Skip to main content
Antwoord

Wat is de juiste instelling voor de uitgaande e-mailserver in outlook 2019?

• October 6, 2025
  • 3 reacties
  • 99 keer bekeken

koster929
Topper
Forum|alt.badge.img

Voor 1 mei 2024 moest ik mijn email account aanpassen en werd verwezen naar de website

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/veiligmailen/outlook2019

Hier staat als de uitgaande server instellingen voor outlook 2019 bij stap 5

OnderĀ Uitgaande e-mail (SMTP)

Gebruik het volgende type versleutelde verbindingĀ selecteer jeĀ SSL/TLS

Vul bijĀ Uitgaande e-mailĀ (SMTP) 465Ā in

Ik ben nu Windows 11 aan het installeren en op de site

www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-outlook-2019-2016

staat onder handmatig instellen uitgaande server voor outlook 2016 en 2019

Vul bij 'Server' [smtp.kpnmail.nl] in. Vul bij Poort [587] in

Kies bij ā€˜Versleutelingsmethode’ voor STARTTLS

Beide werken maar wat is nu de juiste c.q. veiligste instelling, want het is verwarrend dat op de KPN site 2 verschillendeĀ  uitgaande server settings staan.

Beste antwoord door WMG-N

​@koster929

SSLĀ is de oudere variant van versleuteling en bedoelt voor oudere systemen en dus niet voor Windows 11. Kies daarom voor een vorm van TLS (TLS en/of STARTTLS) en kies dan ook (indien mogelijk) de hoogste versie van TLS (indien mogelijk TLS v1.3).

Het nummer van de poort hangt samen met de versie van versleuteling (als ik mij goed herinner. Weet iemand anders hier meer over ?) Afgaande op jouw gegevens zou ik voor 587 kiezen dan kies je ook (waarschijnlijk) automatisch voor TLS.

@Moderatoren: De mensen die verantwoordelijk zijn voor de KPN websites mogen nog wel even deze teksten vergelijken en indien nodig aanpassen of indien nodig (de) webpagina('s) verwijderen.

3 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 6, 2025

​@koster929

SSLĀ is de oudere variant van versleuteling en bedoelt voor oudere systemen en dus niet voor Windows 11. Kies daarom voor een vorm van TLS (TLS en/of STARTTLS) en kies dan ook (indien mogelijk) de hoogste versie van TLS (indien mogelijk TLS v1.3).

Het nummer van de poort hangt samen met de versie van versleuteling (als ik mij goed herinner. Weet iemand anders hier meer over ?) Afgaande op jouw gegevens zou ik voor 587 kiezen dan kies je ook (waarschijnlijk) automatisch voor TLS.

@Moderatoren: De mensen die verantwoordelijk zijn voor de KPN websites mogen nog wel even deze teksten vergelijken en indien nodig aanpassen of indien nodig (de) webpagina('s) verwijderen.

HeidiV
Topper
  • October 7, 2025

​@koster929

...

Het nummer van de poort hangt samen met de versie van versleuteling (als ik mij goed herinner. Weet iemand anders hier meer over ?)

….

Ā 

Nee, beide maken (uiteindelijk) gebruik van dezelfde versleuteling TLS v1.3 (of v1.2).

SSL wordt al lang niet meer gebruikt, de optie heet SSL/TLS (net zoals bij IMAP) maar dat SSL gedeelte kunnen ze dus weglaten.

Bij poort 465 is al het data verkeer meteen versleuteld (beide kanten moeten dan wel dezelfde versleuteling gebruiken/ondersteunen), bij poort 587 is het data verkeer voor het STARTTLS commando onversleuteld en wordt er eerst ā€˜onderhandeld’ welke versleuteling er gebruikt gaat worden en dat zou in principe ook geen kunnen zijn.

In feite is poort 465 dus veiliger.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

​@HeidiVĀ 

Inderdaad. Afgaande op jouw verhaal is inderdaad poort 465 beter/veiliger. weer wat geleerd.

Ik weet wel dat als men poort 25 gebruikt, men ook automatisch zegt dat men geen versleuteling wil gebruiken. Maar sinds ca. 1 jaar staat de KPN niet meer toe dat men die poort gebruikt.