Skip to main content

Hoe kan het dat er in mijn webmail postbus “maar” 23 mails staan terwijl ik dagelijks ongeveer dat aantal ontvang ? Webmail gebruikt het hoofdaccount bij KPN, in Outlook gebruik ik een aangepast mailadres maar eigenlijk kan dit niet de oorzaak zijn.

De totale capaciteit van webmail geeft 15 gb aan dus dat kan het probleem niet zijn. Het betekent dat op de één of andere manier al mijn mails verdwijnen uit webmail nadat ik ze heb ontvangen en geopend in Outlook. Dat houdt dan weer in dat ik nooit mails kan raadplegen op een andere locatie of in een ander land.

In Outlook is het mail account ingesteld als een POP3 account. Hierbij worden alle mails van de server verwijderd bij ophalen. IMAP is beter, maar je kunt een POP3 account niet zomaar veranderen naar IMAP. Wat je wel kunt doen is bij de instellingen aangeven dat de mail op de server niet verwijderd moet worden. Zoek naar iets wat er zo uitziet:

In eerste hokje dus een vinkje zetten. In 2de hokje kun je het vinkje weg halen.


Dank voor de reactie maar deze instelling gebruik ik al. Het enige dat ik nog kan bedenken  - en dat ik nu gewijzigd heb - is, dat ik de keuze “kopiën verwijderen van de server”  die stond op “nadat het is verwijderd van deze computer” heb veranderd in “nooit”. Omdat ik veel mappen gebruik o.a. voor mijn werk, zou het kunnen zijn dat het legen van inbox wordt beschouwd als verwijderen ? We gaan het zien en anders zoeken we verder.


Aha. U gebruikt extra mappen. In Outlook. U laat dus niet alles in "Postvak IN" staan?

Extra mappen en ook de map "Verzonden" werken namelijk ook niet bij POP3. Het kan zijn dat als u in Outlook een mail verplaatst naar een andere map, dat deze op de server alsnog verwijderd word. Kan dit kloppen?


Wat je zou kunnen doen: in Outlook hetzelfde mail account nogmaals toevoegen, maar dan als IMAP account. Vervolgens kun je mail uit het POP3 account kopiëren of verplaatsen naar het IMAP account. Mails die je verplaatst naar het IMAP account zouden dan ook op de server moeten verschijnen. Ook die extra mappen en ook de verzonden email.

Maar wees hier uitermate voorzichtig mee. Kijk goed wat er gebeurt, begin met een paar onbelangrijke mailtjes. En let ook goed op dat er ook niet nog andere apparaten meespelen die ook mail ophalen en misschien alsnog mail van de server verwijderen. Een oude laptop misschien die je bijna nooit gebruikt. 

Als dit lukt, dan zou je op den duur het POP3 account kunnen verwijderen. Maar nogmaals: let goed op wat er gebeurt, het is een beetje koorddansen...


Dank voor je uitvoerige reactie. Ik vind het wel een beetje tricky en i.v.m. het feit dat ik veel werkmail heb laat ik het maar even zo. Ik gebruik Apple mail als backup maar daar zit alles ongesorteerd in dus ik moet er niet aan denken dat ik van alles kwijtraak of niet meer terug kan vinden.