Skip to main content

Ik maak sinds kort gebruik van de mail van KPN.

Als een mail als spam wordt gezien komt het in de map Spam terecht, maar die kan ik daar weer uithalen door de mail als geen Spam te markeren.

Wat mij echter best wel irriteert is dat er in de onderwerp regel nu het woord [SPAM} voor komt te staan, wat er niet meer uit te krijgen is? In mijn optiek “verminkt” KPN dus mijn mails.

Hoe krijg ik dat vervelende woord weg?

Johan.

Hallo,

Hoe bekijkt u de mail?

Via de webmail in een browser, een applicatie als outlook, op uw mobiel?

 

Ik heb geen kpn mail, ik zie dat ook vaak voorbij komen in mijn mails. Dus ik weet niet of KPN dat doet…

 


Het valt me op als ik mijn mail met Webmail bekijk. Heb het nog niet geprobeerd met (bijvoorbeeld) Thunderbird op mijn PC thuis.

 

Johan.


Dat doet KPN wel. En er is niets aan te doen. Ook in een emailprogramma zal je dit zien.


Dit is wat ik zie als ik een mail uit de map Spam haal. Ik wil dat vervelende woord [SPAM} niet in het onderwerp zien staan...

 

 

Johan.


@Nick83 aah toch… Maar dan doen meerdere providers dat blijkbaar.

Had alleen het idee dat ik ze alleen in outlook zag.

Maar ik gebruik de webmail niet vaak.

Eigenlijk kijk ik nog het meest op mijn mobiel met k9mail

 

Heb voorheen mail via versio, daar kon ik het wel instellen in de spamexperts schermen.

Maar ben overgegaan naar een andere, en zie het nu ook weer.

@DJhensie dan vrees ik dat er aan wennen het enige is…

Of van kpn mail afstappen en zoeken naar een mail aanbieder die dat niet doet, of in kan stellen.

Maar ik heb geen voorbeelden welke dat wel en niet doet….


@Nick83aah toch… Maar dan doen meerdere providers dat blijkbaar.

Inderdaad, heel veel providers doen dit. Veel webhostingbedrijven waar je een eigen domeinnaam met email af kunt nemen doen dit standaard ook. Alleen daar kun je het soms uitschakelen. 


@DJhensie 

Ik vind dit juist wel een goed idee omdat hiermee wordt aangegeven dat deze email door de KPN in de spammap werd gezet.


Ik vind dit dus een slecht idee. Al meermalen is het bij me voorgekomen dat niet-spam toch door KPN als spam wordt aangemerkt en dat in de titel meekrijgt. Als ik vervolgens een reply doe, komt die [spam] melding automatisch ook in het onderwerp te staan.

Ik zou toch graag zien KPN dit optioneel maakt, of gewoon achterwege laat: het staat toch al in de spamfolder?


Misschien iets om over na te denken: Het is een optie om zelf een domein met email te nemen.

 

Voordeel is dat je zelf kunt bepalen hoe je met je mail omgaat en je bent volkomen onafhankelijk van je provider qua email adres. Dus overstappen van provider o.i.d. is nooit meer een probleem.

 

 


Persoonlijk ben ik ook een voorstander het aanpassen van de titel met [spam].

Overigens wordt hier niet alleen [spam] in geplaatst, maar kan het ook bijvoorbeeld [dkim] zijn.

Dit wordt gedaan om aan te geven wat de reden is van het in de spamfolder plaatsen van een mail.

 

Bij het replyen op zo’n mail zal je dan zelf (even) de titel moeten aanpassen.

De echte vraag is echter waarom die mail in jouw spamfolder geplaatst wordt. In dit geval wordt de verzender (UMeter.nl) gezien als mogelijke spammer. Wellicht verstuurt deze mails naar veel KPN abonnees en misschien ook naar emailadressen van KPN die niet meer actief zijn. Dit is een veel voorkomende oorzaak van dit fenomeen. Misschien kan @Raymondt je daar meer over vertellen.

Verplaats overigens die mails van jouw spamfolder naar jouw inbox zodat je in ieder geval het spamfilter vertelt dat jij het geen spam vindt. 


Ik snap dat er verschillende meningen zijn over hoe e.e.a. in te richten, en tags al dan niet optioneel maken, maar als provider zijnde met een grote groep klanten is het altijd lastig om een dienst zodanig in te richten dat echt iedereen blij is met de keuzes die gemaakt zijn, dus worden er simpelweg keuzes gemaakt waarvan we er vanuit gaan dat de meeste mensen zich hierin kunnen vinden, en dat blijkt ook, want hierover zijn weinig klachten.

