Skip to main content

Het spamfilter blijft nog steeds ondoorgrondelijk. Al bijna een half jaar probeer ik het filter aan te geven dat mail van bijvoorbeeld Dagblad de Limburger geen spam is. Hopeloos…

Aan de andere kant komen de laatste paar dagen mailtjes (zogenaamd) van diverse “serieuze” bronnen die me aangeven dat ik een grote prijs heb gewonnen. Allemaal alleen al te herkennen aan het “stotteren”in het onderwerp (“Uw o-rdernummer 856-25 is aangekomen") en het aparte verzendadres (“*Jumbo.NL <info@chaosfunnies.com>").

Nu kan ik het mailtje doorschuiven naar de spam map, maar ze blijven, niet herkend door het spamfilte komen.

 

Wat doen we hier aan?

Het spamfilter blijft nog steeds ondoorgrondelijk. Al bijna een half jaar probeer ik het filter aan te geven dat mail van bijvoorbeeld Dagblad de Limburger geen spam is. Hopeloos…

Dat gaat ook niet werken, jouw persoonlijke filter werkt op jouw inbox, niet op jouw spamfolder waar die mailtjes in terecht gekomen zijn.

 

Aan de andere kant komen de laatste paar dagen mailtjes (zogenaamd) van diverse “serieuze” bronnen die me aangeven dat ik een grote prijs heb gewonnen. Allemaal alleen al te herkennen aan het “stotteren”in het onderwerp (“Uw o-rdernummer 856-25 is aangekomen") en het aparte verzendadres (“*Jumbo.NL <info@chaosfunnies.com>")

Was het maar zo simpel, chaosfunnies.com kan maar zo een legitieme afzender zijn en het "briefgeheim" weerhoudt de spamfilter er van de titel en inhoud te "lezen". De spamfilter zal moeten leren dat het een spammer betreft. Hoe meer mensen die mails van de inbox naar de spamfolder slepen hoe sneller het kwartje bij de spamfilter zal vallen.

 

Nu kan ik het mailtje doorschuiven naar de spam map, maar ze blijven, niet herkend door het spamfilte komen.

Toch zal je dat moeten blijven doen en zal je anderen er ook van moeten overtuigen om dat te gaan/blijven doen. Vaak gooien mensen spam direct in de prullenbak en dat is nu net niet de bedoeling, eerst naar de spamfolder verplaatsen en daarna in de prullenbak.. Hoe meer meldingen hoe sneller de spamfilter leert.


Het spamfilter blijft nog steeds ondoorgrondelijk. Al bijna een half jaar probeer ik het filter aan te geven dat mail van bijvoorbeeld Dagblad de Limburger geen spam is. Hopeloos…

Dat gaat ook niet werken, jouw persoonlijke filter werkt op jouw inbox, niet op jouw spamfolder waar die mailtjes in terecht gekomen zijn.

 

 

Ik heb het niet over een persoonlijk filter. Ik bedoel echt dat ik het mailtje vanuit de spam folder naar de inbox verschuif 

Begin het vermoeden te krijgen dat KPN te veel vertrouwd op automatische processen

 

AndreWrdn schreef:

Aan de andere kant komen de laatste paar dagen mailtjes (zogenaamd) van diverse “serieuze” bronnen die me aangeven dat ik een grote prijs heb gewonnen. Allemaal alleen al te herkennen aan het “stotteren”in het onderwerp (“Uw o-rdernummer 856-25 is aangekomen") en het aparte verzendadres (“*Jumbo.NL <info@chaosfunnies.com>")

Was het maar zo simpel, chaosfunnies.com kan maar zo een legitieme afzender zijn en het "briefgeheim" weerhoudt de spamfilter er van de titel en inhoud te "lezen". De spamfilter zal moeten leren dat het een spammer betreft. Hoe meer mensen die mails van de inbox naar de spamfolder slepen hoe sneller het kwartje bij de spamfilter zal vallen.

Briefgeheim, laat me niet lachen. Op basis van welke “regel” wordt de Limburger tot spam verzender verbouwd, en dit soort mailtjes niet? Hoeveel seconden moet een spam mailtje in de spam folder staan voordat het filter “ontdekt” dat het spam is? Tenminste 1 minuut? Een uur? Ben best bereid me netjes aan de kpn regels te houden, maar vertel die dan tenminste! Waarom moet ik onterechte mail accepteren, maar worden termen als briefgeheim gebruikt om s#$$#tt mail over te slaan? Bitcoin mailtjes?

