Skip to main content

Dat onderwerp heb ik hier, noodgedwongen, al verschillende malen aangekaart, maar een oplossing heb ik nooit gehoord. Ik krijg, nadat het een tijdje goed gegaan is, nu weer de mededeling dat mijn ww niet klopt bij mijn twee e-@dressen. Zoals de vorige keren heb ik de ww-en ‘veranderd’ naar de (niet zo oude) ww-en, maar dat helpt allemaal niks. Er is sprake geweest dat mijn vpn roet in het eten zou kunnen gooien, maar andere e-@dressen (dan van de KPN) hebben daar geen last van. Wat is er wel aan de hand? Ik wordt dit zo langzamerhand spuugzat…

arno s

E-mail adressen van KPN zijn inderdaad niet via een VPN te benaderen. Althans via veel VPN servers werkt het in ieder geval niet.

Werkt het zonder VPN wel?


Ik heb verschillende combinaties besturingssysteem/meelprogramma. Via Ubuntu (Linux) is het niet mogelijk vpn te gebruiken. Ook daar doen zich de problemen voor. Overigens heb ik de afgelopen weken ondanks vpn via MacOS en WIndows e-berichten kunnen ontvangen en versturen. Ra, ra hoe is dat mogelijk?


Hi @Onraad, ik begrijp dat het een tijdje goed ging maar dat je nu toch weer problemen ondervindt met je mail. Ik lees in je vorige topic dat er verschillende dingen hebben gespeeld. Daarom ben ik eerst benieuwd naar wat er nu precies aan de hand is. Dan kunnen we gericht zoeken naar de oplossing.

Op welke apparaten en in welke e-mailprogramma's gebruik je nu je mail? En wat gebeurt er precies? Krijg je ook een foutmelding te zien, en zo ja, welke is dat? Werkt het wel goed als je inlogt op Webmail?


Ik heb een Macbook (met vpn of niet) met Thunderbird en Mail als e-postprogs. Verder heb ik een bureaucomputer met Windows en Ubuntu. Op beide gebruik ik Thunderbird als postprogramma. Op het ogenblik werkt webmail niet nadat ik mijn ww-en van beide KPN-@dressen heb (terug)veranderd.


Als toevoeging: bij Windows gebruik ik vpn soms, bij Ubuntu kan ik dat niet (de vpn komt met Norton)


Ik heb een Macbook (met vpn of niet) met Thunderbird en Mail als e-postprogs. Verder heb ik een bureaucomputer met Windows en Ubuntu. Op beide gebruik ik Thunderbird als postprogramma. Op het ogenblik werkt webmail niet nadat ik mijn ww-en van beide KPN-@dressen heb (terug)veranderd.

Webmail hoort gewoon te werken. Maar uiteraard wel met het wachtwoord wat u het laatst ingesteld heeft. 


Als toevoeging: bij Windows gebruik ik vpn soms, bij Ubuntu kan ik dat niet (de vpn komt met Norton)

Als je  https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-mozilla-thunderbird.htm  als referentie neemt, moet je volgens mij vanaf elk normaal publiek IP adres email kunnen ophalen en email kunnen verzenden. Met drie verschillende OSsen vergt dat wel de nodige aandacht, vooral met DNS en/of IPv6, split tunnelling enz gaat dat makkelijk mis.

Maar een ‘VPN van Norton’ doet vrijwel zeker meer dan alleen VPN zijn. En iets is strikt genomen pas een VPN als je beide kanten van de VPN, dus je eigen computer en de server waarmee je verbindt, in eigen beheer hebt, daarom de letter ‘P’ in VPN. Maar je zal bedoelen dat er een her-routering of omleiding plaats vindt met versleuteling, naar 1 of ander server en dat je verkeer dan van dei server uit ‘het internet’ opgaat.

Wat vaak wel een goede test is, is om in dit geval Thunderbird eens even via een hotspot op je mobiele telefoon te laten lopen. Als dat ook al de mist in gaat, of juist wel werkt, krijg je vaak wel wat hints in welke hoek het probleem zit.


Volgens wat ik ervan begrijp zorgt het vpn voor een omleiding via een ip-adres elders op de wereld. Dat andere ip-adres heb ik uiteraard niet eigen beheer. Verder begrijp ik je verhaal over het mobiele gebruik van meel niet. Daar gebruik ik Thunderbird niet en gaat het ook gewoon mis als het op al mijn computers mis gaat. Vandaag krijg ik weer berichten binnen van kpn-@dressen (zo lang het duurt). Ik vraag me steeds weer af waarom mijn andere e-@dressen geen problemen hebben. Nooit gehad. Tot ergens eind vorig jaar had ik nooit problemen, ook niet met de kpn-@dressen…. Daarna regelmatig, maar alleen met KPN.