Wjb slaat hierboven wel de spijker op zijn kop overigens. Als een mail in de spamfolder terecht komt terwijl dat niet had gemoeten, dan moet je je niet gaan storen aan het feit dat de tag in de subject blijft staan als je de mail uit de spamfolder haalt, maar dan moet je je gewoon gaan afvragen waarom ie in de spamfolder komt. Op het moment dat je dat probleem oplost, heb je ook geen last meer van de tag.

Het bijzondere is overigens, dat gezien het voorbeeld dat gegeven werd van umeter.nl, ik eens in het systeem heb gekeken naar alle mails die er vanaf dat domein binnengekomen zijn de afgelopen 30 dagen, en er is er niet eentje de spamfolder in gegaan. Dat strookt dus niet helemaal met de screenshot die ik in het topic zie staan. Mocht je uit willen zoeken waarom deze toch een spamtag bevat, dan raad ik je aan om het mailtje in kwestie eens als bijlage door te sturen naar abuse@kpn.com, zodat de collega's eens uit kunnen zoeken wat hier nu precies gebeurd is.


UMeter.nl kan ook een naam zijn, terwijl de mail vanaf een ander domein verstuurd is. Dan is dit mogelijk phishing ... 🤐


Persoonlijk ben ik ook een voorstander het aanpassen van de titel met [spam].

Overigens wordt hier niet alleen [spam] in geplaatst, maar kan het ook bijvoorbeeld [dkim] zijn.

Dit wordt gedaan om aan te geven wat de reden is van het in de spamfolder plaatsen van een mail.

Bij het replyen op zo’n mail zal je dan zelf (even) de titel moeten aanpassen.

Inderdaad. Als je wilt “replyen” kun je altijd nog de tekst “eSPAM]" verwijderen.


Update, Nick zat in de goeie richting (maar het was geen phishing), en ik heb alsnog wat kunnen vinden. Als we de spamstatus willen verwijderen van dit bericht, dan hebben we een compleet voorbeeld nodig. Zoals ik al eerder aangaf is het mogelijk om het mailbericht vanuit de webmail op te slaan als bestand (dat wordt dan een .eml bestand, het is belangrijk dat het een .eml bestand is, .msg bestanden uit outlook hebben we helaas niets aan) en dat bestand als bijlage op te sturen aan abuse@kpn.com. Zet hier even bij dat het t.a.v. Virgil is, ik heb deze case met hem besproken en hij is hiervan op de hoogte.


Ik snap dat er verschillende meningen zijn over hoe e.e.a. in te richten, en tags al dan niet optioneel maken, maar als provider zijnde met een grote groep klanten is het altijd lastig om een dienst zodanig in te richten dat echt iedereen blij is met de keuzes die gemaakt zijn, dus worden er simpelweg keuzes gemaakt waarvan we er vanuit gaan dat de meeste mensen zich hierin kunnen vinden, en dat blijkt ook, want hierover zijn weinig klachten.

Wjb slaat hierboven wel de spijker op zijn kop overigens. Als een mail in de spamfolder terecht komt terwijl dat niet had gemoeten, dan moet je je niet gaan storen aan het feit dat de tag in de subject blijft staan als je de mail uit de spamfolder haalt, maar dan moet je je gewoon gaan afvragen waarom ie in de spamfolder komt. Op het moment dat je dat probleem oplost, heb je ook geen last meer van de tag.

Het bijzondere is overigens, dat gezien het voorbeeld dat gegeven werd van umeter.nl, ik eens in het systeem heb gekeken naar alle mails die er vanaf dat domein binnengekomen zijn de afgelopen 30 dagen, en er is er niet eentje de spamfolder in gegaan. Dat strookt dus niet helemaal met de screenshot die ik in het topic zie staan. Mocht je uit willen zoeken waarom deze toch een spamtag bevat, dan raad ik je aan om het mailtje in kwestie eens als bijlage door te sturen naar abuse@kpn.com, zodat de collega's eens uit kunnen zoeken wat hier nu precies gebeurd is.

Is het mogelijk  een “dislike” button toe te voegen aan dit forum. Ik lees hier meer waar ik het niet mee eens ben, dan wat ik like.

 


Reageer