Skip to main content
Vanmorgen weer drie mails in de spam box. Wie heeft er een tip om Outlook te vertellen dat als KPN er [spam] aan toe heeft gevoegd de mail gewoon naar de Inbox te verplaatsen? Want sinds wanneer zijn PostNL en ABN Amro spam verstuurders? Het lijstje kan makkelijk langer gemaakt, na een week vakantie stonden er 12 onterecht in de spam box geplaatste mail. En bitcoin mail wordt door het spamfilter NIET herkend en staat dus gewoon in de inbox.



Wanneer wordt het spamfilter vervangen door een app die wel werkt?

André
Maar KPN maakt mij niet duidelijk waarom het via webmail moet terwijl in de blog wat anders staat..

Zoals in die blog vermeld staat blijkt Outlook de headers van de oorspronkelijke mail aan te passen en dat is killing voor de analyse van de mail.



Stel dat het straks voldoende is om een mail van jouw inbox naar jouw spamfolder te slepen om deze als spam aan te melden en van jouw spamfolder naar jouw inbox te slepen om valse-spam als valide mail aan te melden, zou dat het leven eenvoudiger maken?
Hi, is het niet mogelijk om Gmailify te gebruiken :)



https://support.google.com/mail/answer/6304825?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=nl
Hi, is het niet mogelijk om Gmailify te gebruiken :)

Brrrr.
Nu is de bibliotheek in Woerden toegevoegd aan de spam verstuurders.😅
En nu weer de ANWB nieuwsbrief en Acronis (met de mededeling dat er een nieuwe versie van de software beschikbaar is, zou ik toch graag gewoon willen weten!) Wat komt er de rest van de dag?


Hi, is het niet mogelijk om Gmailify te gebruiken :)Brrrr.


Welk tool je ook gebruikt, KPN heeft de mail aangepast door [spam] aan de titel toe te voegen, en daarna de mail in een spam folder te dumpen. Dus toepassen van een ander tool werkt niet


Stel dat het straks voldoende is om een mail van jouw inbox naar jouw spamfolder te slepen om deze als spam aan te melden en van jouw spamfolder naar jouw inbox te slepen om valse-spam als valide mail aan te melden, zou dat het leven eenvoudiger maken?


Ik wil gewoon dat kpn van niet-spam mailtjes van serieuze verzenders afblijft en (bijvoorbeeld) phishing mail wel tot spam bombardeert
En nu weer de ANWB nieuwsbrief en Acronis (met de mededeling dat er een nieuwe versie van de software beschikbaar is, zou ik toch graag gewoon willen weten!) Wat komt er de rest van de dag?

En nu Veronica Magazine (maar geen enkele phishing mail wordt herkend)
Ik wil gewoon dat kpn van niet-spam mailtjes van serieuze verzenders afblijft en (bijvoorbeeld) phishing mail wel tot spam bombardeert

Wat jij als zeer gewenst bericht ziet, is voor een ander SPAM. En dat is voor ontvangers die wel graag deze mail lezen ontzettend irritant. Dat begrijp ik goed. Maar helaas hebben deze organisaties hun zendlijsten niet op orde. Want, door velen is het gemarkeerd als 'ongewenst' -> SPAM.



We informeren daarom bedrijven om hun maillijsten goed op orde te hebben. Als ze mails verzenden, met een enorme aantal 'bounce' (terugkerend bericht vanwege inactieve mailadres) is dat geen goed teken. En dus niet voor je 'reputatie' als verzendende partij.



Ook een te gemakkelijk inschrijving (opt-in) voor nieuwsbrieven. Dat gebeurt bij het bevestigen van een (eenmalige) bestelling, is niet verstandig. Laat de ontvanger het mailadres nog een keer bevestigen bijvoorbeeld. Of het niet (op tijd) uit laten schrijven via de afmeldknop onderaan de mail. Dit zorgt ervoor dat ontvangers het een volgende keer als SPAM aanmerken.



