Skip to main content
Beantwoord

Webmail wordt telkens uitgelogd ('sessie verlopen')

• January 28, 2026
  • 14 reacties
  • 130 keer bekeken

jochem.bos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

Tijdens het emailen wordt m’n webmail telkens uitgelogd.  soms blijft het enkele minuten goed, maar na een tijdje wordt het onmogelijk om een mail af te kunnen krijgen. Dan kan ik maar 1 of 2 woorden typen, en moet ik weer opnieuw inloggen.  Als ik 10 foto’s wil bijvoegen (totaal niet meer dan 2 of 3 mb) wordt het helemaal een ramp, dat kost meer dan een kwartier tijd, en uiteindelijk, na de 100ste keer opnieuw inloggen is de mail niet opgeslagen, ook niet in ‘concepten’, dus kan ik weer helemaal opnieuw beginnen….

Dit probleem is al eens eerder hier besproken, met uiteindelijk een goed resultaat, maar bij mij is het een hele andere situatie.  Ik gebruik geen Windows/chrome/edge/AVG, etc.
Ik heb een oplossing nodig voor MacBookAir met Safari browser.  
In dat andere topic las ik iets over een instelling met ‘automatisch uitloggen’, die je dan uit kunt zetten. Als ik dat wil proberen, dan heb ik iemand nodig die me kan uitleggen waar ik die instelling kan vinden. Waar moet ik beginnen met zoeken naar die instelling?  in de webmail? Bij ‘mijn kpn’? In de safari browser? in de ‘system settings’ van m’n computer zelf? 

Vroeger had ik die problemen niet toen het nog gewoon van XS4ALL was. De ellende is begonnen toen KPN het overnam. (ik weet niet of dat een goede aanwijzing is om het probleem te vinden?)

Dank jullie wel voor het meedenken...

Admin: afbeelding bewerkt, e-mailadres verborgen i.v.m. privacy

Beste antwoord door Erik van KPN

Hey ​@jochem.bos, welkom! Ik zie dat de anderen je al goede tips hebben gegeven. Dank daarvoor! Jammer dat het daarmee nog niet helemaal is opgelost. Ik lees dat je Safari gebruikt. Hoe heb je de cookie instellingen in Safari staan? Hier vind je een stappenplan hoe deze te vinden.

Ook voor Mac zijn browsers als Chrome of Firefox beschikbaar, zou je eens in een van deze of een andere browser willen testen of je dan ook zo snel wordt uitgelogd?

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 28, 2026

Beste ​@jochem.bos het is een instelling in de webmail, die je zelf aan kunt passen:

Klik Rechtsboven in de webmail op het tandwieltje

Klik op instellingen en klik dan op beveiliging dan zie je onderstaand scherm dat je zelf aan kunt passen:

Succes

jochem.bos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2026

Dankjewel ​@JanD ,

Instellingen nu zoals afbeelding hieronder. Heeft helaas niets geholpen. Blijft steeds sessie afmelden… 😔

Heeft er iemand nog een andere suggestie?

Admin: afbeelding bewerkt, e-mail adres verborgen i.v.m. privacy

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 28, 2026

Er is het e-mailadres van een bekende te zien in je bovenstaande screenshot. Beter screenshot weghalen danwel alsnog bewerken. 

Bij mij krijg ik sessie verlopen alleen na afsluiten van de browser. En bij inloggen op ander apparaat. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

@jochem.bos 

Misschien is de internet verbinding “niet zo goed” / traag ? Wis eerst eens zo veel mogelijk buffers en kijk dan hoe snel andere websites laden bij het browsen ?

jochem.bos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 29, 2026

Er is het e-mailadres van een bekende te zien in je bovenstaande screenshot. Beter screenshot weghalen danwel alsnog bewerken. 

Bij mij krijg ik sessie verlopen alleen na afsluiten van de browser. En bij inloggen op ander apparaat. 

