Skip to main content

Sinds ik Microsoft Edge op mijn laptop heb staan kan ik via Edge niet meer inloggen op de Webmail van KPN. Het stopt na het invoeren van het wachtwoord en hij geeft dan aan dat hij de gebruikersnaam of het wachtwoord niet meer herkent. Dit is bijzonder vervelend, Wie kan mij zeggen hoe ik dit op moet lossen of ligt het bij de Webmail zelf 

Hallo @AndreWevers ,

Welkom! Ik heb zojuist even getest, en met de nieuwe edge kan ik gewoon inloggen op de Webmail. Het lijkt dus niet aan de webmail zelf te liggen (temeer ook omdat ik de klacht niet herken). Werkt het via een andere browser wel?


Hallo @AndreWevers , gebruik je als gebruikersnaam wel je volledige email-adres, dus (voorbeeld): janjansen@provider.nl  en niet de oude inlogmethode?

 


Hallo @Raymondt  en @JanD ,

Ik heb de hele gebruikersnaam gebruikt dus daar ligt het ook niet aan. Sterker nog als ik Chrome inlog kan het gewoon maar niet via Microsoft Edge. Heb het ook geprobeerd op mijn werk via Edge en daar gaat het ook niet. Wie het weet mag het zeggen. Misschien een krom bitje en na update weer goed. Dank in ieder geval. Fijne avond.


Hallo @AndreWevers , je zou Edge eens terug kunnen zetten naar de uitgangspositie en het dan nog eens proberen.

Ik werk alléén maar met Edge en ondervind geen problemen.

 


Het gebruik van browsers (ook ik heb een specifiek probleem met EDGE op Windows10, maar daar is de browser zelf niet schuldig aan), is gehouden aan een heleboel instellingen, feitelijk buiten EDGE zelf.
Het vergelijke met de situatie “op het werk”  is dan ook vaak nietszeggend, net zoals de antwoorden zoals “Bij mij werkt het wel”. 

Voor de goede orde: Wat het wel zegt, is, dat EDGE “an sich” gewoon de mogelijkheid heeft, om met KPN te communiceren, maar het de opmerkingen over terugzetten naar standaardinstellingen (hoe goed bedoeld ook!) helpen niet echt. Ook veel gebruikte opmerkingen over “Zet je PC een keer aan en uit”, “Verwijder je cache eens”, enzovoorts: niet echt nuttig (ik ben voorzichtig in de woordkeuze).

Wetende, dat EDGE “an sich” kan communiceren (route opzetten en coderen en decoderen) brengt ons naar een pad van vele zaken, die je kunt nakijken (en dan wat meer vergelijken met “op het werk”.

Aller belangrijkste op dit moment met COVID-19: ga je zelfstandig op pad over de route (privé-account n zelf te kiezen route), of moet je met werk-account “op de zaak” inloggen en gelden vanaf daar “werk"-instellingen.
Kortom: vergelijken heeft pas zin: al ECHT ALLE instellingen hetzelfde zijn!

En dan komt het probleem: Hoe technisch ben je of zou je kunnen zijn met hulp.
Want dan zou ik roepen: hoe ziet “thuis” eruit? meerdere PC's op netwerkje vanaf  KPN scheidingsvlak?
Koper of Gals. Kastjes ertussen, zoals Experiabox? Instelling van poorten (specifiek DNS en DCHP)? Die zelfde instelling, specifiek DNS en DCHP in eventuele Experiabox? Heb je je DNS-cache wel eens geleegd? Welke DNS heb je überhaupt in gebruik? Blokkeer je reclame en welke apps gebruik je daarvoor? Gebruik je misschien een Raspberrie  π ervoor en hoe is die ingesteld. Is KPN toevallig blacklisted? Gebruik je misschien een hard- of software firewall, welke, en wat zeggen de instellingen , Hoe ziet je hosts.ics-file eruit? Zie je links -onderaan namen van draaiende scripts, welke en heb je het idee, dat sommige wel erg lang draaien zonder juiste respons
Allemaal technische zaken, die de bitje goed op pad moeten sturen.

Omgevallen bitje zijn soms namelijk een eufemisme voor “Ik weet het ook niet en eigenlijk heb ik er niet zoveel verstand van”, want de most- en least significant bit bewaken het “omvallen” in deze, redelijk complexe stroom.

Laat duidelijk zijn (dat heb je zelf vastgesteld!) Aan de browser ligt het niet en aan “an sich” EDGE ook niet: Je kunt op een andere manier inloggen en “de rest van de wereld” kan (zeggen mede-forumleden) hier werkt met EDGE op webmail.

Instellingen dus.
Andere dan die van je ge-resetten EDGE.
Dat gaat een puzzel worden, maar daarmee kun je op termijn “de schuld van het niet werken” op de juiste plek leggen.
Uit eigen ervaring weet ik, dat hogere-echelon-techneuten (ikzelf ben er zo-eentje, maar op een ander vlak binnen de IT) eerst de grootte van het probleem moeten horen, zien en voelen. Vragen insturen, dus!
Maar dan moeten op alle vragen (was overigens maar een bloemlezing) die ik stelde eenduidig zijn beantwoord.

Sterkte.
Want het is net te gemakkelijk, om EDGE of webmail (of beide) de schuld te geven en over te gaan op een andere browser.

(Lezers krijgen, buiten mijn gedachtenspinsels, ook de spelfouten gratis. Wees ervan overtuigd, dat ik geen oplossing zal bieden. Wel andere gezichtspunten.)