Skip to main content

Hallo, waar kan ik de kpn spamfilter uitzetten?. Ik moet nu bijna elke dag ook de webmail bekijken om te zien of er mail in staat die ik wel wil hebben. Ik heb een eigen spamfilter en goed virusscanner en wil daarom zelf beslissen wat ik met die mails doe. Ik begrijp dat KPN de mogelijkheid niet meer bied.
Ik vraag toch om mij de mogelijk te bieden om zelf te beslissen of ik de spam wil of niet.
Groet Alex

 

Sinds de - door mij betreurde - gedwongen overgang van XS4ALL naar KPN worden door KPN ten onrechte e-mails van (uiterst) betrouwbare afzenders, zoals mijn krant NRC, mijn VvE webmaster Plantagecomplex, het woonblad VTwonen tv, Apple, het blad FietsActief, Schoolbank en Uber niet meer automatisch aan mij doorgestuurd. Ik moet daardoor steeds in KPN-webmail kijken om te zien of er voor mij bestemde e-mails door KPN niet ten onrechte als spam zijn tegengehouden.
Daar komt nog bij dat als ik zo’n door KPN ten onrechte als spam aangemerkte e-mail vanuit KPN-webmail aan mijzelf wil doorsturen dat niet gebeurt, maar die e-mail opnieuw door KPN als spam wordt beschouwd en opnieuw uitsluitend in de spambox op KPN-webmail belandt. 
Ik moge u dringend verzoeken de e-mails van genoemde afzenders in het vervolg niet meer in de spambox van KPN-webmail te plaatsen, maar die gewoon automatisch aan mij door te sturen.
Wat is er tegen om mijzelf te laten beslissen of door KPN als spam beschouwde e-mails al dan niet daadwerkelijk spam zijn. Daarbij komt dat ik, net als bovenstaande Alex, zelf een prima spamfilter heb - duidelijk beter dan die van KPN, die notabene e-mails van een krant als NRC als spam aanmerkt - en ook een prima virusscanner. 
KPN moet geen excuses voor het ongemak maken, zoals hierboven gebeurt, maar alle e-mails gewoon aan mij doorsturen en geen censuur toepassen op voor mij bestemde e-mails. 

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt

@Ary-Jan 

Dan moet je jouw emailprogramma een (extra) emailaccount aanmaken dat met IMAP werkt (ik neem aan dat je met POP werkt). Dan zie je in jouw emailprogramma ook de spammap.


Hoi @Ary-Jan, welkom op ons forum!
Heb je het met de stappen die Willy22 hierboven noemt nog goed gekregen?

Anders kun je hierover ook contact opnemen met de abuse afdeling op abuse@kpn.com. Wellicht kunnen zij je hier meer duidelijkheid over geven.


Het advies dat Willy heeft gegeven -waarvoor mijn dank- werkt in mijn situatie helaas niet. Ik gebruik iCloud IMAP en daar worden de e-mails die KPM als spam aanmerkt, niet naar mijn postvak in iCloud Mail doorgestuurd.
Ik krijg van Thomas nog graag een antwoord op mijn impliciete vraag op welke grond KPN meent aan mij gerichte e-mails te mogen censureren op de aanwezigheid van spam en de aldus aangemerkte e-mails niet aan mij behoeft door te sturen. Vast mijn dank. 


@Ary-Jan hierover kun je het beste even contact met onze abuse afdeling opnemen op abuse@kpn.com

Ik heb mijn reactie hierboven ook even aangepast.


Het probleem is inmiddels iets verminderd, maar ik zie nog steeds aan mij gerichte e-mails die duidelijk geen spam inhouden - zoals afkomstig van het tijdschrift VT-wonen - in de spambox van KPN-webmail terecht komen. Zelfs twee e-mails van abuse@kpn.com zijn in die spambox terecht gekomen. Ook twee door mij aan een vriend van mij verstuurde e-mails zijn in zijn spambox bij KPN-webmail terecht gekomen. Ik maak gebruik van IMAP en niet van POP dus daar kan het niet aan liggen. Wat gaat KPN hier nu aan doen? Dit probleem speelde nooit bij XS4ALL en kan dus verholpen worden. Als het wel blijft doorgaan, noodzaakt u mij wel om terzake een klacht bij de Commissie Telecommunicatie in te dienen.


Ook ik ben technisch overgezet van xs4all naar KPN.

Tot mijn grote schrik zien wij in dit gezin diverse legitieme emails verdwijnen in de spam-box van de webmail.

Al 20 jaar werk ik thuis probleemloos met Thunderbird (via xs4all) en nu moet ik ineens accepteren dat KPN bepaalt welke emails ik ontvang?