Hallo Peter,

Als iemand mij graag een email wil sturen, dan kan die dat zoizo wel, via ‘contact’ op de website van m’n bedrijf. Al m’n emailadressen komen uit in dezelfde inbox.   

Jouw ‘sessie verlopen’ situatie is een heel ander verhaal. Als ik een mail aan het typen ben, doe ik dat nooit op hetzelfde moment als wanneer ik op m’n telefoon aan het inloggen ben (ik heb maar 2 handen, daar kan ik niet 2 toetsenborden tegelijk mee bedienen).  Ook ben ik nooit m’n browser aan het afsluiten op hetzelfde moment dat ik in diezelfde browser een mail aan het typen ben.

jochem.bos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 29, 2026

@jochem.bos 

Misschien is de internet verbinding “niet zo goed” / traag ? Wis eerst eens zo veel mogelijk buffers en kijk dan hoe snel andere websites laden bij het browsen ?

Toen m’n mailverkeer nog via XS4ALL liep, had ik dit probleem nooit. M’n internetverbinding/internetsnelheid/router/abonnement waren destijds ook al van KPN. Daar is niets aan veranderd. Nooit problemen gehad met snelheid of verbinding. 

Daarbij is m’n mbps sinds vorige week zelfs verdriedubbeld (!) sinds KPN hier glasvezel heeft aangesloten, maar zelfs dat heeft niets geholpen met telkens dat irritante ‘sessie verlopen’.

Als ik met diezelfde browser op Netflix een speelfilm aanklik, dan begint die film direct te streamen, ik hoef ik nooit een tijdje te wachten totdat er een beginnetje is gedownload, en de film hapert ook nooit, kan hem direct helemaal tot het eind afkijken. Als die dat kan, dan zouden een paar mb-tjes voor een webmailserver ook geen probleem moeten zijn, toch?

Het ligt ook niet aan m’n laptop. De browser helemaal schoonvegen, cookies , geschiedenis en al die rommel verwijderen, computer opnieuw opstarten, alle updates installeren, alle overige apps en velden afsluiten, al dat soort dingen heb ik de afgelopen jaren al vaak geprobeerd. 

Maar i.i.g. bedankt voor het meedenken...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 29, 2026

Wis eens cookies en sitegegevens bij webmail. Met de twee 'tennisrackets’ voor de url. Daarna pagina herladen. Dan zijn mogelijk vervuilde cookies ook weer ververst.

Uitgaande e-mail heb ik niet. Particulieren (ontvangers) gebruiken dat mijn inziens niet meer. 

Laatst een bericht naar een bedrijf, dat wel. Maar dat was via m'n Gmail box. Dus kon de 'tijd om te typen’ wat betreft kpn webmail niet testen.

Hoe oud is het besturingssysteem van je Macbook Air?

Ik neem aan dat Safari up to date is.

Vraagje: test je webmail eens op een Windows laptop. Of überhaupt een andere.

Hoe gaat het trouwens als je het op je telefoon opent?

Is het geen optie om een mailprogramma te (gaan) gebruiken?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 30, 2026

Hey ​@jochem.bos, welkom! Ik zie dat de anderen je al goede tips hebben gegeven. Dank daarvoor! Jammer dat het daarmee nog niet helemaal is opgelost. Ik lees dat je Safari gebruikt. Hoe heb je de cookie instellingen in Safari staan? Hier vind je een stappenplan hoe deze te vinden.

Ook voor Mac zijn browsers als Chrome of Firefox beschikbaar, zou je eens in een van deze of een andere browser willen testen of je dan ook zo snel wordt uitgelogd?

jochem.bos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

Wis eens cookies en sitegegevens bij webmail. Met de twee 'tennisrackets’ voor de url. Daarna pagina herladen. Dan zijn mogelijk vervuilde cookies ook weer ververst.

Uitgaande e-mail heb ik niet. Particulieren (ontvangers) gebruiken dat mijn inziens niet meer. 