Email boxen van KPN op het KPN DSL of glasvezel netwerk kan zich anders gedragen dan email boxen van partijen die niet jouw internet provider zijn, zoals b.v. gmail.

Om te testen of je zaken in Thunderbird wel flexibel en netwerkonafhankelijk hebt ingesteld, moet je dus eens met b.v. je laptop waar Thunderbird op staat, verbinden met een ander netwerk. Dat kan bij de buren met Ziggo zijn of in de bibliotheek ofzo. Makkelijker is om je mobile telefoon even als WiFi hotspot te gebruiken, en dan je laptop daarmee te verbinden. Dan op die laptop kijken op Thunderbird voor KPN email boxen werkt of niet.

Maar wat is de melding van Thunderbird als die de email niet kan ophalen?

Of gaat het alleen maar om emailberichten van personen met een KPN emailadres?


 

Maar wat is de melding van Thunderbird als die de email niet kan ophalen?

Of gaat het alleen maar om emailberichten van personen met een KPN emailadres?

Ik heb van een andere aanbieder (dus niet Google of Microsoft) e-post die altijd feilloos werkt. Het vreemde is natuurlijk dat die kpn-@dressen soms wel werken (zoals nu weer). Als  dat niet zo is dan krijg ik via die @dressen geen berichten meer binnen, geen enkel. Dat proefje met een ander netwerk ga ik misschien nog eens doen, maar linksom of rechtsom denk ik toch dat het probleem bij de KPN ligt en niet aan mijn kant…. Tot pakweg december vorig jaar liep alles streeploos en toen bewaakte Norton (met vpn) ook al mijn digitale domein. Mijn laatste ‘oplossing’ is de kpn-@dressen bij het oud vuil te zetten, maar dat doe ik liever niet (krijg ik een hoop gedoe met toegangscodes).


De meeste mensen hebben helemaal geen problemen met mail van KPN. Dus er is geen enkele reden om te denken dat er iets bij KPN niet goed zit.

Kunt u eens schermafdrukken plaatsen van uw instellingen in thunderbird? En kunt u alweer inloggen via webmail? 


 

Maar wat is de melding van Thunderbird als die de email niet kan ophalen?

Of gaat het alleen maar om emailberichten van personen met een KPN emailadres?

Ik heb van een andere aanbieder (dus niet Google of Microsoft) e-post die altijd feilloos werkt. Het vreemde is natuurlijk dat die kpn-@dressen soms wel werken (zoals nu weer). Als  dat niet zo is dan krijg ik via die @dressen geen berichten meer binnen, geen enkel. Dat proefje met een ander netwerk ga ik misschien nog eens doen, maar linksom of rechtsom denk ik toch dat het probleem bij de KPN ligt en niet aan mijn kant…. Tot pakweg december vorig jaar liep alles streeploos en toen bewaakte Norton (met vpn) ook al mijn digitale domein. Mijn laatste ‘oplossing’ is de kpn-@dressen bij het oud vuil te zetten, maar dat doe ik liever niet (krijg ik een hoop gedoe met toegangscodes).

Ik wou ook al zeggen, hef die KPN email adressen maar op (eigenlijk principieel jezelf niet afhankelijk maken van email boxen van je internetprovider). Anderszijds,  zelfde vraag als Nick83, persoonlijke zaken weglakken.


De meeste mensen hebben helemaal geen problemen met mail van KPN. Dus er is geen enkele reden om te denken dat er iets bij KPN niet goed zit.

Kunt u eens schermafdrukken plaatsen van uw instellingen in thunderbird? En kunt u alweer inloggen via webmail? 

Is nu niet mogelijk, want het werkt weer. Ik kom met schermafdrukken als het weer zover is… Bedankt zover.


De meeste mensen hebben helemaal geen problemen met mail van KPN. Dus er is geen enkele reden om te denken dat er iets bij KPN niet goed zit.

Kunt u eens schermafdrukken plaatsen van uw instellingen in thunderbird? En kunt u alweer inloggen via webmail? 

Is nu niet mogelijk, want het werkt weer.

Dan kun je nu ook beginnen met opheffen. Dat is in deze situatie makkelijker dan wachten totdat het kalf weer verzopen is.

 

 


Mail van een provider behoort gewoon goed te werken. En persoonlijk heb ik liever mail bij een provider lopen dan bij Google of Microsoft. Want daar betaal je met je privacy.

Als je dan niet afhankelijk wilt zijn van een provider omdat je elk jaar over wilt stappen, neem dan een email account met domeinnaam bij een webhoster.


Ik beloof als het weer mis gaat dat ik die kpn-@dressen eruit gooi.