Kortom, het is dus een spelletje dat we samen (goed) moeten spelen. Wij als serviceprovider, de gebruikers maar ook alle organisaties die mailinglijsten beheren. Want laten we eerlijk zijn, deze bedrijven hebben er alle baat bij dat ze goed voor hun klanten zorgen. En alleen de echt geïnteresseerden op de hoogte houden via mail 😉


Ik wil gewoon dat kpn van niet-spam mailtjes van serieuze verzenders afblijft en (bijvoorbeeld) phishing mail wel tot spam bombardeertWat jij als zeer gewenst bericht ziet, is voor een ander SPAM. En dat is voor ontvangers die wel graag deze mail lezen ontzettend irritant. Dat begrijp ik goed. Maar helaas hebben deze organisaties hun zendlijsten niet op orde. Want, door velen is het gemarkeerd als 'ongewenst' -> SPAM.



We informeren daarom bedrijven om hun maillijsten goed op orde te hebben. Als ze mails verzenden, met een enorme aantal 'bounce' (terugkerend bericht vanwege inactieve mailadres) is dat geen goed teken. En dus niet voor je 'reputatie' als verzendende partij.


Er is een verschil tussen ongewenst en spam. Volgens mij heeft iedere serieuze nieuwsbriefverzender de mogelijkheid om je af te melden aan het einde van de mail: ik wens de mail niet meer te ontvangen. Spam is echt ongewenst: ik heb me er niet voor opgegeven.



We informeren daarom bedrijven om hun maillijsten goed op orde te hebben. Als ze mails verzenden, met een enorme aantal 'bounce' (terugkerend bericht vanwege inactieve mailadres) is dat geen goed teken. En dus niet voor je 'reputatie' als verzendende partij.



Krijgt een bedrijf te zien dat hun mail tot spam wordt verheven? Van de bedrijven die ik heb gemeld dat KPN hun nieuwsbrief als spam heeft bestempeld krijg ik van geen bedrijf de mededeling terug dat KPN contact met ze over spam heeft gehad. Geloof dit statement dus niet. Heb intussen meerdere discussies met HCC afdelingen gehad, en geloof dus ook niet dat bijvoorbeeld Acronis (om de beurt spam / geen spam)is benaderd. In de beantwoording van mijn niet-spam melding geeft KPN zelf aan:

Bedankt voor uw bericht. Wij hebben de berichten van deze partij reeds meerdere malen door onze spamfilter leverancier laten analyseren en deze is daarbij meerdere keren vrijgegeven. Toch keert de blokkade telkens terug. Dit komt doordat een grote groep ontvangers de nieuwsbrieven als ongewenst blijft aanmerken. Andere ontvangers (zoals u) beschouwen het bericht echter wel als gewenst.

De verzender van de nieuwsbrief zal de huidige lijst met ontvangers eens kritisch tegen het licht moeten houden. Ontvangers die niet expliciet om de ontvangst van de nieuwsbrief hebben gevraagd, zouden uit de database moeten worden verwijderd. Wanneer dit op een goede manier wordt gedaan, zou het probleem niet meer terug moeten keren.

Dit statement lijkt er toch niet op dat KPN verzenders actief benadert! Is voor mij als klant te zien met welke bedrijven dit contact heeft plaats gevonden? Of welke mail door KPN consequent als spam wordt bestempeld (of zelfs helemaal niet doorgestuurd wordt?)?
Ik ken iemand hier die organisaties actief benadert om hun lijsten op te schonen, @Dennis 😉 Jazeker, we geven deze tips gratis. Het is aan hen om er wat mee te doen, @AndreWrdn. Als ze er vaker weer in de SPAM-map belanden, dan heeft de organisatie niets gedaan om het te voorkomen. Helaas!



Mocht je geïnteresseerd zijn, er is een hele interessante blogpost over geschreven. Over 'Hoe uit de spambox te blijven voor bedrijven'.
Er is een verschil tussen ongewenst en spam.

Klopt helemaal, maar dan moeten we een geautomatiseerd systeem dus wel kunnen vertellen wat ongewenst is en wat spam is.



Krijgt een bedrijf te zien dat hun mail tot spam wordt verheven? Van de bedrijven die ik heb gemeld dat KPN hun nieuwsbrief als spam heeft bestempeld krijg ik van geen bedrijf de mededeling terug dat KPN contact met ze over spam heeft gehad. Geloof dit statement dus niet.

