Skip to main content
Vraag

Waarom ondersteunt kpnmail-adres nog steeds geen mailadres met een + erin

• March 27, 2026
  • 12 reacties
  • 118 keer bekeken

Deze vraag is al meerdere keren gesteld, als ik het goed heb was het september '24 voor het laatst . 

Waarom ondersteunt KPN nog geen + mail-adres? 

Bij online petities en vage webwinkels wil ik een mailadres met een oormerk kunnen opgeven. Met gmail is dat geen enkel probleem, maar ik wil zoveel mogelijk van gmail af, en aangezien ik toch al mijn telecom bij KPN betrek, wil ik dat doen met mijn kpnmail.nl adres. Dus niet :

mijnnaam@kpnmail.nl

maar bijvoorbeeld 
mijnnaam+oormerk@kpnmail.nl

Als ik dat nu doe, komt die mail helemaal niet aan. Nog geen undeliverable gekregen ook.

Zoals gezegd, de vraag is al veel vaker gesteld. En met al die online hacks is het gewoon zinvol als je kunt traceren welke organisatie waar je iets geregistreerd heb, is getroffen door een lek. 

Wie weet hier meer van? 

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 27, 2026

Bij online petities en vage webwinkels wil ik een mailadres met een oormerk kunnen opgeven.

Beste ​@Rule3 als KPN met zoiets komt, komt men daar automatisch mee naar buiten via de bekende communicatiekanalen.

Ik weet precies wat je bedoelt, ik heb daarvoor een apart account aangemaakt met een e-mailadres dat ik alléén voor dat soort zaken gebruik en bij wijze van spreken zo weer kan opdoeken.

Zo blijven mijn officiële adressen verschoond van dat soort ellende.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

@Rule3 

Als je een KPN internetabonnement hebt zit bij de prijs inbegrepen dat je 6 (Gratis) accounts mag aanmaken. Dus bijv. 1 account voor alle serieuze email en bijv. 1 account voor alle minder serieuze email.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 29, 2026

Bedankt voor je reactie. Ja, dat is me bekend, maar niet de ideale oplossing. 

Met een + adressen kun je voor elke petitie waar je voor tekent, elke organisatie waar je je mailadres achterlaat, een apart oormerk geven. Als je ongewenste mail krijgt kun je precies zien waar het lek zit. 

Inmiddels heb ik gezien dat tutamail het ook niet ondersteunt, maar mijndomein (Soverin) en Protonmail wel. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

@Rule3 

Ik zie het verschil niet.

Je kunt gratis 6 accounts (alleen met een xxxxx@kpnmail.nl domein) aanmaken. Van die 6 accounts kun je bijv. er één account gebruiken voor “serieuze email” en de andere accounts voor andere accounts (bijv. Microsoft, Amazon, BOL, ………. ). Aan deze andere 5 accounts kun je dan, per account, max. 10 aliasen toevoegen (in totaal 50 aliasen). Deze aliasen kun je uniek maken door er een speciale tekst aan toe te voegen. Bijv. “RuleAmazon@kpnmail.nl” of “RuleAppeiHeijn@kpnmail.nl". Of je kiest een een ander KPN domein (bijv. het domein “@12move.nl”) voor alle nieuwe aliasen. Op die manier kun je zien waar de spam vandaan komt. Bijv. “RuleAmazon@12move.nl" of “RuleAlbertHeijn@12move.nl”).

Hier ( https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc ) staat een lijst met een selectie met alle domeinen die in het bezit zijn van de KPN en die je kunt gebruiken om een alias aan te maken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 30, 2026

Het verschil is dat je met jouw methode eerst al die administratie moet doen. 

Met een + adres geef je gewoon telkens direct een stukje tekst achter de + waaraan je de organisatie kunt herkennen, en klaar. Het kan oplopen tot honderden verschillende stukjes tekst. Geen administratie vooraf. Het is gewoon veel minder gedoe. 

Inmiddels heb ik het probleem omzeild met een andere mailprovider die +adressen wel ondersteunt. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

Als je “honderden verschillende stukjes tekst” hebt, verlies je dan niet snel het overzicht ? Dan moet ook de emailprovider het mogelijk maken om zoveel aliasen en/of accounts te hebben. ik neem aan dat je bij die andere provider ook de diverse emailadressen moet aanmaken.

In dat geval zou ik toch een simpeler oplossing zoeken, zoals bijvoorbeeld hierboven opgeschreven. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 30, 2026

Nee, ​@WMG-N . Je hoeft maar één mailadres te hebben. 

