Skip to main content

Gedurende jaren heb ik een homepage voor mijn weerstation. Maak gebruik van het programma Weatherdisplay. Werkte perfect tot 23-11-2022, 23.45 uur..

Daarna werd de site niet meer vernieuwd, omdat het programma niet meer kon uploaden.

Met filezilla kan ik mijn directory nog bereiken en updaten.

Contact opgenomen met xs4all, (die kende dit forum niet) maar daar wist men onderhand nog geen eens, dat ze met een homepage konden werken. Na lang wachten zei iemand dat wellicht "het script” gewijzigd was.

Gevraagd naar een oplossing, die was er niet, Ik moest maar op zoek naar een nieuwe host (!).

Uiteraard heb ik van alles geprobeerd, ook poort 22 ingevoerd etc.,, maar geen enkel resultaat.

Wellicht nog iemand, die een nuttige tip heeft?

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

@Hamol  Uit je relaas kan ik niet helemaal halen wat je allemaal al hebt geprobeerd. 

Zoals @Franckey al heeft bericht is er een en ander gewijzigd in de folder namen op de sftp.xs4all.nl server, welke je dus nog steeds met je XS4ALL username en password kan benaderen. De sftp.xs4all.nl server is al heel wat jaren actief en gebruikt default ook port 22.

Bij XS4ALL had je de volgende directory waar je de homepage data kon wegschrijven:

  /home/.5b/x/xxxxxx/WWW ( waar x de eerste letter van je XS4ALL account naam (xxxxxx) is)

Omdat een en ander nu omgezet is voor KNP heb je de volgende directory gekregen:

 /home/.kpn/x/xxxxxx/WWW ( waar x de eerste letter van je XS4ALL account naam (xxxxxx) is)

Ik ken het programma Weatherdisplay niet , maar neem aan dat je bovenstaande  parameters daar wel in kan verwerken. Ben benieuwd of het je hiermee wel lukt.


Bedankt voor de opmerking!

Uiteraard heb ik getracht om de remote directory te wijzigen.

Voorheen was WWW/XXX voldoende, maar ook naar de wijzigingen, zoals je genoemd hebt, wordt er niets upgeload. Met name de factor ".kpn” was nieuw, maar biedt geen soelaas.

Het curieuze is, dat met filezilla er geen probleem is, maar met het programma weatherdisplay wel. Ondanks alle aanwijzingen zoals poort 22 openzetten (was al default), directory wijzigen, gebeurd er niets.

Het programma heeft jarenlang correct gewerkt tot het moment van 23 november 2022.

Helpdesk XS4all kon, zoals eerder vermeld, geen oplossing bedenken.


@Hamol Kan je met filezilla wel data uploaden ? ( is misschien al je homepage ruimte gebruikt?)

Kan je een screenshot van weatherdisplay  sftp settings laten zien?


Met filezilla kan ik uploaden. Verbruik homepage is tot op heden ruim 4 MB.

 

Bijgaand een screenshot.

 


@Hamol Welke settings worden er nu gebruikt, die link of rechts?

Geen idee of het aan het plaatje ligt maar staat er nu een komma ipv een punt?

 


Je moet inderdaad een punt gebruiken. De map is dus:
/home/.kpn/h/hamol/WWW

Ik heb ook ontdekt dat het statistiekenscript die bij XS4ALL mogelijk was, ook niet meer werkt sinds 28 juni. Ik vrees dat dit ook de nek omgedraaid is. ;-)

Ter informatie:
Je kon een bepaald bestand aanmaken. Ik meen iets als .stats, en daarin kon je een bepaalde code plaatsen, waarna je de server automatisch elke dag wat verbruiksstatistieken liet schrijven. Best wel geinig, en volgens mij was het gebouwd door een XS4ALL ontwikkelaar.
 


Helaas had ik een stille hoop, dat er een komma bij KPN stond, maar de punt staat er wel.

Ik vermoed, dat 't allemaal einde verhaal is :-(


Wat voor einde van het verhaal?
Ik heb gisteren nog een update doorgevoerd aan mijn webspace, en die werd netjes doorgevoerd.

Je kan het remote path ook gewoon leeg laten. Hier gaat hij gewoon netjes door naar de juiste directory! Je moet er alleen niet uitgaan, want dan kom je tegen terechte 'permission denied' meldingen aan en een doolhof aan mappen waar je niet in hoort te komen.

Ikzelf gebruik WinSCP voor de SFTP verbinding.


Het updaten met filezilla is geen probleem.

Het gaat om het programma weatherdisplay, die om onbekende redenen niet meer geaccepteerd wordt als uploader, terwijl dit jarenlang prime functioneerde. Tot 23-`11-2022 (www.hamol.nl).

 


Wat zegt de log van Weatherdisplay? Ik neem aan dat het programma toch wel ergens wat vertelt over waar die tegenaan loopt? Anders zou ik de support van Weatherdisplay eens vragen.


Het log geeft o.a. de volgende tekst:

SFTP Uploading C:\wdisplay\webfiles\11monthtodateold.giftemp - >11monthtodate.gif

1103: Open remote file failed [3]: Permission denied.

No more files to upload

All Agenda complete, doing FTP log off....

FTP logoff

Dit was te verwachten.