Het bedrijf is zelf verantwoordelijk om de bounce berichten te verwerken zodat die emailadressen uit de mailinglijsten verwijderd worden. Als het goed is weten ze zelf ook wel dat ze bij te veel bounces al snel al spammer bestempeld zullen worden.



...Dit statement lijkt er toch niet op dat KPN verzenders actief benadert!

De verzender is er zelf verantwoordelijk voor om niet als spammer te boek te komen staan. Dus moeten ze DKIM, SPF en DMARC netjes op orde hebben en zorgen dat ze door de ontvanger niet als spam aangemeld worden bij de provider door hun mailinglijsten up-to-date te houden en door hun afmeldprocedure vertrouwd en zichtbaar te laten zijn.


Het bedrijf is zelf verantwoordelijk om de bounce berichten te verwerken zodat die emailadressen uit de mailinglijsten verwijderd worden. Als het goed is weten ze zelf ook wel dat ze bij te veel bounces al snel al spammer bestempeld zullen worden.





...Dit statement lijkt er toch niet op dat KPN verzenders actief benadert!De verzender is er zelf verantwoordelijk voor om niet als spammer te boek te komen staan. Dus moeten ze DKIM, SPF en DMARC netjes op orde hebben en zorgen dat ze door de ontvanger niet als spam aangemeld worden bij de provider door hun mailinglijsten up-to-date te houden en door hun afmeldprocedure vertrouwd en zichtbaar te laten zijn.


Krijgt een verzender nu wel of niet te horen wat er met de verstuurde mail gebeurt?
Krijgt een verzender nu wel of niet te horen wat er met de verstuurde mail gebeurt?

Hij krijg een bounce bericht als een mail niet afgeleverd wordt, in principe is dat het.

Natuurlijk kan een abuse team van een provider een verzender benaderen maar dat zal dan veelal reactief zijn doordat de ontvangers melden dan ze mails missen of dat mails onterecht in de spamfolder geplaatst worden.


Krijgt een verzender nu wel of niet te horen wat er met de verstuurde mail gebeurt?Hij krijg een bounce bericht als een mail niet afgeleverd wordt, in principe is dat het.

Natuurlijk kan een abuse team van een provider een verzender benaderen maar dat zal dan veelal reactief zijn doordat de ontvangers melden dan ze mails missen of dat mails onterecht in de spamfolder geplaatst worden.


Alleen als een mail gebounced wordt ziet de verzender dat. En hoe weet ik dat ik mails mis? Gokken? Als ik tig keer aangeef dat KPN spam stempel toepast? Waarom verdwijnt een tijdje na mijn melding de mail weer in de spam bak?




Krijgt een verzender nu wel of niet te horen wat er met de verstuurde mail gebeurt?Hij krijg een bounce bericht als een mail niet afgeleverd wordt, in principe is dat het.

Natuurlijk kan een abuse team van een provider een verzender benaderen maar dat zal dan veelal reactief zijn doordat de ontvangers melden dan ze mails missen of dat mails onterecht in de spamfolder geplaatst worden.
Alleen als een mail gebounced wordt ziet de verzender dat. En hoe weet ik dat ik mails mis? Gokken? Als ik tig keer aangeef dat KPN spam stempel toepast? Waarom verdwijnt een tijdje na mijn melding de mail weer in de spam bak?


Nieuwsbrieven worden er met 1000- / 10.000- of zelfs 100.000-tal tegelijk verzonden. Het wordt door de organisaties niet op individueel niveau bijgehouden. Wie wel SPAM meldt en wie niet. De boodschap aan deze bedrijven is: houd je mailinglijst schoon. Zorg dat je niet als spammer wordt beoordeeld - door je eigen (ex)klanten. Anders komen al je berichten niet aan. Dus ook niet bij de gebruikers die er wel belang bij hebben. Helaas


Krijgt een verzender nu wel of niet te horen wat er met de verstuurde mail gebeurt?Hij krijg een bounce bericht als een mail niet afgeleverd wordt, in principe is dat het.

