Skip to main content
Vraag

Waarom heeft Webmail geen 2FA?

• January 6, 2026
  • 6 reacties
  • 74 keer bekeken

Waarom heeft de Webmail van KPN geen veilige 2FA  zoals de overheid wenst ??

6 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Eerlijk gezegd is dit een veel gevraagde feature die nog moet komen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

@Havlik 

De KPN is een zelfstandige onderneming die zelf bepaalt wat zij wel of niet doet zolang iets niet verplicht is.

Mijn persoonlijke mening is dat 2FA het inloggen bij de KPN webmail te moeilijk maakt. Stel je bent in het buitenland en de internet verbinding is erg langzaam en je hebt ook niet of een slechte/dure telefoonverbinding met Nederland. Nee, daarom zal ik altijd tegen 2FA voor de KPN webmail stemmen., zelfs als dit verplicht wordt. Nee, dit is een heel slecht idee.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

@WMG-N Hier heb je wel gelijk in, maar eigenlijk zou KPN ook TOTP moeten accepteren zoals Google Authenticator en Microsoft Authenticator. Dan hoef je niet op je sms'je te wachten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 7, 2026

Omdat er bij de POP3 en IMAP protocollen geen 2FA mogelijkheid is, want wie gaat er in zijn e-mailprogramma elke keer als er e-mail opgehaald dient te worden weer een 2FA code ingeven?

Dan moet KPN via de webmail of de leverancier hiervan een mogelijkheid inbouwen om de POP3 en IMAP toegang uit te schakelen, anders kan men alsnog eenvoudig de 2FA omzeilen. Ik denk niet dat KPN hieraan wil.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 7, 2026

Is bekend bij KPN ​@Havlik wordt aan gewerkt, maar wanneer actief is koffiedik kijken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 7, 2026

Beste ​@JanD

2FA voor webmail is makkelijk te omzeilen via POP3, IMAP, CalDAV en WebDAV.

Zie ook mijn reactie.