En verder: de fraudehelpdesk heeft een heel archief van spam en fishing mailtjes waar dit Jumbo mailtje ook toe behoort. Waarom worden deze mailtjes nog steeds niet door het spamfilter tot spam gebombardeerd? En ze hebben de zelfde kenmerken als het stottermailtje


Binnen 10 minuten:

AlbertHeijn.NL** <info@wooden.fordomtest.com>

AlbertHeijn.NL** <info@morataca.com>

AlbertHeijn.NL** <info@morataca.com>

 

En allemaal de zelfde titel: jij bent de gelukkige vandaag !

 


Wie mag hier besluiten dat iemand “het antwoord” heeft gegeven? Ben het in deze post niet eens met die keuze!

 


Binnen 10 minuten:

AlbertHeijn.NL** <info@wooden.fordomtest.com>

AlbertHeijn.NL** <info@morataca.com>

AlbertHeijn.NL** <info@morataca.com>

 

En allemaal de zelfde titel: jij bent de gelukkige vandaag !

Op basis waarvan zou de spamfilter moeten constateren dat dat spam betreft?

 

Wie mag hier besluiten dat iemand “het antwoord” heeft gegeven? Ben het in deze post niet eens met die keuze!

Jij en de moderators van KPN.


Besluiten dat het spam is? Relatie zogenaamde afzender (AH) en het adres van de verzender (geen relatie met AH!) Verder alle linkjes in de mail (ook geen relatie met AH)

 

Kan ik als iemand een post als antwoord heeft gedefinieerd daar ook bezwaar tegen maken? Zo'n knopje zou handig zijn, want het als antwoord vastgestelde lost echt niet mijn vraag op


Besluiten dat het spam is? Relatie zogenaamde afzender (AH) en het adres van de verzender (geen relatie met AH!) Verder alle linkjes in de mail (ook geen relatie met AH)

Dat jij en ik dat in één oogopslag zien is duidelijk maar dat moet je de spamfilter wel leren.

Als ik mijn moeder een mailtje stuur met als titel dat er een mooie aanbieding is bij AH en in de tekst een link zet naar https://ah.nl moet die dan ook als spam bestempeld worden?

Wie gaat de spamfilter dat leren en en hoe gebeurt dat dan?

Google is bezig met het embedden van Artificial Intelligence in haar spamfilter maar verder werken spamfilters op basis van geformuleerde regeltjes en lijsten van geblokkeerde afzenders en/of mailservers.

Geloof me, het bestrijden van spam in veel complexer dan dat je zou denken.


ik zie aan het mailadres AlbertHeijn.NL** <info@wooden.fordomtest.com> dat de mail van iemand anders dan AH komt. en *Jumbo.NL <info@chaosfunnies.com> komt echt niet van Jumbo! Daarvoor hoeft niet eens (privacy wet) in de mail gekeken te worden!


ik zie aan het mailadres AlbertHeijn.NL** <info@wooden.fordomtest.com> dat de mail van iemand anders dan AH komt. en *Jumbo.NL <info@chaosfunnies.com> komt echt niet van Jumbo!

En wat betekent dat als Albert Heijn Janssen een mailtje naar zijn vrienden stuurt met de mededeling dat de kratjes Hertog Jan in de aanbieding zijn bij AH.

Wat voor jouw en mijn ogen en hersenen zeer eenvoudig is om de interpreteren zal je zo'n spamfilter toch echt moeten leren en dat gaat niet vanzelf.


Ik sluit me volledig aan bij wat wjb hierboven mooi beschreven heeft. Het beste wij jij kan doen, @AndreWrdn, is ongewenste mail als spam te blijven markeren. Vervolgens kan je deze e-mails verwijderen als je daar behoefte aan hebt. Maar eerst zal de spamfilter moeten leren dat iets als spam gezien wordt. Daarom het advies om te blijven markeren, alleen zo kan ons spamfilter leren.


Hoe lang moet ik wachten totdat ik een mailtje dat ik naar de spam map heb verschoven kan weggooien? Ik wil natuurlijk het spamfilter graag voldoende tijd geven om te zien dat ik mail tot spam heb gedefinieerd omdat het spamfilter dat nog niet wist?


Hoe lang moet ik wachten totdat ik een mailtje dat ik naar de spam map heb verschoven kan weggooien? Ik wil natuurlijk het spamfilter graag voldoende tijd geven om te zien dat ik mail tot spam heb gedefinieerd omdat het spamfilter dat nog niet wist?

Het signaaltje wordt direct bij het verslepen naar de spamfolder aan de spamfilter doorgegeven. Je kunt hem er dus direct ook verwijderen.


no-reply@burgernet.nl contact opgenomen met burgernet, we vragen ons beide af waarom deze mail uspam] BURGERNET bericht als spam wordt verwerkt. Ook meldingen van de politie gebeurt dat mee. Is het mogelijk deze instellingen te vertellen wat ze moeten doen om hun mail bij de geadresseerde terecht laten komen?

