Skip to main content
Antwoord

Waarom heeft de KPN Cloud geen Two Factor Authentication (2FA)?

• May 6, 2025
  • 9 reacties
  • 114 keer bekeken

TFA is mogelijk bij KPN ID e.d..

Maar waarom zit er geen TFA optie op de KPN-cloud opslag omgeving? Daar waar realistisch gezien nogal vertrouwelijke informatie e.d. kan zijn opgeslagen.

Beste antwoord door ikheetjeff

Daarom hebben de mailboxen andere inloggegevens dan MijnKPN. En webmail/cloud achter het MijnKPN account zetten is daarom dus geen optie.

Meest efficiënte is dat je subaccounts kan toevoegen in MijnKPN, zodat ieder van je gezin een eigen account heeft, zonder de mogelijkheid om iets te bestellen. En dat iedere mailaccount weer daaraan gekoppeld zit. Gewoon 1 inlog voor alles, moet 2FA implementaties ook meteen makkelijker maken.

Iets wat Vodafone met Red Together wel heeft en ik stiekem wel erg mis hier.

Verder geen 2FA hebben in 2025 is echt wel onder de maat, helemaal voor een miljardenbedrijf als KPN. Hopelijk haalt KPN dat snel in met ook meteen ondersteuning voor passkeys.

9 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Je hebt een terecht punt. 2FA (twee-factor-authenticatie) biedt een extra beveiligingslaag en is juist bij cloudopslag – waar vaak vertrouwelijke of persoonlijke gegevens staan – erg waardevol. Waarom deze optie momenteel niet beschikbaar is mij niet precies bekend, maar het zou zeker een waardevolle toevoeging zijn aan de beveiliging van gebruikersgegevens. We geven je signaal hierover graag door aan de verantwoordelijke afdeling als suggestie voor verbetering.

Het zou trouwens iets te maken kunnen hebben met het feit dat je inlogt met je KPN e-mailaccount en het wachtwoord daarvan. Dat gebruik je ook om je mail mee op te halen met je e-mail client en dan zou het wat onhandig zijn om steeds ook een code te moeten invoeren. Als ik een concreet antwoord terug krijg, dan deel ik deze nog met je hier. 

• May 8, 2025

KPN zou dan ook 2FA in de cloud apps voor desktop en mobiel moet maken. Niet onmogelijk, maar dat zal denk ik nog een behoorlijk ingewikkeld en kostbaar project zijn.

Bovendien heb ik wel eens begrepen dat de cloud ook bereikbaar is via webdav? Klopt dat? Of sftp? Dat zijn gestandaardiseerde protocollen die helemaal geen 2FA ondersteunen. Net als dat ook POP3 of IMAP dat niet doen. En daar kan KPN niets aan doen.

Dus het is een beetje gevalletje "voordeur extra beveiligen terwijl de achterdeuren niets aan gebeurt".

Er moet dus een constructie komen met extra "app accounts" voor emailprogramma's en webdav/sftp verbindingen. Dat maakt het allemaal een heel stuk ingewikÄ·elder. Je vraagt je bij zoiets toch bijna af: hoe ver moet je als provider gaan? Moet je echt Microsoft, Apple en Google proberen na te doen?

• May 8, 2025

Edit: Webdav in ieder geval.

Ik gebruik hier Cx File Explorer.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cxinventor.file.explorer

Als ik op de onderste map tik zie ik een submap. Daarin staan mn bestanden. 

En dat werkt gewoon 😬

Volledige adres voor host is:

https://share.kpnmail.nl/drive

• Auteur
  • May 12, 2025

Al is het maar dat je uitsluitend na verificatie via KPN ID (met tfa) pas toegang krijgt tot de cloud (app).

• May 12, 2025

Al is het maar dat je uitsluitend na verificatie via KPN ID (met tfa) pas toegang krijgt tot de cloud (app).

Nee, dan kan niet. Iedere mailbox heeft zijn eigen cloud met eigen inloggegevens. 

Als jij 4 kinderen hebt, dan moeten die elk hun eigen mailbox met eigen cloud kunnen hebben. En aparte inloggegevens. 

Alles achter het MijnKPN account is helemaal geen optie natuurlijk. Want je wilt dat je kinderen helemaal geen toegang hebben tot het MijnKPN account. Dan zouden ze zomaar zonder dat jij het wilt Disney+ aan kunnen zetten ofzo. 

Daarom hebben de mailboxen andere inloggegevens dan MijnKPN. En webmail/cloud achter het MijnKPN account zetten is daarom dus geen optie.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • May 13, 2025

Meest efficiënte is dat je subaccounts kan toevoegen in MijnKPN, zodat ieder van je gezin een eigen account heeft, zonder de mogelijkheid om iets te bestellen. En dat iedere mailaccount weer daaraan gekoppeld zit. Gewoon 1 inlog voor alles, moet 2FA implementaties ook meteen makkelijker maken.

Iets wat Vodafone met Red Together wel heeft en ik stiekem wel erg mis hier.

Verder geen 2FA hebben in 2025 is echt wel onder de maat, helemaal voor een miljardenbedrijf als KPN. Hopelijk haalt KPN dat snel in met ook meteen ondersteuning voor passkeys.

• Auteur
  • August 14, 2025

Is er al wat meer bekend over deze extra logisch gewenste cloudopslag beveiliging?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

@Arjan van KPN , moderator(s) e.a.

Al wat meer over bekend inmiddels? Tijdje verder weer.  Want wat @molivraagt1 en @Marlon92 schrijven zijn toch wel serieuze punten aangaande de digitale veiligheid (?!):

"Maar waarom zit er geen TFA optie op de KPN-cloud opslag omgeving? Daar waar realistisch gezien nogal vertrouwelijke informatie e.d. kan zijn opgeslagen.¨

En:

"Verder geen 2FA hebben in 2025 is echt wel onder de maat, helemaal voor een miljardenbedrijf als KPN. Hopelijk haalt KPN dat snel in met ook meteen ondersteuning voor passkeys."

Is het nu bij de e-mail trouwens al wel ingevoerd inmiddels, 2FA? Andere bedrijven kunnen het schijnbaar wel (en al een tijdje ook). Hopelijk 2x goed nieuws op korte termijn....

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

We zijn nu een half jaar verder sinds dit topic gestart is, dus ik heb nog weer navraag gedaan of er al meer bekend is. Dat er volgend jaar nog veel meer wijzigingen en ontwikkelingen op stapel staan is wel duidelijk, maar of dat ook specifiek geldt voor de KPN Cloud kan ik nog niet bevestigen. Meer kan ik er helaas niet over zeggen.