik vanuit ons bedrijf naar onze subscribers verstuur ineens bouncen als ze naar kpn.nl, hetnet.nl, xc4all.nl of planet.nl gaan. Terwijl dat eerder nooit een probleem was. Gisteren zijn er een paar gebounced en vandaag echt allemaal, een stuk of 150!

Dit gebeurt ook bij subscribers die tot nu toe altijd mijn emails geopend/gelezen hebben en er ook mee ge-interact hebben. Subscribers dus die mijn emails echt op prijs stellen. Maar ze kunnen ze dus nu niet meer ontvangen…. 

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Ik verstuur de emails vanuit het platform Kajabi, een platform voor online cursussen met een eigen email service, maar wel via ons eigen email adres **********. 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Want zo raak ik mijn subscribers en klanten kwijt… 

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

Ik denk dat u dan het beste een mailtje naar abuse@kpn.com kunt sturen.


@Nick83  oke dat ga ik doen, bedankt! 


@Laurien van der Meer 

Welke foutmelding krijg je ?

Het lijkt erop dat "Kajabi” iets veranderd heeft wat de KPN emailservers “niet leuk vinden”. Maar wat ? Gebeurd dat alleen als ze die emails via “Kajabi” worden verstuurd ?

 


@WMG-N helaas krijg ik geen foutmelding te zien, omdat ik alleen kan zien dát de emails gebounced zijn, maar ik krijg geen foutmeldingen doorgestuurd. Ik heb de vraag ook bij Kajabi neergelegd, tot nu toe zonder zinvol antwoord…

Ik weet niet of het ook gebeurt als ik de emails via mijn gewone email programma verstuur. Ik ga dat even testen. 


@Laurien van der Meer Haal jouw email adres weg uit jouw post, hier is een publiek forum.

Jouw email vanuit Kajabi gaat waarschijnlijk niet door de authenticatie check van KPN (SPF,DKIM,DMARC) of is de IP adres van Kajabi blacklisted in spam lijsten.

Je kan een van de subscribers een van de ontvangene email de bron tekst terug te sturen, dan kan je kijken of in email header iets fout is.


@WMG-N als ik het gewoon vanuit onze webmail verstuur, dan komt de email inderdaad wel aan. 


@TDN ik kan niet vinden hoe ik mijn post kan bewerken… kan dus niet denk ik? 

Vraag van een Dummie: hoe kan iemand de bron tekst terugsturen? Waar vind je die? 

 


@Laurien van der Meer 

Ik neem aan Kajabi ook van andere gebruikers email doorstuurt naar KPN emailadressen. Als de fout bij Kajabi ligt dan zouden andere gebruikers die email naar een KPN emailadres sturen ook “bounce” meldingen moeten krijgen. Anders ligt de fout bij jouzelf.


@WMG-N als ik het gewoon vanuit onze webmail verstuur, dan komt de email inderdaad wel aan. 

Dan lijkt het erop dat Kajabi hier “een probleem heeft”.


Hoi @Laurien van der Meer 

Kan je eens vanuit Kajabi een mail sturen naar het email adres op deze pagina? https://www.mail-tester.com/

Je krijgt dan na een paar seconde op die pagina resultaten te zien van je mail. Misschien kan je daar al iets uit ophalen. Of deel de resultaten hier, dan kunnen we meekijken.


@TDN ik kan niet vinden hoe ik mijn post kan bewerken… kan dus niet denk ik? 

Vraag van een Dummie: hoe kan iemand de bron tekst terugsturen? Waar vind je die? 

 

Als je op … klik, kan je jouw eigen post bewerken (binnen 1 uur)

Afhankelijk van de email client, als b.v. in outlook op bron weergeven klik, kan je de hele tekst selecteren en kopiëren naar een nieuw email om daar te plakken en verzenden.

 


@WMG-N als ik het gewoon vanuit onze webmail verstuur, dan komt de email inderdaad wel aan. 

De webmail van uw eigen domeinnaam? Die mail heeft dan precies dezelfde afzender als de mail die gebounced word?


@WMG-N als ik het gewoon vanuit onze webmail verstuur, dan komt de email inderdaad wel aan. 

De webmail van uw eigen domeinnaam? Die mail heeft dan precies dezelfde afzender als de mail die gebounced word?

Dit is wel een goeie opmerking van Nick inderdaad. Heeft Kajabi wel toegang tot jouw mailservers via SMTP? Of vult Kajabi gewoon als afzender jouw emaildomein in? Dat laatste is een red flag voor spam en kan eventueel ook het probleem zijn


Waarschijnlijk moet u bij uw DNS instellingen een regel toevoegen. Hiermee geeft u Kajabi dan toestemming om mail te verzenden. Ontvangende mailservers zullen de mail dan accepteren. 


Hoe ziet zo een bouncemail eruit, in jouw geval?


Hoi @Laurien van der Meer 

Kan je eens vanuit Kajabi een mail sturen naar het email adres op deze pagina? https://www.mail-tester.com/

Je krijgt dan na een paar seconde op die pagina resultaten te zien van je mail. Misschien kan je daar al iets uit ophalen. Of deel de resultaten hier, dan kunnen we meekijken.

@ikheetjeff  gedaan! Ik scoor een 10/10, hier het resultaat:  https://www.mail-tester.com/test-k7rlwwiw4

Dus dat is oke lijkt me.