Ben bang dat mijn verschuiven van spam map naar inbox geen effect heeft


no-reply@burgernet.nl contact opgenomen met burgernet, we vragen ons beide af waarom deze mail uspam] BURGERNET bericht als spam wordt verwerkt. Ook meldingen van de politie gebeurt dat mee. Is het mogelijk deze instellingen te vertellen wat ze moeten doen om hun mail bij de geadresseerde terecht laten komen?

Ben bang dat mijn verschuiven van spam map naar inbox geen effect heeft

Blijkbaar krijgen die mails voldoende punten om als "mogelijk spam" bestempeld te worden.

Wellicht dat @Dennis ABD hier wat zinnigs over kan zeggen maar dan denk ik wel dat je gevraagd zal worden om de betreffende mail als bijlage naar naar abuse@kpn.com te sturen.

Beter nog is het als burgernet zelf die vraag gaat stellen aan het abuse team van KPN.


Ik ben wat traag want ik was een weekje vrij.

 

Ik zie dat het inmiddels is opgelost, ik kan dan ook niet makkelijk meer een precieze oorzaak achterhalen, wat wjb zegt zal echter correct zijn.

 

Het beste kan inderdaad de verzender contact opnemen met ons in zulke gevallen. Wij kunnen dan wat extra informatie verstrekken die ze kunnen helpen dergelijke problemen te voorkomen.


nieuwste ongein van het spamfilter: een mailtje wordt eindelijk niet meer afgestempeld als spam. Alleen: paar dagen daarna wél weer spam. En weer een paar dagen later: géén spam. Wanneer wordt er aan dat flip=flop gedrag van het filter wat gedaan?

ps.Ik heb nooit aangegeven dat het antwoord “correct” was, en dus als beste antwoord kan worden aangegeven. Zou zo'n kwalificatie als vragensteller eigenlijk wel terug kunnen draaien!


Mogelijk is er dan toch iets in de inhoud waardoor het spamfilter een e-mail ziet als mogelijke spam. Het vraagt wat geduld, maar het beste is om toch de e-mails te blijven markeren als geen spam. Alleen zo leert ons spamfilter wat wel en niet als spam gezien moet worden.


nieuwste ongein van het spamfilter: een mailtje wordt eindelijk niet meer afgestempeld als spam. Alleen: paar dagen daarna wél weer spam. En weer een paar dagen later: géén spam.

 

Het vraagt wat geduld, maar het beste is om toch de e-mails te blijven markeren als geen spam. Alleen zo leert ons spamfilter wat wel en niet als spam gezien moet worden.

En misschien is dat direct ook de reden van dit gedrag van de spamfilter.

Als het mailtje als spam binnenkomt melden abonnees (massaal :thinking: ) dat het geen spam is en dus leert de spamfilter dat de mail in de inbox geplaatst moet worden. Bij het volgende mailtje melden andere abonnees dit mailtje weer als spam en voila, de spamfilter heeft weer wat nieuws geleerd namelijk het mailtje moet als spam behandeld worden.

 

Zou het kunnen zijn dat de spamfilter strakker is afgesteld en bij minder meldingen al conclusies trekt?


nieuwste ongein van het spamfilter: een mailtje wordt eindelijk niet meer afgestempeld als spam. Alleen: paar dagen daarna wél weer spam. En weer een paar dagen later: géén spam. Wanneer wordt er aan dat flip=flop gedrag van het filter wat gedaan?

ps.Ik heb nooit aangegeven dat het antwoord “correct” was, en dus als beste antwoord kan worden aangegeven. Zou zo'n kwalificatie als vragensteller eigenlijk wel terug kunnen draaien!

 

Beide zaken herken ik.

KPN zou meer moeten investeren in de klantenservice en de mail. 

De problemen met het spamfilter blijven aanhouden en ik had vanmorgen problemen met inloggen.

Kennelijk moeten sommige medewerkers een antwoord als beste aanmerken omdat ze anders niet genoeg punten scoren. Dat is niet leuk voor de klanten en de medewerkers zo`n hijgerig systeem.


En weer een flip-flop verzender waarvan IK zeer graag wil dat ik de mededeling dat ik gewonnen heb zeker wil zien: BankGiro Loterij VIP-KAART <vip-kaart@bankgiroloterij.nl>

Ook deze mailverzender wordt in de spam map gemikt, ik haal de mail er uit, en een paar dagen komt de mail gewoon in de Inbox en ja hoor na een paar keer is het weer spam. 

Maar dit feit hier aankaarten lijkt niet tot resultaat te komen….

