Skip to main content
Antwoord

Webmail time out, want kan slecht tegen NAT64. Wanneer wordt webmail over IPv6 beschikbaar gemaakt?

• September 9, 2025
  • 11 reacties
  • 93 keer bekeken

https://kpc.webmail.kpnmail.nl/

Ik
 zit hier op de Campus in India aan het werk an het is een IPv6-only environment. Probeer mijn email te lezen via https://kpc.webmail.kpnmail.nl/ alleen kan ik totaal geen email verzenden want na minder dan 30 seconde krijgt ik server errors en word de email in draft opgeslagen.

Om compleet gek van te worden zou het toch sieren als https://kpc.webmail.kpnmail.nl/ ook over IPv6 bereikbaar gemaakt kan worden ik had dit probleem niet toen de website webmail.xs4all.nl was.

Ik heb geen invloed hier om het netwerk te veranderen

Beste antwoord door Arjan van KPN

En het antwoord kwam al snel binnen. Het klopt inderdaad dat de webmail niet in dual-stack wordt uitgevoerd en voorlopig staat dit helaas ook niet op de planning. Voortaan is dan een VPN een oplossing om toch mail te kunnen versturen.

11 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hier vanuit NL exact hetzelfde probleem heb als ik een (publieke) NAT64 server gebruik. Het liijkt dus niet aan de verbinding te liggen, maar ergens gaat iets fout met het NAT64 systeem. MTU op 1280 zetten leek een verbetering te geven, maar bij “zenden” ging het alsnog fout. Helaas geen verklaring of oplossing. 

Ik heb geen invloed op de NAT64 het zou KPN sieren als ze eindelijk ook de webmail op IPv6 uitrollen. Veel services van KPN zijn al op IPv6 dus waarom niet deze ook.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Ik probeer het net nog een keer op een ander systeem en nu werkt het goed. Geen idee wat er fout gaat. De enige tip die ik kan geven is, probeer eens een VPN. Een VPN die je gratis kunt proberen is Proton, met toegang tot NL servers. Je kunt kiezen tussen Wireguard en OpenVPN, met bij OpenVPN de optie TCP te gebruiken. NAT wordt geacht die open te houden. Je heb dan een IPv4 kanaal binnen de VPN naar de webmail. 

• September 10, 2025

Je kunt ook Opera webbrowser gebruiken. Die heeft een ingebouwde VPN optie.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

@ChiefStroopwafelOfficer 

Treedt het probleem nog steeds op? Ik kan het absoluut niet meer reproduceren, ook niet op het systeem waar ik de fout eerst wel had. 

Ik maar gebruik van “dns64.net” als openbare NAT64.  Het werkt zelfs met “clat” en normale DNS, waarbij een kunstmatig IPv4 adres op 192.0.0.2 aangemaakt wordt dat omgezet wordt naar een IPv6 adres richting NAT64 gateway. 

Enige probleem dat zou kunnen zijn als er een “normale” DNS server als cloudflare toegevoegd is aan de speciale DNS servers die waarschijnlijk automatisch via router advertisements of DHCPv6 gedefinieerd worden. 

Het werkt zelfs met Cloudflare als DoH server in firefox, zonder kunstmatig IPv4 adres, en dat begrijp ik nu weer niet want die DoH server zou geen IPv6 adressen voor webmail moeten geven. 

Mijn windows machine doet nog geen clat.

Ik heb India reeds verlaten waar ik op een IPv6-only netwerk zat. Het zou gewoon fijn zijn dat alle services van KPN gewoon Dual-Stack uitgevoerd zouden worden (webmail van xs4all was al ipv6 en dit is gewoon een stap terug). Wereldwijd zie ik bedrijven meer en meer IPv6 uitrollen vanwege de makkelijkheid van IP-addressering en tevens ik heb geen invloed op hun uitrol.

p.s. het lijkt erop dat je google translate gebruikt voor je antwoord?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hey ​@ChiefStroopwafelOfficer. Goede gebruikersnaam trouwens. Er komt wat terminologie voorbij in dit topic wat mij niet zoveel zegt, maar gelukkig zitten er binnen KPN wel wat mensen die hier meer vanaf weten. Daar heb ik nu de navraag bij uitgezet of de webmail niet op IPv6-only omgevingen werkt. Als ik ​@hmmsjan_2 een klein beetje begrijp, dan kan het ook ergens anders aan liggen, maar dat zal vast wel duidelijk worden in het antwoord wat ik terugkrijg. Daar kom ik dan later op terug en eventueel ook of dual-stack beschikbaar komt voor de webmail. 

Gelukkig kan je nu weer mailen begrijp ik. Dat is wel zo prettig. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 11, 2025

En het antwoord kwam al snel binnen. Het klopt inderdaad dat de webmail niet in dual-stack wordt uitgevoerd en voorlopig staat dit helaas ook niet op de planning. Voortaan is dan een VPN een oplossing om toch mail te kunnen versturen.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

@ChiefStroopwafelOfficer 

Geen google translate…

Het zou inderdaad wel mooi zijn als alle sites gewoon zonder omwegen dual stack bereikbaar zijn. 

@Arjan van KPN   Ik heb de fout dus exact hier in NL gezien.  Maar ik kan het niet meer reproduceren. Het lijkt er nu dus op dat de webmail via IPv6only/NAT64 goed bereikbaar is. Dat moet wel, anders zou je ook problemen krijgen op een tablet via 4G/5G.  

Het lijkt er ook op dat Firefox corrigeert voor NAT64, anders kan ik niet verklaren waarom in Firefox DNS over HTTPS naar Cloudflare werkt. Via het IPV6 adres van “ipv4only.arpa” is de benodigde prefix  ook gemakkelijk op te vragen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 12, 2025

Vreemd dat het bij jou wel werkt via IPv6 en je zegt daar wat over de werking via 4G/5G, want dat is natuurlijk IPv6-only. Wellicht is daar een workaround voor actief. Ik heb toch nog een keer navraag gedaan of er nog wat opheldering kan komen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 12, 2025

KPN Webmail via een IPv6-only/NAT64 internetverbinding werkt als de betreffende internetprovider NAT64 correct implementeert. Dit zal dus het geval zijn bij onze 4G/5G verbindingen, zoals je al aangaf.