Laatst een bericht naar een bedrijf, dat wel. Maar dat was via m'n Gmail box. Dus kon de 'tijd om te typen’ wat betreft kpn webmail niet testen.

Hoe oud is het besturingssysteem van je Macbook Air?

Ik neem aan dat Safari up to date is.

Vraagje: test je webmail eens op een Windows laptop. Of überhaupt een andere.

Hoe gaat het trouwens als je het op je telefoon opent?

Is het geen optie om een mailprogramma te (gaan) gebruiken?

ik weet niet wat je bedoeld met ‘2 tennisrackets’, maar ik heb vaak m’n hele browser gewoon schoongeveegd, in het menu van safari, bij ‘settings’, en dan ‘privacy’, alle cookies en websitedata verwijderd, is dat ook goed? (Het hielp trouwens niet...)

‘uptodate’ gaat automatisch bij apple.

Ik heb het eens heel lang geprobeerd op een android telefoon, kijken of die daar ook vastloopt, maar daar bleef die wel goed inderdaad…. vreemd…

m’n Mac is van 2020 , wordt gewoon nog ondersteund, maar het is begonnen op het moment dat de webmail van xs4all door kpn werd overgenomen, een verouderde/nieuwe computer (of besturingssysteem) staat hier los van.

wat bedoel je precies met een mailprogramma?  bedoel je zoiets als ‘gmail’ ?  
mijn webmail van xs4all is toch een mailprogramma ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 18, 2026

Mailprogramma: thunderbird, outlook. Apple zal ook wel een mailprogramma hebben. 

Zit er bij Apple niet ook een tekentje vóór de url?

jochem.bos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

@Erik van KPN  , ik probeerde meerdere keren om screenshot van m’n instellingen te uploaden in deze chat, maar het lukt telkens niet…. weigert foto’s toe te voegen, ook als ik ze eerst in m’n fotomap zet en vanuit daar probeer bij te voegen.

jochem.bos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

Mailprogramma: thunderbird, outlook. Apple zal ook wel een mailprogramma hebben. 

Zit er bij Apple niet ook een tekentje vóór de url?

zoals hier dit groene dingetje? (extreem links)  ik denk bij iedere site wel, toch?   of bedoelde je dat niet?

apple heeft ook zo’n soort gmail inderdaad, die heet dan ‘@iCloud’ , of ‘@me’, zoiets, maar je zegt dus dat ik volledig van xs4all.af moet stappen, (of als een zoveelste extra tussenpersoon moet maken) , alleen omdat kpn het daar voor me verkloot heeft?

maar iedereen heeft al sinds de vorige eeuw m’n xs4all email adres, en alle andere email adressen (van m’n websites, en de bijbehorende ‘catch all’), staan allemaal daarnaartoe doorgelinkt. Ik weet niet hoe ik dit zou moeten veranderen in de instellingen. Ik ga daar niet zomaar aan lopen prutsen, want dan gaat het waarschijnlijk nog verder mis. dan werkt het helemaal niet meer, of al m’n mailgeschiedenis is verdwenen, of iets anders waar ik spijt van krijg….

Het was ooit gewoon goed, en het werkte prima, eigenlijk had het nooit veranderd moeten worden, want sindsdien is het alleen maar achteruit gegaan, Maarja, ik werd ertoe gedwongen…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 18, 2026

Oh, nee dat niet.

Bij Windows is er een snelkoppeling om direct cookies en site gegevens te verwijderen. Bij Apple moet dat dus omslachtiger.

Google Chrome: teken lijkt op 2 tennisrackets

Edge: er staat een slotje. Als je daarop klikt dan krijg je direct de optie om cookies en gegevens van die betreffende site te wissen. 

Heel handig.

MAAR…

Gebruik je niet de inlogpagina voor XS4ALL mail?

https://webmail.xs4all.nl/

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Gebruik je niet de inlogpagina voor XS4ALL mail?

https://webmail.xs4all.nl/

Of gebruik je de KPN versie van de Webmail ?