 

En daarnaast: wanneer krijg ik de mogelijkheid om als opsteller van een forum discussie de indicatie “beste antwoord” te weigeren? Iemand anders kan niet besluiten dat met zijn/haar antwoord mijn “case” mag worden afgesloten?


En weer een flip-flop verzender waarvan IK zeer graag wil dat ik de mededeling dat ik gewonnen heb zeker wil zien: BankGiro Loterij VIP-KAART <vip-kaart@bankgiroloterij.nl>

Ook deze mailverzender wordt in de spam map gemikt, ik haal de mail er uit, en een paar dagen komt de mail gewoon in de Inbox en ja hoor na een paar keer is het weer spam. 

Van zo'n afzender kan ik me voorstellen dat deze heel vaak onterecht in de spam map gegooid word. Het spamfilter leert dan dus dat dit spam is. Andere mensen halen deze dan weer uit de spam map, dan leert het filter weer dat het geen spam is. 


wjb schreef:

En misschien is dat direct ook de reden van dit gedrag van de spamfilter.

Als het mailtje als spam binnenkomt melden abonnees (massaal :thinking: ) dat het geen spam is en dus leert de spamfilter dat de mail in de inbox geplaatst moet worden. Bij het volgende mailtje melden andere abonnees dit mailtje weer als spam en voila, de spamfilter heeft weer wat nieuws geleerd namelijk het mailtje moet als spam behandeld worden.

Dit klinkt heel logisch. Zelfs bij Outlook komt mail de ene keer in de spamfolder en de andere keer niet.

Daarom ook het advies: Als het om een mailinglijst gaat, zoals in het geval van de Bank Giroloterij, meld je dan af in plaats van de e-mail naar de spamfolder te verplaatsen.


wjb schreef:

En misschien is dat direct ook de reden van dit gedrag van de spamfilter.

Als het mailtje als spam binnenkomt melden abonnees (massaal :thinking: ) dat het geen spam is en dus leert de spamfilter dat de mail in de inbox geplaatst moet worden. Bij het volgende mailtje melden andere abonnees dit mailtje weer als spam en voila, de spamfilter heeft weer wat nieuws geleerd namelijk het mailtje moet als spam behandeld worden.

Dit klinkt heel logisch. Zelfs bij Outlook komt mail de ene keer in de spamfolder en de andere keer niet.

Daarom ook het advies: Als het om een mailinglijst gaat, zoals in het geval van de Bank Giroloterij, meld je dan af in plaats van de e-mail naar de spamfolder te verplaatsen.

Leg dat maar eens uit aan een gewone gebruiker. Bij de éne mail moet je je afmelden (via de link in de mail) maar bij de andere mail moet je dat absoluut niet doen want dan zou die link wel eens naar een site kunnen wijzen van cybercriminelen.

Best lastig.


wjb schreef:

En misschien is dat direct ook de reden van dit gedrag van de spamfilter.

Als het mailtje als spam binnenkomt melden abonnees (massaal :thinking: ) dat het geen spam is en dus leert de spamfilter dat de mail in de inbox geplaatst moet worden. Bij het volgende mailtje melden andere abonnees dit mailtje weer als spam en voila, de spamfilter heeft weer wat nieuws geleerd namelijk het mailtje moet als spam behandeld worden.

Dit klinkt heel logisch. Zelfs bij Outlook komt mail de ene keer in de spamfolder en de andere keer niet.

Daarom ook het advies: Als het om een mailinglijst gaat, zoals in het geval van de Bank Giroloterij, meld je dan af in plaats van de e-mail naar de spamfolder te verplaatsen.

Leg dat maar eens uit aan een gewone gebruiker. Bij de éne mail moet je je afmelden (via de link in de mail) maar bij de andere mail moet je dat absoluut niet doen want dan zou die link wel eens naar een site kunnen wijzen van cybercriminelen.

Best lastig.

Dat is ook zeker waar. Het is goed om er bedacht op te zijn.


Als een mail van een correct bedrijf komt heeft afmelden de voorkeur boven simpelweg verschuiven naar de spam folder. Jumbo uit Maastricht flippert nu heen en weer tussen spam en inbox. Misschien een idee voor KPN om rapportage te vragen van het spamfilter (welke mail wordt spam, welke spam weer inbox) en iemand van de kpn helpdesk de bevoegdheid te geven om de instellingen van het filter voor dat soort gevallen te overrulen? Alleen vraagt dat van de bouwers van het spamfilter dat ze moeten toegeven dat bij het beoordelen misschien toch ook behoefte is aan de menselijke maat?

En kom nu niet met het argument dat dit  teveel werk oplevert!!!!