Toen kpn nog een andere maildienst had deed ik het ook zo.

mijnnaam@kpnmail.nl

Dan voor de energie maatschappij 

mijnnaam+energie@kpnmail.nl

En verder

mijnnaam+moeder@kpnmail.nl

mijnnaam+vereniging@kpnmail.nl

mijnnaam+gemeente@kpnmail.nl

En zo verder.

Tegenwoordig scheidt ik met behulp van ingestelde filters. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 30, 2026

Nog even aanvullend, @WMG-N 

Als je “honderden verschillende stukjes tekst” hebt, verlies je dan niet snel het overzicht ? 

Ik gebruik het voor logins, waarvoor ik ook een wachtwoord in mijn kluis heb. En voor de bevestigmail van petities en dergelijke. Voor die gevallen heb ik een mail in mijn inbox aan dat bewuste adres. Dus ik heb geen overzicht nodig. Als ik wil weten wie gelekt heeft, kan ik het snel opzoeken. 

Dan moet ook de emailprovider het mogelijk maken om zoveel aliasen en/of accounts te hebben

Nee, dat is niet zo. Sinds 2008 is het onderdeel van de officiële standaard. zie RFC.5233. Maar de mailprovider moet het wel ondersteunen, zie bijvoorbeeld hier

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

@PeterG Het toevoegen '+’ bij kpnmail werkt niet

postmaster@outlook.com
​Uw bericht kan niet worden bezorgd bij de volgende geadresseerden of groepen:

***+1@kpnmail.nl
Het bericht is niet afgeleverd omdat het om beveiligings- of beleidsredenen is geweigerd in het doel-e-mailsysteem. Er worden bijvoorbeeld alleen berichten van bepaalde afzenders geaccepteerd of bepaalde berichttypen worden geweigerd, zoals berichten die groter zijn dan een opgegeven limiet.

Diagnostische gegevens voor beheerders:
***+1@kpnmail.nl
mx.kpnmail.nl
Remote server returned '554 5.7.1 <mx.kpnmail.nl #5.7.1 smtp;554 5.7.1 recipient '***+1@kpnmail.nl' not known>'

Mail Delivery Subsystem <mailer-daemon@googlemail.com>
Adres niet gevonden
Je bericht is niet bezorgd aan ***+2@kpnmail.nl omdat het adres niet kan worden gevonden of geen e-mail kan ontvangen.

De reactie van de externe server was:
554 5.7.1 recipient '***+2@kpnmail.nl' not known

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 30, 2026

Dat weet ik, ​@TDN . Na de overgang op de huidige software ben ik ook gestopt met + adressen. Al jaren zinloos. 

Ik leg het uit voor ​@WMG-N .

Ik had het onder andere om de mails voor mijn 6 weblogs uit elkaar te houden. Maar ik heb er nu nog maar één, breedbeeldweetjes.wordpress.com. Die mails komen niet meer op m'n kpn mail binnen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 30, 2026

Ik ben het er wel mee eens, ik heb zelf een voornaam@achternaam.nl maar kan ook voornaam+etos@achternaam.nl doen voor mijn klantenkaart van Etos en ga zo maar door. Mocht er dan ooit een hack zijn en ik krijg een mail van het CJIB van een boete maar die komt binnen op +etos dan weet ik dat hun data hebben gelekt. 

Hoef ik niks extra's voor aan te maken, gewoon alles achter de + komt binnen op mijn mail voor de +.

• March 30, 2026

Ik ben het er wel mee eens, ik heb zelf een voornaam@achternaam.nl maar kan ook voornaam+etos@achternaam.nl doen voor mijn klantenkaart van Etos en ga zo maar door. Mocht er dan ooit een hack zijn en ik krijg een mail van het CJIB van een boete maar die komt binnen op +etos dan weet ik dat hun data hebben gelekt. 

Hoef ik niks extra's voor aan te maken, gewoon alles achter de + komt binnen op mijn mail voor de +.

Ditzelfde doe ik maar dan zonder + met een eigen domein (achternaam.nl).

Kwestie van aliassen aanmaken of gewoon een catch-all gebruiken en de meest bekende e-mail adressen als postmaster, webmaster, hostmaster, info direct al naar :blachole: sturen zodat daarop al per definitie geen junk binnenkomt.

Waarom ik die + niet meer gebruik is omdat ik in het verleden meermaals contactformulieren en inlog, registratie pagina's tegenkwam die + niet toestaan maar alleen regex's als a-z 0-9 en hooguit tekens - en _