Skip to main content

Het spamfilter blijft nog steeds ondoorgrondelijk. Al bijna een half jaar probeer ik het filter aan te geven dat mail van bijvoorbeeld Dagblad de Limburger geen spam is. Hopeloos…

Aan de andere kant komen de laatste paar dagen mailtjes (zogenaamd) van diverse “serieuze” bronnen die me aangeven dat ik een grote prijs heb gewonnen. Allemaal alleen al te herkennen aan het “stotteren”in het onderwerp (“Uw o-rdernummer 856-25 is aangekomen") en het aparte verzendadres (“*Jumbo.NL <info@chaosfunnies.com>").

Nu kan ik het mailtje doorschuiven naar de spam map, maar ze blijven, niet herkend door het spamfilte komen.

 

Wat doen we hier aan?

...en iemand van de kpn helpdesk de bevoegdheid te geven om de instellingen van het filter voor dat soort gevallen te overrulen? Alleen vraagt dat van de bouwers van het spamfilter dat ze moeten toegeven dat bij het beoordelen misschien toch ook behoefte is aan de menselijke maat?

Het beheer van de rules voor het spamfilter is belegd bij het abuse team van KPN en reken maar dat zij de mogelijkheid nu ook al hebben om zaken te overrulen. Dat wat je vraagt is dus al aanwezig en op een betere plek dan de "KPN helpdesk". Wel zal het zo moeten zijn dat een afzender blijft voldoen aan SPF, DKIM en DMARC om doorgelaten te worden.


Hoe valt dan te verklaren dat een week de mail gewoon doorkomt, de week daarna naar de spam folder, en een paar weken daarna weer terug naar de inbox? Daarbij blijf ik er bij dat de verzender niets heeft aangepast. Vragen naar de voorwaarden waaraan moet worden voldaan worden hierniet beantwoord, dus kan de verzender niets aanpassen. Waar moet de verzender aan voldoen, zoals hier boven gesteld wordt dat een afzender blijft voldoen aan SPF, DKIM en DMARC om doorgelaten te worden. Als dat gemeenschappelijke internationale eisen zijn moeten die toch wel ergens terug te melden zijn? 


Hoe valt dan te verklaren dat een week de mail gewoon doorkomt, de week daarna naar de spam folder, en een paar weken daarna weer terug naar de inbox? 

Dat is eerder in dit topic al een keer uitgelegd.

 

Waar moet de verzender aan voldoen, zoals hier boven gesteld wordt dat een afzender blijft voldoen aan SPF, DKIM en DMARC om doorgelaten te worden. Als dat gemeenschappelijke internationale eisen zijn moeten die toch wel ergens terug te melden zijn? 

SPF, DKIM en DMARC zijn internationaal gehanteerde beveiligingsstandaarden om spam tegen te gaan. Zie ook dit topic.


En waarom voldoet de ene keer een mailtje van de Jumbo uit maastricht wel, daarna niet en daarna weer wel aan die eisen? Terwijl afzender iedere keer dezelfde is?

En wat moet Jumbo Maastricht aanpassen om gewoon door het filter heen te komen?

In het topic staat 

SPF, DKIM en DMARC. Deze controles zijn niet uit te zetten. Als er een fout wordt geconstateerd zetten wij de bewuste mail in de spambox. De mail wordt echter niet gemarkeerd als spam]. 

En ja hoor, de Jumbo mail krijgt gewoon de markering gspam]. Lees ik het genoemde item goed dan voldoet de mail dus WEL aan de genoemde normen, maar het spamfilter zelf bepaalt dat hetmailtje spam is.

 


En waarom voldoet de ene keer een mailtje van de Jumbo uit maastricht wel, daarna niet en daarna weer wel aan die eisen?

Snap je nu nog steeds niet dat het de mens is die dat jojo gedrag veroorzaakt?

