Skip to main content
Vraag

Weet iemand waar de e-mail servers van KPN staan? En geldt dat ook voor Telfort e-mail?

• May 31, 2025
  • 23 reacties
  • 368 keer bekeken

weet iemand waar de email servers van KPN staan? en geldt dat ook voor Telfort email?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

23 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Fysiek of digitaal? En wat is de reden dat je dit wilt weten?

Dit zijn de digitale gegevens:

IMAP-instellingen

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

POP-instellingen

Inkomende server: pop.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 995 invullen)

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • May 31, 2025

weet iemand waar de email servers van KPN staan? en geldt dat ook voor Telfort email?

In elk geval niet in China of Rusland 🤣😉

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 31, 2025

Beste ​@bh52 dat vermeldt KPN niet.

KPN heeft diverse servers over het land verspreid staan.

Is voor een klant ook niet belangrijk om te weten.

Het belangrijkste is dat de mail werkt.

Voor een Telfort-account kun je de eerder genoemde mailservers van kpnmail.nl gebruiken.

• May 31, 2025

Is voor een klant ook niet belangrijk om te weten.

Voor sommige klanten wel. Die willen dat hun data en dus ook hun mail gewoon in Nederland opgeslagen word.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Ik denk dat deze vraag komt vanwege de politieke veranderingen in de VS en digitale afhankelijkheid van dat land, wat een terechte vraag is. 

Heb al eens van een moderator gelezen dat dit in volledig in Nederland wordt gehost. Ik lees hierKPN Cloud is een online opslagdienst gekoppeld aan jouw KPN E-mail. Hiermee bewaar je jouw foto's, documenten, filmpjes en meer op een KPN server. Zo kan je altijd online bij je bestanden en staat alles veilig opgeslagen op servers in Nederland."

Ook lees ik hier dat KPN 6 datacenters heeft in Nederland. Ik vind hier nog een oud artikel uit 2015 waar gesproken wordt over 10 datacenters, maar denk dat die overige datacenters voor wat anders dan Cloud zijn. 

In dit artikel uit 2016 lees ik dat er datacenters in Aalsmeer, Almere, Eindhoven, Groningen, Oude Meer (Schiphol) en Rotterdam zijn. Deze datacenters zijn dus wel van KPN, maar ondergebracht in een dochteronderneming. En heb je hier nog info over CloudNL als soevereine cloudoplossing. 

Ik neem dus aan dat alles in Nederland is gehost. 😀

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 31, 2025

Hoi allemaail. Mijn vraag is ontstaan n.a.v. artikel van hedenmorgen op de site van NOS  waarin aangegeven is dat ook alle kpn mail via servers in trumpland gaat.  Dank voor jullie reacties. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Als je een mail stuurt is er kans dat deze via Amerika gaat. Dat ligt echt aan de route die er afgelegd wordt. 

Maar dat geldt niet voor de opslag. 

Uit interesse: Heb je een link naar dat artikel ?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Als je een mail stuurt is er kans dat deze via Amerika gaat. Dat ligt echt aan de route die er afgelegd wordt. 

De mail die je verstuurd en/of ontvangt, aka een tekstbestandje, moet ook opgeslagen worden. Dat zal bij KPN, zover ik zo zie, in Nederland zijn. Stel Trump wilt ineens alle Nederlandse mailadressen afsluiten, dan kan die dat niet doen als je bij KPN een mail hebt. 

Ik ben verder ook wel geïnteresseerd in het artikel. Heb al lopen zoeken, maar kwam niks tegen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 31, 2025

hoi allemaal, excuus het artikel stond niet in de volkskrant ,maar op de NOS. zie link .

https://nos.nl/artikel/2569392-overheid-leunt-veel-meer-op-amerikaanse-clouds-dan-bekend-meelezen-is-makkelijk

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

Alles wordt vanuit Nederland gehost. Waarom zou kpn dat in het buitenland doen (€) als ze zelf de opslagmogelijkheid hebben?

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Volgens ​@Erik van KPN maakt KPN gebruik van servers die in ons eigen land staan, maar volgens het NOS-artikel zou KPN gebruik maken van servers van Microsoft. Wie weet het juiste antwoord?

Piet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Zou dat intern zijn, misschien?

• May 31, 2025

Alleen voor kpn.com e-mailadressen maken ze gebruik van Microsoft365:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

Het is software van Microsoft. Maar alles staat gewoon op de eigen kpn servers in Nederland. 

Ik denk dat de NOS maar aanneemt dat het “in Amerika” is omdat het Microsoft software is.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

In dit artikel uit 2016 lees ik dat er datacenters in Aalsmeer, Almere, Eindhoven, Groningen, Oude Meer (Schiphol) en Rotterdam zijn. Deze datacenters zijn dus wel van KPN, maar ondergebracht in een dochteronderneming. En heb je hier nog info over CloudNL als soevereine cloudoplossing. 

Ik neem dus aan dat alles in Nederland is gehost. 😀

‘k Weet wel dat (ex)XS4ALL al z’n servers in de vestigingsplaats had of heeft staan. In Amsterdam. Da’s dus in Nederland.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Ik weet nog ergens in 2006, toen hield XS4ALL de Crazy Colo Night, met een rondleiding door hun datacentrum in Amsterdam. 

Een paar foto's die ik toen mocht maken:

Voor de rest hebben we ook de colo-suite gezien van The InternetArchive, de grote Juniper-routers, servers van XS4ALL en hun diensten, servers van klanten, en gehoord dat het voormalige Noodnet-telefoonnetwerk zich in de kelder bevond. En verder had XS4ALL twee verdiepingen gehuurd bij KPN. 

En vergeet de bordjes niet met onder meer de niet-serieuze regel dat seks op de servervloer na 02:00 uur niet toegestaan is. 😅

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

@AriënC Dat was aan de ‘Gustaaf’, een afko die wij gebruikte toen ik nog bij de ‘buren’ werkte.

Offtopic: Ze zaten met het kantoor op Eekholt in Diemen, ook toen waren ze buren van ons. 

Leen59
Wijsgeer
  • May 31, 2025

Google en Microsoft hebben ook datacenters in Nederland, dat zijn die energieslulpers die voor andere problemen zorgen…

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Facebook heeft ook een hoop servers in Nederland, en NetFlix ongetwijfeld ook. Eigenlijk wel menig bekende multinational-website. 

Leen59
Wijsgeer
  • May 31, 2025

WWW staat voor world wide web, dus eigenlijk maakt het niet uit waar een server fysiek staat, alles hangt aan elkaar.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Het is software van Microsoft. Maar alles staat gewoon op de eigen kpn servers in Nederland. 

Ik denk dat de NOS maar aanneemt dat het “in Amerika” is omdat het Microsoft software is.

Reden van zorg is dat stel VS en NL krijgen ruzie over (bijvoorbeeld) ASML en Trump wilt Nederland onder druk zetten, ze bijvoorbeeld kunnen zeggen: Microsoft mag niet meer leveren aan KPN. Dan heeft KPN een probleem. 

NOS op 3 heeft gisteren een interessante video over geüpload. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Alleen voor kpn.com e-mailadressen maken ze gebruik van Microsoft365:

En voor de kpnmail.nl-e-mailadressen?

Piet.

• June 2, 2025

...

En voor de kpnmail.nl-e-mailadressen?

Piet.

Dat zijn Nederlandse KPN IP adressen, wat er op de achtergrond gebeurt met de mails is natuurlijk niet te zien, KPN doet iets met Halon maar wat dat precies inhoud weet ik niet.