Natuurlijk kan een abuse team van een provider een verzender benaderen maar dat zal dan veelal reactief zijn doordat de ontvangers melden dan ze mails missen of dat mails onterecht in de spamfolder geplaatst worden.


Maar de mail wordt wel afgeleverd, alleen op een vervelende manier. Dus blijft de vraag: krijgt een verzender te zien dat zijn mail tot SPAM wordt verheven?


Maar KPN maakt mij niet duidelijk waarom het via webmail moet terwijl in de blog wat anders staat..Zoals in die blog vermeld staat blijkt Outlook de headers van de oorspronkelijke mail aan te passen en dat is killing voor de analyse van de mail.



Stel dat het straks voldoende is om een mail van jouw inbox naar jouw spamfolder te slepen om deze als spam aan te melden en van jouw spamfolder naar jouw inbox te slepen om valse-spam als valide mail aan te melden, zou dat het leven eenvoudiger maken?


Bij de fraudehelpdesk werd daarom gevraagd de mail te openen, de headers zichtbaar te maken (met Outlook van Office werkt dat), die headers te copieeren en die gegevens vooraan in het doorstuur mailtje te dumpen.
En we voegen ABN AMRO (nieuwsbrief), KOBO en de Vriendenloterij aan de onterechte tot SPAM gebombardeerde mail

Waarom herkent het spamfilter dit niet als ongewenste phishing mail?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>



Geachte klant,

Uit ons systeem blijkt dat uw 06-nummer niet meer geldig is die gekoppeld is aan uw card #####link verwijderd#### om uw 06-nummer aan te passen zodat u weer gebruik kunt maken van uw card.

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
lCS Klantenservice

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<«

Admin: topic verplaatst naar bestaand topic


Op basis waarvan zou het spamfilter die mail dan als spam moeten bestempelen?

Admin: post verplaatst naar bestaand topic


Omdat

  • het afzender adres geen enkele relatie heeft met ICS (of ABN);
  • het plaatje van ICS (wilde jammer genoeg niet mee kopiëren in de post ) linkt naar een plaatjeslokatie die niet ligt binnen het ICS domein;
  • omdat binnen ICS communicatie over dit soort onderwerpen niet via email gaat maar via de Internet bankieren website van ABN (en daar binnen MijnCreditcard);
  • omdat mijn 06 bij ICS wel bekend is, maar als dan een communicatie gaat over het 06 dat een deel van het 06 nummer (de rest afgeblokt) aanwezig is in de mail;
  • en dat iedere mail van ICS communicatie bevat over antwoordadres, en dat je daar ook duidelijk aan kunt zien dat de mail van hun komt.

Ik besef intussen dat het spamfilter slechts gebruik maakt van geautomatiseerde processen en deze mail pas wordt gezien als spam als er een aantal (hoeveel?)  kpn gebruikers hebben aangegeven dat dit spam is. Maar dat bij het vaststellen dat iemand spam verstuurd het gewone verstand geen rol speelt.

Dat de mail in eerste instantie bij mij opviel komt omdat de mail naar een planet adres werd gestuurd terwijl ICS en ABN al langer van mijn kpnmail adres gebruik maakt. Ben dus bezig om de paar instellingen die mijn planet adres nog gebruiken om te zetten naar kpnmail (soms zelfs naar Gmail...)

Admin: post verplaatst naar bestaand topic


Ik  krijg nu al dagen achter elkaar mails in mijn inbox over Jort Kelder en andere BN-ers en bitcoins. Ik markeer ze direct als spam en gooi ze dan weg  maar ze blijven maar komen in de inbox, steeds met een andere afzender. Is hier niets aan te doen?


Ben bang van niet. Op basis van welke criteria KPN besluit dat iets wel of niet spam is was, is en blijft onduidelijk. Zeker als de bitcoin mails iedere keer van andere verzenders komen ben ik bang dat je met deze situatie zult moeten leren leven. De automatische spam detectie kan daar niet tegen, en laat de mail dus gewoon door.

 

 


Ok. Dank voor je reactie


Reageer