De betutteling dat ik niet zelf de spamfilter kan uitzetten ervaar ik enorm aanmatigend.

 

  • Voorbeelden:
     
  • mail van een kennis met een mail-account bij UPC. Hij mailde mij zijn nieuwe contract bij Greenchoice door
  • mail van domain-registry. nl
    WTF? KPN beschouwt dit als een spam-bot???
  • mail van een recruiter met een job-aanbod, fijn, in de spambox
Het meest bizarre van alles is om dit op te lossen, dat je dit per mail moet aangeven, al die stappen die vereist zijn: mail forwarden als bijlage naar hun abuse-afdeling. Alsof ik dat dagelijks graag erbij wil doen?
 
Ik had al geen vertrouwen in de overgang van xs4all naar KPN en terecht blijkbaar.
Ik ga niet de moeite nemen om dit te proberen te regelen met KPN maar ga overstappen naar Protonmail of een soortgelijk bedrijf.
 
Wie zijn die mensen die bij een tech-gigant dit beleid doorzetten? Hebben die mensen enig affiniteit met hun klanten en techniek?
 
Het beste allemaal.

 


ADDENDUM

 

Tot mijn grote verbazing is ook een email van KPN Zakelijk in de spam-box van KPN terecht gekomen.

Als dat geen ironie is?

 


….

 


 


Zelfs “MijnOverheid” wordt door KPN als verzender van Spam beschouwd. Ook ik krijg hier schoon genoeg van. Om geen belangrijke e-mails te missen moet ik steeds weer in KPB-webmail kijken of er door KPN geen e-mails ten onrechte als spam worden aangemerkt. Ik heb wel wat beters te doen. Ook ik krijg hier schoongenoeg van. Een bericht in de spambox met het groene duim om hoog aanvinken - wat KPN eerder als oplossing noemde - helpt niets. Je krijg post van dezelfde afzender toch weer steeds in de spambox. Als dit niet snel verbetert vertrek ook ik bij KPN 

 


Ik heb de e-mail van MijnOverheid inmiddels gelezen. Die betreft wel spam. Goed gedaan KPN! Dat kan ik helaas niet zeggen van de zes andere e-mails op bovenstaande foto.


Ik heb de e-mail van MijnOverheid inmiddels gelezen. Die betreft wel spam. Goed gedaan KPN! Dat kan ik helaas niet zeggen van de zes andere e-mails op bovenstaande foto.

Ik had ook een mail van VISA ontvangen die in de spambox was beland. En terecht.

Maar ik bepaal liever zelf of ik een mail wil vertrouwen. Stel dat de POSTNL brieven niet bezorgt omdat zij vermoeden dat die brieven mij geld willen afhandig maken met smoesjes.

Dan zou de pleuris uitbreken denk ik.
Maar ik persoonlijk vind dit niet anders dus.


Hoi @rikfrombarendecht ,

De beste tip blijft gewoon om mails die geen spam zijn (maar wel in je spamfolder terecht gekomen zijn) te verplaatsen naar je inbox. Als je dat doet zal er ook een signaal richting ons spamfilter gaan die aangeeft dat jij de mail in kwestie geen spam vindt. Zodra er meer mensen zijn die aangeven dat het bericht geen spam is, dan dat er mensen zijn die het wel als spam aanmelden, dan zal het spamfilter het bericht ook niet langer als spam zien. Achter de schermen worden er nog meer dingen gedaan om dergelijke false positives zoveel mogelijk te verminderen.

 


Hallo Raymondt,

 

Bedankt voor de tip.

Ik ben geen voorstander om regelmatig de web-mail van KPN te checken, we hebben het al druk zat.

KPN had beloofd dat xs4all-klanten dezelfde hoge kwaliteit aan diensten zou ontvangen; ik vind dat dit op deze manier niet wordt waargemaakt.

 

 


Hallo @rikfrombarendecht ,

Zoals eerder geopperd: als je de mail instelt via IMAP ipv POP3, dan heb je de spammap ook gewoon in je mailclient. Dat bespaart je regelmatig het bezoeken van de webmail. Hoe de spamfiltering bij Xs4all precies ingeregeld was weet ik eerlijk gezegd niet, dus zodoende is het voor mij ook wat lastiger om vast te stellen tot in hoeverre het nu anders is dan anders. Dat gezegd hebbende, we zijn ons ervan bewust dat er wel degelijk zaken anders geworden zijn na de overgang, maar daarin is dit topic ook niet de juiste plek om het daarover te hebben (al begrijp ik de teleurstelling daarover uiteraard).