Het blijkt dus dat de ftp-server van het programma niet meer geaccepteerd wordt.


Met filezilla kan ik uploaden. Verbruik homepage is tot op heden ruim 4 MB.

 

Bijgaand een screenshot.

 

Dit scherm gaat over ftp instellingen. Maar sftp is een heel andere techniek. Dat heeft niks met ftp te maken. Is de XS4ALL homepage ook via ftp te benaderen? 


Sftp-protocol wordt wel gebruikt en is ingevoerd.


Sftp-protocol wordt wel gebruikt en is ingevoerd.

Ik heb even gegoogled op "Weatherdisplay". En ik lees nergens dat sftp ondersteund word. Dus ik vermoed dat het gewoon niet werkt.

En dan nog: hoe oud is het programma al? Wanneer heeft het voor de laatste keer een update gehad?

Sftp werkt namelijk met een beveiligde verbinding. En in die beveiliging is de laatste jaren nogal wat ontwikkeling in. Het kan wezen dat KPN sftp server software geüpdatet heeft. En dat uw verouderde??? programma daar niet meer mee om kan gaan.

Dat zou helemaal niet vreemd zijn. Ik heb op mijn smartphone een vnc app staan die verbinding kan maken via een beveiligde ssh verbinding. Remote Ripple heet die app. Die kan helaas ook niet meer omgaan met de nieuwste ssh server software. Ssh en sftp zijn broertje/zusje van elkaar.


Lijkt me sterk! Prog functioneert al jaren tot volle tevredenheid. Toentertijd XS4all het sftp-protocol invoerde, heb ik alles omgezet naar sftp en was er geen enkel probleem.

Overigens de laatste update is van enkele weken geleden. Daarna werkte alle prima. Tot 23-11-2022.

Blijft curieus, dat ik met filezilla wel kan uploaden en met weatherdisplay niet. Uiteraard met dezelfde inloggegevens.


Volgens de log-regels gaat het om een verbinding via het FTP-protocol. En dat wordt al vijf jaar niet meer ondersteund, en dat is sinds die omslag overgegaan naar SFTP. Ik geloof dat de FTP na de overgang uitkwam in een aparte map met uitleg over SFTP. Misschien dat Weatherdisplay daar naartoe schreef, maar dat de data niet online stond, of in een zwart gat eindigde.

De FTP-server is echt al tijden uitgeschakeld. Misschien dat je net een uitzondering was vanwege een foutje bij XS4ALL, en dat je mazzel had? Maar je zult echt over moeten gaan op SFTP.

FTP is echt een onveilig protocol!

FileZilla zal je wel hebben ingesteld op sftp.

Ik zie dat je domein bij Argeweb gehost wordt. (oeh, throwback hier naar Web 1.0 😛)
Is het niet een idee om daar een webhostingdienst af te sluiten? Daar heb je veel meer mogelijkheden.

 


Zie vorige post met foto van instellingen. SFTP is ingesteld!

Het logbestand staat onder de naam van ftp-log, maar het sftp-protocol wordt gebruikt.

 

De overstap naar Argeweb wordt nu overwogen, maar blijft raar, dat het uploaden van weatherdisplay opeens niet meer lukt en filezilla geen problemen geeft.


Ik vermoed dat het pad niet klopt. Of er zit ergens een bug in die software.


Ik ga uit van het laatste! Maar mijn gevoel zegt mij, dat er bij KPN ook iets gewijzigd is, anders zou alles niet tot 23-11-2022 correct gewerkt hebben.


Hier werkt alles nog steeds alles zoals het hoort. Ik vermoed iets aan jouw programma of instelling.


@Hamol Ben even zo vrij geweest om ook je homepage te bezoeken , alles staat inderdaad stil sinds 23-11. 

Neem aan dat weatherdisplay en filezilla op dezelfde windows (xx??) Pc draaien. Als weatherdisplay dan niet de file (11monthtodate.gif) kan uploaden , lukt dit dan wel met filezilla als je dit dan handmatig in de juiste folder zet (overschrijft)? En wordt dit dan ook juist weergegeven op je homepage?  

En als je lokaal  11monthtodate.gif bekijkt , is deze dan geupdate met de huidige datum?

 

 


Het is mogelijk, dat ik de oorzaak heb gevonden. (Dank Radioman).

Het blijkt, dat voor het uploaden van de gegevens van weatherdisplay ik als remote directory een sub-map gebruik van WWW.

Met filezilla uploaden naar deze map lukt niet meer, terwijl het uploaden naar de directory WWW wel lukt.

Ga nu trachten alle bestanden naar deze directory over te brengen een aanpassing maken in weatherdisplay.

Laat nog wel weten of het gelukt is.

 


@Hamol  Voordat je alles omgooit probeer eerst de directory naam te veranderen: 

Waar “test je directory naam is die je zelf gebruikt!

Met deze setting heb ik een test succesvol kunnen uitvoeren met de laatste versie van Weatherdisplay.

 


Heb ik reeds geprobeerd. Was toentertijd de basisinstelling (WWW/hw)

Het blijkt, dat de subdirectory hw niet meer te bereiken is.


Heeft de subdirectory niet de juiste rechten?

Voorbeeld van Filezilla zoals ik het heb geprobeerd:

rechten files in folder test
rechten folder test