XS4ALL-klanten kunnen gebruikmaken van online opslagruimte, ook wel bekend als Webdisk. Binnenkort stoppen we met het aanbieden hiervan. Dit doen we omdat we een mooi nieuw alternatief hebben met KPN Cloud. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.
Webdisk stopt
Op 17 december 2022 stoppen we met Webdisk. Op die datum worden alle bestanden die nog in je online opslagruimte staan, verwijderd. Het is dan ook belangrijk om je bestanden voor die tijd te downloaden en eventueel ergens anders op te slaan.
Hoe kan ik mijn bestanden nakijken?
Je huidige opslagruimte van 10GB vind je via webdisk.xs4all.nl. Log daar in met je huidige XS4ALL beheeraccount als gebruikersnaam en het bijbehorend wachtwoord. Je bestanden zitten in de map met je gebruikersnaam. Open deze en controleer of je de bestanden wilt behouden.
Is dit niet zo, dan hoef je verder niets te doen. Op 17 december worden ze automatisch verwijderd.
Er staan bestanden in mijn Webdisk die ik wil behouden.
Je zult de bestanden dan moeten downloaden naar je eigen computer. Dit kan door ze één voor één aan te klikken en op te slaan. Wil je meerdere bestanden tegelijk downloaden, gebruik dan een FTP programma zoals FileZilla. Een stappenplan daarvoor vind je op onze website.
Alternatief voor Webdisk: KPN Cloud
KPN Cloud is een online opslagdienst die KPN afgelopen jaar voor haar klanten heeft geïntroduceerd. XS4ALL klanten kunnen hier nu ook gebruik van maken.
KPN Cloud is een volledig online opslag die overal te benaderen is via de webmail, via een van de apps voor Android, iOS, Windows of macOS, en via WebDAV. Veiligheid staat voorop: je bestanden worden veilig opgeslagen op servers in Nederland.
Gekoppeld aan je e-mail heb je op deze manier 10GB opslagruimte per e-mailaccount. En met maximaal zes e-mailaccounts kun je zo heel veel opslaan. Ook kun je makkelijk bestanden delen en samenwerken aan bestanden met anderen.
Voor meer informatie over wat KPN Cloud allemaal heeft en kan, bekijk de KPN Cloud pagina op onze website.
Hoe je KPN Cloud precies gebruikt lees je in onze Kennisbank:
Homepage bestanden
Heb je ook een homepage? Dan staan de bestanden van die homepage ook in je online opslagruimte in de map WWW. Dit stuk van de opslagruimte wordt niet verwijderd. Je homepage kun je blijven gebruiken en aanpassen via SFTP op sftp.xs4all.nl.
Hoe zit het verder met WebDAV?
WebDAV is een manier om de online opslagruimte op een computer in te stellen als een netwerkschijf. Tegelijk met het stoppen van de Webdisk, stopt ook de mogelijkheid tot het gebruiken van WebDAV.
Dat betekent ook dat je dit niet meer kunt gebruiken voor homepage aanpassingen. Dit kan vanaf 17 december alleen nog maar via SFTP op sftp.xs4all.nl.
Veelgestelde vragen
Wat zijn mijn gebruikersnaam en wachtwoord?
Dit zijn je oude XS4ALL-beheeraccount en bijbehorende wachtwoord. Die kon je voorheen ook gebruiken om in te loggen op Mijn XS4ALL of webmail. Je gebruikersnaam kun je vinden in de brief of e-mail die je van ons hebt ontvangen.
Op kpn.com/webdisk vind je aanvullende informatie en antwoorden op meer vragen. Kom je er daarmee niet uit? Stel je vraag hieronder. Of neem telefonisch contact op via het reguliere XS4ALL klantenservicenummer 020-3987666.
Laatste topic update: 17-10-2022