 


Waarschijnlijk moet u bij uw DNS instellingen een regel toevoegen. Hiermee geeft u Kajabi dan toestemming om mail te verzenden. Ontvangende mailservers zullen de mail dan accepteren. 

@Nick83  ik heb de DNS regel bij Kajabi inderdaad ingevuld.

Verder: Mijn emailadres als ik vanuit Kajabi verzend wordt aangevuld met een kajabimail stukje erin. Dus het komt niet echt van mijn eigen email. maar met een aanvulling. De replies gaan dan weer wel echt naar mijn eigen email. 


Hoe ziet zo een bouncemail eruit, in jouw geval?

@AriënC  die ga ik opvragen bij Kajabi, want die krijg ik niet zelf 


@WMG-N als ik het gewoon vanuit onze webmail verstuur, dan komt de email inderdaad wel aan. 

De webmail van uw eigen domeinnaam? Die mail heeft dan precies dezelfde afzender als de mail die gebounced word?

Dit is wel een goeie opmerking van Nick inderdaad. Heeft Kajabi wel toegang tot jouw mailservers via SMTP? Of vult Kajabi gewoon als afzender jouw emaildomein in? Dat laatste is een red flag voor spam en kan eventueel ook het probleem zijn

@WMG-N  @Nick83  het emailadres waar het vanuit Kajabi wordt verzonden heeft een extra toevoeging, in de vorm van .kajabimail.com . Dus het zijn wel 2 verschillende adressen. 


Waarschijnlijk moet u bij uw DNS instellingen een regel toevoegen. Hiermee geeft u Kajabi dan toestemming om mail te verzenden. Ontvangende mailservers zullen de mail dan accepteren. 

Ik denk dat @Nick83 hier wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

Ik zie überhaupt geen SPF record in de DNS voor het domein waarmee je mail verstuurt.

​​​​​​Het domein lijkt bij Strato ondergebracht te zijn. Je zult dan via het DNS beheer binnen de klant portal van Strato een SPF record moeten toevoegen aan de DNS.


@ikheetjeff  gedaan! Ik scoor een 10/10, hier het resultaat:  https://www.mail-tester.com/test-k7rlwwiw4

Dus dat is oke lijkt me.

 

@Laurien van der Meer Dat is netjes! adhv wat Nick/wjb zeggen, kan je dit nog instellen? Misschien valt de firewall van KPN hier wel te hard over dan bij gebruikelijke mailproviders.

 

 

De SPF lijkt wel goed te zijn, DMARC mist alleen.


ikheetjeff schreef:

De SPF lijkt wel goed te zijn, DMARC mist alleen.

Er is helemaal geen SPF record vastgelegd voor golfrijk.nl.

Ik hoop dat @Dennis ABD zijn licht hier ook eens op wil werpen.

 


De logs laten een tijdelijke bounce zien, dit word veroorzaakt doordat de mail recentelijk als spam gezien is. Dit lost zich vanzelf op en automatische retries komen gewoon aan.

 

Een extra opmerking rond mailtester: Dit test zaken als SPF, DKIM en DMARC. Deze technieken zeggen iets over de authenticiteit van de verzender maar zeggen niets over de inhoud. De betere phishers sturen ook mails welke volledig DMARC alligned zijn.


ikheetjeff schreef:

De SPF lijkt wel goed te zijn, DMARC mist alleen.

Er is helemaal geen SPF record vastgelegd voor golfrijk.nl.

 

Als je de test resultaten checkt is dat niet relevant. 
 

Een extra opmerking rond mailtester: Dit test zaken als SPF, DKIM en DMARC. Deze technieken zeggen iets over de authenticiteit van de verzender maar zeggen niets over de inhoud. De betere phishers sturen ook mails welke volledig DMARC alligned zijn.

 @Dennis ABD Maar als je deze drie technieken niet op orde hebt is de kans toch groter dat je gebounced/in de spam komt, toch? Dan is zo’n test doen op zich een eerste logische stap? Als dat dan op orde is kunnen nog andere dingen meespelen die wij als buitenstaander haast niet kunnen achterhalen, toch? Of ga ik iets nieuws leren 😄


ikheetjeff schreef:

De SPF lijkt wel goed te zijn, DMARC mist alleen.

Er is helemaal geen SPF record vastgelegd voor golfrijk.nl.

 

Als je de test resultaten checkt is dat niet relevant. 
 

Een extra opmerking rond mailtester: Dit test zaken als SPF, DKIM en DMARC. Deze technieken zeggen iets over de authenticiteit van de verzender maar zeggen niets over de inhoud. De betere phishers sturen ook mails welke volledig DMARC alligned zijn.

 @Dennis ABD Maar als je deze drie technieken niet op orde hebt is de kans toch groter dat je gebounced/in de spam komt, toch? Dan is zo’n test doen op zich een eerste logische stap? Als dat dan op orde is kunnen nog andere dingen meespelen die wij als buitenstaander haast niet kunnen achterhalen, toch? Of ga ik iets nieuws leren 😄

 

Dat klopt helemaal. Ik wilde echter wel deze extra toevoeging geven aangezien ik heel erg vaak zie dat er gedacht word dat mails geen spam kunnen zijn, simpelweg omdat alles qua deze technieken op orde is.


Reageer