Hé, dat is geen spam ... welles dat is spam, ik wil dat niet lezen ... jij misschien niet maar ik wel dus geen spam ... verdorie staat die spam opnieuw in mijn inbox, stom spamfilter luister eens naar me en stop die spam ... wel alle @$%#* staat die mail weer in mijn spamfolder, hoe vaak moet ik je nog vertellen spamfilter, die mail van mijn Jumbo winkel is geen spam ... enz.

Snap je het niet misschien beter?


Ik snap niet dat KPN in zo'n flipflop situatie het spamfilter niet kan overrulen. Het is geen verzender die niet voldoet aan de beveiligingsstandaarden anders werd het mailtje zonder [spam] in de spam folter geplaatst. Ook zou ik verwachten dat het filter in de rapportage aangeeft dat er (een aantal!) verzenders zijn die geflipflopt worden. Maar ik vraag dus te veel….

Het gebeurt bij meerdere verzenders! En benader je die verzender geven ze aan dat ze alleen bij geadresseerden bij kpnmail last hebben van dit verschijnsel

Dus toch maar mijn kpnmail opheffen?


Ik snap niet dat KPN in zo'n flipflop situatie het spamfilter niet kan overrulen.

Ik had toch al geschreven dat ze dat wel kunnen.

 

Het is geen verzender die niet voldoet aan de beveiligingsstandaarden anders werd het mailtje zonder spam] in de spam folter geplaatst.

De titel van een mail die door de spamfilter in de spamfolder wordt wordt altijd voorzien van de woordje espam].


 

 

Het is geen verzender die niet voldoet aan de beveiligingsstandaarden anders werd het mailtje zonder rspam] in de spam folter geplaatst.

De titel van een mail die door de spamfilter in de spamfolder wordt wordt altijd voorzien van de woordje jspam].

Waarom staat hier wat anders dan in het door KPN geschreven topic?

In het topic staat 

SPF, DKIM en DMARC. Deze controles zijn niet uit te zetten. Als er een fout wordt geconstateerd zetten wij de bewuste mail in de spambox. De mail wordt echter niet gemarkeerd als aspam]. 

Dat was eerder in dit topic toch door kpn uitgelegd? Wie moet ik nu geloven, wjb of het kpn topic?

Denk dat we met deze discussie niet verder komen. Blijft mijn vraag: wanneer houdt kpn op met 100% op het spamfilter te vertrouwen en dus wanneer overruled kpn het filter?


Jumbo zou geen mail moeten verzenden naar klanten die niet zelf nadrukkelijk aangegeven hebben dat ze die mail hebben willen. Waarschijnlijk doet Jumbo dat wel. En dan word jumbo dus gewoon een spammer.

Mogenlijk blijft jumbo ook stug doorgaan met mail sturen terwijl de klant al jaren niet meer in de winkel geweest is enal jaren niet meer op de website ingelogd heeft. Dat is dus ook iets waar je bij het verzenden van mailings op moet letten: stoppen met mailen als je al langere tijd geen interactie met de ontvanger gehad heeft. Of op zn minst de intensiteit terug schroeven naar max 1x per kwartaal ofzo.


Het gaat er niet om dat Jumbo een spammer is, maar dat het spamfilter flip-floppend beslist dat Jumbo wel/niet spam verstuurt!

En waarom zou dat wel zijn? Misschien omdat de gemiddelde ontvanger gewoon de Jumbo mail tot ongewenst bestempelt in plaats van je netjes af te melden, terwijl daarvoor iedere serieuze mailverzender onder aan het mailtje een “afmeld” knop heeft. Misschien toch maar eens gebruiken vooral bij mailtjes waar je je zelf voor hebt aangemeld? Zeker serieuze bedrijven als Jumbo, Staatsloterij, Lotto, ABN etc. reageren daarop netjes en zetten de mailverzending stop. Positieve resultaat: je krijgt de mail niet meer en ik en vele anderen krijgen de gewenste mail gewoon in de inbox